Cyfrowe systemy wizyjne 0800-AR2CSWIZ
Systemy wizyjne stanowią jeden z najszybciej rozwijających się obszarów systemów technicznych i są stosowane w wielu obszarach nauki i techniki. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami systemów wizyjnych oraz przetwarzania i rozpoznawania obrazów cyfrowych. Materiał zostanie podzielony na następujące bloki tematyczne:
A. Wprowadzenie do systemów wizyjnych: czym są systemy wizyjne, czym jest przetwarzanie obrazów i ich rozpoznawanie, jakie są obszary zastosowań metod z tego zakresu, jaka jest specyfika poszczególnych obszarów zastosowań, jakie obrazy można w nich znaleźć, metody akwizycji obrazu, sensory wizyjne
B. Przetwarzanie obrazów - metody umożliwiające modyfikacje treści obrazu, filtrację, poprawę jakości, zmianę parametrów geometrycznych itp.
1. Obraz cyfrowy
2. Punktowe metody przetwarzania obrazów
3. Kontekstowe metody przetwarzania obrazów
4. Geometryczne przekształcenia obrazów
C. Analiza i rozpoznawanie obrazów - metody wykrywania cech charakterystycznych obrazów oraz identyfikację treści obrazu na ich podstawie.
1. Wyznaczanie cech obrazów
2. Analiza cech
3. Klasyfikacja
D. Rodzaje systemów wizyjnych - omówienie różnych rodzajów systemów z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych i specyfiki oraz narzędzi przetwarzania obrazów stosowanych w tych systemach. W szczególności omówione zostaną:
1. Systemy w biomedycynie
2. Systemy obserwacji lotniczej i satelitarnej
3. Systemy przemysłowe
4. Systemy nadzoru i bezpieczeństwa
5. Inne rodzaje systemów
Zajęcia składają się z wykładu oraz laboratorium. Laboratorium będzie składać się z części polegającej na realizacji eksperymentów zgodnie ze wskazówkami prowadzącego (zaliczenie przez dwa sprawdziany – zadania do samodzielnego wykonania) oraz niewielkiego projektu. Ćwiczenia i projekt będą wykonywane z wykorzystaniem środowiska MATLAB.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin - W01, W02, W03, W04
kolokwium- U01, U02, U03, U04
projekt - U01, U02, U03, U04, K01, K02
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin pisemny w formie testu (pytania zamknięte)
ndst - <20 pkt (<50%)
dst- 21-24 pkt (51-60%)
dst plus- 25-28 pkt (61-70%)
db- 29-32 pkt (71-80%)
db plus- 33-36 pkt (81-90%)
bdb- 36-40 pkt (91-100%)
Ćwiczenia i projekt: zaliczenie na ocenę na podstawie sumarycznej liczby punktów z części laboratoryjnej i projektowej
ndst - <50 pkt (<50%)
dst- 51-60 pkt (51-60%)
dst plus- 61-70 pkt (61-70%)
db- 71-80 pkt (71-80%)
db plus- 81-90 pkt (81-90%)
bdb- 91-100 pkt (91-100%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. R. Tadeusiewicz, P. Korohoda, Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1997.
2. Z. Wróbel, R. Koprowski, Praktyka przetwarzania obrazów z zadaniami w programie Matlab, Exit, Warszawa 2008.
3. Z. Wróbel, R. Koprowski, Praktyka przetwarzania obrazów w programie Matlab, Exit, Warszawa 2004.
4. R. C. Gonzales, R. E. Woods. Digital Image Processing, Prentice Hall Inc., 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: