Komunikacja międzykulturowa w biznesie 0724-s1B3Z-KMWB
I Blok (teoria, kanon)
1. Komunikacja – kultura – biznes
definiowanie kultury, komunikacji i biznesu, wzajemne relacje; rodzaje i funkcje komunikacji; komunikacja międzykulturowa; rodzaje komunikacji międzykulturowej, modele komunikacji, rola aktywnego odbiorcy
2. Edukacja międzykulturowa
wartości promujące i rozwijające edukację międzykulturową, od etnocentryzmu do etnorelatywizmu, programy edukacyjne, gry interakcyjne, ograniczenia edukacji międzykulturowej, edukacja międzykulturowa dla biznesu
3. Konflikt międzykulturowy
przyczyny konfliktu międzykulturowego, bariery w komunikacji międzykulturowej, stereotypy kulturowe; różnice kulturowe i obyczajowe; znaczenie rasy, klasy, płci i wieku; wykorzystanie i zarządzanie konfliktem, pozytywne i destrukcyjne znaczenie konfliktu, indywidualne cechy osobowości, rozwiązywanie konfliktu, skutki konfliktu, negocjacje, kulturowe przeszkody w negocjacjach międzykulturowych
4. Podziały, modele, rodzaje i typy kultur w świecie biznesu
typy kultur narodowych, wschód – zachód, północ – południe, klasyfikacje kultur, typy kultur organizacyjnych, klasyfikacja kultur świata biznesu Gestelanda; wymiary kultury Hofstedego
5. Kulturowe modele zachowań i skuteczna komunikacja międzykulturowa w biznesie
etykieta biznesowa, tabu, autoprezentacje, gadżety, akcesoria, stroje, jedzenie, reklama, reguły Gestelanda, strategie komunikacji, komunikacja marketingowa
6. Komunikacja międzykulturowa – globalizacja – kultura kapitalizmu
formowanie się i działanie korporacji i kapitału w świecie globalnym powstanie korporacji, system z Bretton Woods, dług światowy, nierównomierny wzrost bogactwa na świecie, zmiany struktury kapitału, globalizacja gospodarcza, władza kapitału, fundamenty i skutki komunikacji międzykulturowej w biznesie, kultura kapitalizmu
7. Alternatywne formy ekonomiczne, biznes inaczej
systemy ekonomiczne poza wpływem kapitalizmu i komunizmu, problem „czystych” systemów ekonomicznych, dary i towary, „Zachód i reszta świata”, jak obliczyć to, co niemożliwe do obliczenia, kapitalizm jako jeden z systemów lokalnych, lokalne teorie ekonomiczne, altruizm, gościnność, przemyt, korporacje i domostwa
II blok (język i charakterystyka kulturowa krajów Płw. Bałkańskiego)
1. Język a komunikowanie (Szopski)
- język i jego cechy,
- komunikowanie werbalne,
- Składnia i znaczenie:
- kultury nisko- i wysokokontekstowe (wg podziału kultur E. T. Halla),
- style komunikowania
2. Komunikowanie niewerbalne:
- istota i rodzaje komunikowania niewerbalnego,
- język ciała, kontakt wzrokowy, dotyk, dystans,
- wygląd zewnętrzny i kostium
3. Kompetentne komunikowanie międzykulturowe
- zjawisko szoku kulturowego,
- akulturacja (asymilacja i wielokulturowość)
4. Charakterystyka kulturowa Półwyspu Bałkańskiego (podobieństwa i różnice).
- próba klasyfikacji etnolektów bałkańskich według klasyfikacji Gestelanda,
- próba klasyfikacji etnolektów bałkańskich według klasyfikacji Hofstedego,
5. Profile kulturowe krajów/etnolektów bałkańskich (Grecja, Macedonia, Albania, Kosowo, Chorwacja, Rumunia, Bułgaria, Serbia, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina). Charakterystyka poszczególnych tożsamości narodowych na Bałkanach.
6. Charakterystyka gospodarki rynkowej danych krajów bałkańskich,
- próba analizy rynków handlowych,
- problemy korupcji a kultura w biznesie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej: K_W01, K_W08, K_W12, K_W13, K_U21,
Weryfikacja wiedzy i umiejętności podczas wykładów konwersacyjnych: K_W01, K_W08, K_W12, K_W13, K_U20, K_U21,
Kryteria oceniania:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zdanie końcowego zaliczenia (w formie ustnej, 70% na zaliczenie i ocenę dostateczną, 75% - dostateczny plus, 80% na ocenę dobrą, 90% - dobry plus, blisko 100% na ocenę bardzo dobrą).
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Warszawa 2010.
Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie : [marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, PWN 2000.
Hall, E. T., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 2009.
Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, (rozdz. I: Ekonomie), Kraków 2004, s. 137-174.
Hofstede, G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
Martinelli S., Taylor M., (red.) Uczenie się międzykulturowe, Warszawa 2002.
Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007.
Mole J., W tyglu Europy. Wzorce i bariery kulturowe w przedsiębiorstwach, Warszawa 2000.
Nęcki, Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
Paleczny T., Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Kraków 2007.
Robins R. H., Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2013.
Szopski, M., Komunikowanie międzykulturowe, WSiP, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE 2006.
Głowik M., Komunikacja niewerbalna w kontaktach interpersonalnych, Warszawa 2004.
Karcz, K. (red.), Komunikacja międzykulturowa w integrującej się Europie, Katowice 2004.
Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicza, A. Tyszki, Warszawa 1996.
Komunikowanie międzykulturowe: szanse i wyzwania, red. J. Isański, Poznań 2009.
Lewandowska-Tarasiuk, E., Komunikowanie w biznesie. Jak skutecznie rozmawiać o interesach, Warszawa 1995.
Sapir E., Kultura, język, osobowość, PIW, Warszawa 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: