Algorytmy II 0800-ALGOR2
Na zagadnienia wykładu, ćwiczeń i laboratoriów składają się:
1. Algorytmy z powrotami
a. Problem skoczka szachowego
b. Problem ośmiu hetmanów
c. Ogólny algorytm z powrotami
d. Wieże Hanoi, permutacje, kombinacje (z/bez powtórzeń)
2. Problemy plecakowe (ciągłe i dyskretne)
3. Algorytmy i struktury danych dla operacji zbiorowych
a. Algorytmy i struktury naiwne
b. Haszowanie (zbiory i słowniki)
c. Drzewa zrównoważone
d. Listy z dowiązaniami
e. Problem Unio-Find
4. Silnie spójne składowe grafu
5. Cykle Eulera i Hamiltona
6. Problem maksymalnego przepływu
7. Klasy złożoności
8. Kopce Fibonacciego
9. Automaty i wyrażenia regularne
10. Wyszukiwanie wzorców
a. Algorytm naiwny
b. Algorytmy szybkie, automaty
c. Drzewa sufiksowe
11. Problem spełnialności reguł logicznych
12. Geometria obliczeniowa - podstawy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- obserwacji
- studium przypadku
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Bieżąca praca. W 1, 2, 5, U 5, 7, K 2
2. Kolokwia pisemne. W 1, 2, 5, U 5, 7, K 2
3. Zadania bieżące (listy zadań i programów). W 1, 2, 5, U 5, 7, K 2
4. Wejściówki (w zależności od potrzeb). W 1, 2, 5, U 5, 7, K 2
5. Egzamin pisemny lub zadania koncepcyjne. W 1, 2, 5, U 5, 7, K 2
Powyższe metody oceny weryfikują zakres programu jak i efekty kształcenia opisane powyżej.
Ocena kolokwium i egzaminu pisemnego: minimum 50%, poniżej 2.0, od 50% (3.0) ocena skalowana liniowo do 5.0
Ocena ćwiczeń jest składową oceny kolokwium (podstawa oceny), pracy bieżącej, i innych dodatkowych zadań.
W przypadku egzaminu poprzez zadania koncepcyjne ocena jest średnią oceny wykonanych zadań egzaminacyjnych (które muszą być zrobione), oceny z ćwiczeń i laboratorium.
Ocena laboratorium: minimalnie trzeba wykonać około 80% zadań (zależne od bieżącej listy zadań), zadania są oceniane na podstawie jakości realizacji poszczególnych zadań. Ocena jest średnią ocen poszczególnych zadań. W przypadku braku rozwiązania wszystkich zadań ocena jest pomniejszana: 1% wszystkich zadań = 0.1 oceny (np. brak 10% zadań = ocena o 1.0 w dół).
W pracy bieżącej, na kolokwiach, na laboratoriach i egzaminie weryfikuje się wszystkie efekty uczenia się: wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
A. V. Aho, J. E. Hopcroft, J. D. Ullman.
Projektowanie i analiza algorytmów.
Helion, Warszawa, 2003.
A. V. Aho, J. E. Hopcroft, J. D. Ullman.
Projektowanie i analiza algorytmów.
Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1983.
Niklaus Wirth.
Algorytmy + Struktury Danych = Programy.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, wydanie 2, 1989.
T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L Rivest.
Wprowadzenie do algorytmów.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, 1997.
A. V. Aho, J. D. Ullman.
Wykłady z informatyki z przykładami w języku C.
Helion, Warszawa, 2003.
L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter.
Algorytmy i struktury danych.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, 1996.
M. M. Sysło, N. Deo, J. Kowalik.
Algorytmy optymalizacji dyskretnej.
Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1993.
D. Harel.
Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, 1992.
L. Banachowski, A. Kreczmar, W. Rytter.
Analiza algorytmów i struktur danych.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, 1989.
L. Banachowski, A. Kreczmar.
Elementy analizy algorytmów.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, Warszawa, 1982.
D. E. Knuth.
Sztuka Programowania, wolumen I–III.
Wydawnictwa Naukowo–Techniczne, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: