Analiza matematyczna 2
0800-ANMAT2
1. (14 h) Całkowanie funkcji wielu zmiennych.
(a) całki wielokrotne (tw. Fubiniego (iteracja), współrzędne biegunowe, walcowe, sferyczne oraz dowolna zmiana zmiennych całkowania, jakobian zamiany zmiennych);
(b) całki krzywoliniowe niezorientowane i zorientowane, tw. Greena;
(c) całki powierzchniowe niezorientowane i zorientowane,
(d) zmiana krotności całki (tw. Gaussa, tw, Stokesa);
2. (2 h) Kolokwium z I części - całkowanie.
3. (12 h) szeregi Fouriera i transformaty ciągłe.
(a) Szeregi trygonometryczne i Fouriera oraz ich własności, splot funkcji okresowych;
(b) transformata Fouriera i jej własności, splot funkcji z L1;
(c) transformata Laplace’a i jej własności, splot funkcji przyczynowych;
(d) zastosowanie transformaty Laplace’a do rozwiązywania równań różniczkowych;
4. (2 h) Kolokwium z II części - transformaty.
W cyklu 2022/23L:
(tylko dla kierunków Fizyka, Fizyka techniczna i Astronomia) 0. (8 h) Całkowanie funkcji wielu zmiennych. (a) całki wielokrotne (tw. Fubiniego, współrzędne biegunowe, walcowe, sferyczne); (b) całki krzywoliniowe niezorientowane i zorientowane, tw. Greena; (c) całki powierzchniowe niezorientowane i zorientowane, tw. Gaussa, tw, Stokesa. (b) całka Riemanna w 2D i 3D (c) całki iterowane (d) całkowanie w zmiennych biegunowych, walcowych i sferycznych (tylko dla kierunków Automatyka i robotyka, Informatyka stosowana) 0. (2h) Całkowanie funkcji wielu zmiennych (a) obszary regularne i normalne (b) całka Riemanna w 2D i 3D (c) całki iterowane (d) całkowanie w zmiennych biegunowych, walcowych i sferycznych (dla wszystkich kierunków) 1. (4 h) Szeregi i funkcje zespolone (a) zbieżność ciągu i szeregu geometrycznego (b) elementarne funkcje zmiennej zespolonej (wielomiany, funkcja wykładnicza, ilorazy wielomianów) (c) szeregi potęgowe 2. (6 h) Szeregi trygonometryczne i Fouriera oraz ich własności 3. (12 h) Transformaty funkcji ciągłych (a) splot funkcji ciągłych (b) transformata Fouriera i jej własności (c) transformata Laplace’a i jej własności (d) zastosowanie transformaty Laplace’a do rozwiązywania równań różniczkowych (dla kierunków Automatyka i robotyka i Informatyka stosowana) 4. (6 h) Transformaty funkcji dyskretnych (a) splot funkcji dyskretnych (b) dyskretna transformata Fouriera (DFT) i jej własności (c) transformata Z i jej własności
Ćwiczenia obejmują przykłady, które stanowią ilustrację treści wykładanych na ćwiczeniach
|
W cyklu 2023/24L:
(tylko dla kierunków Fizyka, Fizyka techniczna i Astronomia) 0. (8 h) Całkowanie funkcji wielu zmiennych. (a) całki wielokrotne (tw. Fubiniego, współrzędne biegunowe, walcowe, sferyczne); (b) całki krzywoliniowe niezorientowane i zorientowane, tw. Greena; (c) całki powierzchniowe niezorientowane i zorientowane, tw. Gaussa, tw, Stokesa. (b) całka Riemanna w 2D i 3D (c) całki iterowane (d) całkowanie w zmiennych biegunowych, walcowych i sferycznych (tylko dla kierunków Automatyka i robotyka, Informatyka stosowana) 0. (2h) Całkowanie funkcji wielu zmiennych (a) obszary regularne i normalne (b) całka Riemanna w 2D i 3D (c) całki iterowane (d) całkowanie w zmiennych biegunowych, walcowych i sferycznych (dla wszystkich kierunków) 1. (4 h) Szeregi i funkcje zespolone (a) zbieżność ciągu i szeregu geometrycznego (b) elementarne funkcje zmiennej zespolonej (wielomiany, funkcja wykładnicza, ilorazy wielomianów) (c) szeregi potęgowe 2. (6 h) Szeregi trygonometryczne i Fouriera oraz ich własności 3. (12 h) Transformaty funkcji ciągłych (a) splot funkcji ciągłych (b) transformata Fouriera i jej własności (c) transformata Laplace’a i jej własności (d) zastosowanie transformaty Laplace’a do rozwiązywania równań różniczkowych (dla kierunków Automatyka i robotyka i Informatyka stosowana) 4. (6 h) Transformaty funkcji dyskretnych (a) splot funkcji dyskretnych (b) dyskretna transformata Fouriera (DFT) i jej własności (c) transformata Z i jej własności
Ćwiczenia obejmują przykłady, które stanowią ilustrację treści wykładanych na ćwiczeniach
|
W cyklu 2024/25L:
Jak wyżej w ogólnym opisie. Treści matematyczne (poza ćwiczeniami i wykładami) są podawane w kursie moodle.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 60 godz.):
- udział w wykładzie 30 godz.
- udział w ćwiczeniach 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 90 godz.):
- przygotowanie do wykładu 10 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu 30 godz.
- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.
- udział w procesie oceniania 10 godz.
Łącznie: 150 godz. (5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W01 – zna definicje transformat funkcji ciągłych (transformata Fouriera, Laplace’a)
W02 – zna własności transformat funkcji ciągłych
W03 – zna definicję i własności splotu funkcji ciągłych
W04 – zna twierdzenia dotyczące transformat funkcji ciągłych
W05 – ma podstawową wiedzę o szeregach i funkcjach zespolonych
W06 - ma zaawansowaną wiedzę o całkowaniu funkcji wielu zmiennych
Efekty przedmiotowe W01-W06 realizują efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04 dla Fizyki s1
K_W02 dla Astronomii s1
K_W01, K_W04, K_W08 dla Fizyki technicznej s1
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 – potrafi wyznaczyć z definicji transformaty prostych funkcji ciągłych
U02- potrafi wyznaczyć transformaty złożonych funkcji ciągłych korzystając z własności i twierdzeń dotyczących transformat
U03- potrafi obliczyć proste sploty funkcji ciągłych oraz wykorzystać do obliczeń twierdzenie o transformacie splotu
U04 – potrafi uzasadnić wybrane własności transformat
U05 - potrafi obliczyć całki wielokrotne używając twierdzeń i własności
U06 – potrafi wyznaczyć rozwinięcie funkcji okresowej w szeregi trygonometryczny i Fouriera
U07 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy matematycznej i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie
Efekty przedmiotowe U01- U06 realizują efekty kierunkowe:
K_U01 dla Fizyki technicznej s1
K_U01, K_U02 dla Astronomii s1
K_U01, K_U04 dla Fizyki s1
Efekt przedmiotowy U07 realizuje efekt kierunkowy:
K_U09 dla Fizyki s1
K_U11 dla Astronomii s1
K_U12 dla Fizyki technicznej s1
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01 – jest świadomy ograniczeń przekazanej wiedzy matematycznej
Efekt kierunkowy K01 realizuje efekt przedmiotowy
K_K01 dla Fizyki technicznej s1
K_K01 dla Astronomii s1
K_K01 dla Fizyki s1
Metody dydaktyczne
Wykład i ćwiczenia są prowadzone metodą tradycyjną.
Studenci mają możliwość konsultacji - na wykładzie (w formie krótkich pytań), na ćwiczeniach oraz na konsultacjach u wykładowcy.
W moodle są umieszczone materiały pomocnicze do nauki oraz zbiory zadań dobrane do treści wykładu. W moodle jest również pdf podręcznika autorstwa dr hab. Jacka Jurkowskiego.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość materiału z zakresu Analizy matematycznej 1 i Algebry 1.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kartkówki na ćwiczeniach: weryfikacja efektów U01-U07
2 sprawdziany na ćwiczeniach: weryfikacja U01-U07,
egzamin pisemny złożony z dwóch części: weryfikacja W01-W06, U01-
U07, K01
Kryteria oceniania: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie dwóch kolokwiów (całki, transformaty) z uwzględnieniem aktywności na zajęciach oraz aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
Egzamin pisemny z wykładu z oceną na podstawie wyniku procentowego:
ndst – poniżej 50%
dst – 51%-60%
dst plus- 61%-70%
db- 71%-80%
db plus- 81%-90%
bdb- 91%-100%
Na egzaminie oraz sprawdzianach można używać Karty Wzorów przeznaczone do zajęć!
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. podręcznik (umieszczony w moodle)
Jacek Jurkowski -Analiza Matematyczna 2. Transformaty i ich zastosowania. Toruń 2015
Literatura uzupełniająca:
2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas – Analiza Matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory – Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, wydania z ostatnich lat;
3. Walter Rudin - Podstawy analizy matematycznej - PWN, Warszawa, wiele wydań
4. Fichtenhotz – Rachunek Różniczkowy i Całkowy, tom II – PWN, Warszawa, wiele wydań;
5. Ron Bracewell - Przekształcenia Fouriera i jego zastosowania;
6. Grzegorz Łysik
https://www.impan.pl/~lysik/Fourier-series.pdf
7. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas - Elementy analizy wektorowej, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002;
8. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, część II, PWN.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1. podręcznik (umieszczony w moodle) Jacek Jurkowski -Analiza Matematyczna 2. Transformaty i ich zastosowania. Toruń 2015 Literatura uzupełniająca: 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas – Analiza Matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory – Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, wydania z ostatnich lat; 3. Walter Rudin - Podstawy analizy matematycznej - PWN, Warszawa, wiele wydań 4. Fichtenhotz – Rachunek Różniczkowy i Całkowy, tom II – PWN, Warszawa, wiele wydań; 5. Ron Bracewell - Przekształcenia Fouriera i jego zastosowania; 6. Grzegorz Łysik https://www.impan.pl/~lysik/Fourier-series.pdf 7. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas - Elementy analizy wektorowej, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002; 8. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, część II, PWN.
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. podręcznik (umieszczony w moodle) Jacek Jurkowski -Analiza Matematyczna 2. Transformaty i ich zastosowania. Toruń 2015 Literatura uzupełniająca: 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas – Analiza Matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory – Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, wydania z ostatnich lat; 3. Walter Rudin - Podstawy analizy matematycznej - PWN, Warszawa, wiele wydań 4. Fichtenhotz – Rachunek Różniczkowy i Całkowy, tom II – PWN, Warszawa, wiele wydań; 5. Ron Bracewell - Przekształcenia Fouriera i jego zastosowania; 6. Grzegorz Łysik https://www.impan.pl/~lysik/Fourier-series.pdf 7. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas - Elementy analizy wektorowej, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002; 8. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, część II, PWN.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: 1. podręcznik (umieszczony w moodle) Jacek Jurkowski -Analiza Matematyczna 2. Transformaty i ich zastosowania. Toruń 2015 Literatura uzupełniająca: 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas – Analiza Matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory – Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, wydania z ostatnich lat; 3. Walter Rudin - Podstawy analizy matematycznej - PWN, Warszawa, wiele wydań 4. Fichtenhotz – Rachunek Różniczkowy i Całkowy, tom II – PWN, Warszawa, wiele wydań; 5. Ron Bracewell - Przekształcenia Fouriera i jego zastosowania; 6. Grzegorz Łysik https://www.impan.pl/~lysik/Fourier-series.pdf 7. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas - Elementy analizy wektorowej, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002; 8. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, część II, PWN.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zasady zaliczania ćwiczeń i egzaminu z analizy matematycznej 2 w roku akademickim 2019/20. Zajęcia będą oparte na materiałach umieszczonych oraz systematycznie dodatkowo umieszczanych w modle. Ewentualne pytania dotyczące wykładu lub zadań proszę wysyłać mailowo (na adres kparczyk@mat.umk.pl). Obowiązkiem studentów jest rozwiązywanie zadań domowych i przesyłanie rozwiązań (napisanych czytelnie i czytelnie podpisanych – może być w pliku JPG (czyli zdjęcie ręcznie napisanego rozwiązania) lub w PDF lub w docx ) do osoby prowadzącej ćwiczenia. Termin końcowy przysyłania rozwiązań będzie zawsze podawany . Zadania domowe są zestawione w grupach tematycznych. Za poprawnie rozwiązane jedno zadanie z grupy tematycznej - jest 10 pkt. Za każde dodatkowo poprawnie zrobione zadanie z grupy dostanie się po 1 pkt. Zaliczenie ćwiczeń odbędzie się na podstawie uzyskanych punktów z zadań domowych oraz na podstawie odpowiedzi ustnych. Studenci nie przesyłający rozwiązań zadań domowych będą mogli podejść do tzw zbója w terminie ustalonym przez Rektora UMK – w lipcu lub wrześniu lub jeszcze później. Studenci, którzy z zadań domowych uzyskają liczbę punktów = (liczba tematów zadań domowych)x10 lub więcej - automatycznie uzyskają stopień dst. Kto będzie przesyłał rozwiązania zadań domowych, ale uzyska za mało punktów, to będzie odpowiadał ustnie na zaliczenie. Studenci, którzy będą chcieli otrzymać wyższy stopień z ćwiczeń – będą odpowiadać ustnie – ze mną (Krystyną Parczyk) przez Messenger, a studenci z grupy prof. Moniki Stanke – przez Zoom. Do zdawania egzaminu będą mogli podejść jedynie studenci, którzy zaliczą ćwiczenia. Egzamin będzie ustny. Będzie polegał przede wszystkim na rozwiązywaniu zadań w trakcie egzaminu – z włączoną kamerą i mikrofonem komórki/komputera w trakcie egzaminu.
|
W cyklu 2023/24L:
Zasady zaliczania ćwiczeń i egzaminu z analizy matematycznej 2 w roku akademickim 2019/20. Zajęcia będą oparte na materiałach umieszczonych oraz systematycznie dodatkowo umieszczanych w modle. Ewentualne pytania dotyczące wykładu lub zadań proszę wysyłać mailowo (na adres kparczyk@mat.umk.pl). Obowiązkiem studentów jest rozwiązywanie zadań domowych i przesyłanie rozwiązań (napisanych czytelnie i czytelnie podpisanych – może być w pliku JPG (czyli zdjęcie ręcznie napisanego rozwiązania) lub w PDF lub w docx ) do osoby prowadzącej ćwiczenia. Termin końcowy przysyłania rozwiązań będzie zawsze podawany . Zadania domowe są zestawione w grupach tematycznych. Za poprawnie rozwiązane jedno zadanie z grupy tematycznej - jest 10 pkt. Za każde dodatkowo poprawnie zrobione zadanie z grupy dostanie się po 1 pkt. Zaliczenie ćwiczeń odbędzie się na podstawie uzyskanych punktów z zadań domowych oraz na podstawie odpowiedzi ustnych. Studenci nie przesyłający rozwiązań zadań domowych będą mogli podejść do tzw zbója w terminie ustalonym przez Rektora UMK – w lipcu lub wrześniu lub jeszcze później. Studenci, którzy z zadań domowych uzyskają liczbę punktów = (liczba tematów zadań domowych)x10 lub więcej - automatycznie uzyskają stopień dst. Kto będzie przesyłał rozwiązania zadań domowych, ale uzyska za mało punktów, to będzie odpowiadał ustnie na zaliczenie. Studenci, którzy będą chcieli otrzymać wyższy stopień z ćwiczeń – będą odpowiadać ustnie – ze mną (Krystyną Parczyk) przez Messenger, a studenci z grupy prof. Moniki Stanke – przez Zoom. Do zdawania egzaminu będą mogli podejść jedynie studenci, którzy zaliczą ćwiczenia. Egzamin będzie ustny. Będzie polegał przede wszystkim na rozwiązywaniu zadań w trakcie egzaminu – z włączoną kamerą i mikrofonem komórki/komputera w trakcie egzaminu.
|
W cyklu 2024/25L:
Zasady zaliczania ćwiczeń i egzaminu z analizy matematycznej 2 w roku akademickim 2024/25
Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie dwóch kolokwiów (całki, transformaty) z uwzględnieniem aktywności na zajęciach oraz aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych. Egzamin pisemny z wykładu - z oceną na podstawie wyniku procentowego: ndst – poniżej 50% dst – 51%-60% dst plus- 61%-70% db- 71%-80% db plus- 81%-90% bdb- 91%-100%
Na egzaminie oraz sprawdzianach można używać Karty Wzorów przeznaczone do zajęć!
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: