Wstęp do logopedii 0702-s1POL1Z-WdL
1. Pojęcie "mowy":
a) definicja mowy;
b) składniki mowy;
c) mechanizm nadawania i odbioru mowy;
d) kompetencje i sprawności językowe/komunikacyjne.
2. Logopedia jako dyscyplina teoretyczno-praktyczna: sposób rozumienia terminu, jej przedmiot i zadania.
3. Klasyfikacja zaburzeń mowy:
a) według kryteriów przyczynowych (I. Styczek, foniatrzy, neurolodzy);
b) według kryterium objawowego (L. Kaczmarek, językoznawcza klasyfikacja zaburzeń mowy wg T. Kani);
c) według kryterium objawowo-przyczynowego (S. Grabias, H. Mierzejewska i D. Emiluta-Rozya);
d) międzynarodowe klasyfikacje zaburzeń mowy;
e) propozycje Międzynarodowego Towarzystwa Logopedów i Foniatrów odnośnie nazewnictwa zaburzeń mowy.
4. Zaburzenia komunikacji językowej – podstawowe pojęcia, m.in.:
- zaburzenia języka;
- zaburzenia mowy;
- zaburzenia rozwoju języka;
- błąd językowy;
- wada mowy;
- wada wymowy;
- błąd wymowy;
- przejęzyczenie;
- diagnoza logopedyczna;
- terapia logopedyczna.
5. Ogólna charakterystyka zaburzeń mowy:
a) Dyslalia;
b) Nosowanie (rynolalia);
c) Opóźniony rozwój mowy;
d) Jąkanie i giełkot;
e) Dyzartria;
f) Afazja;
g) Zaburzenia mowy z powodu niedosłuchu;
h) Zaburzenia mowy związane z zaburzeniami psychicznymi;
i) Zaburzenia mowy w upośledzeniu umysłowym;
j) Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (dysgrafia i dysleksja).
6. Rozwój logopedii w Polsce;
7. Współczesna opieka logopedyczna.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 absencja);
- aktywności świadcząca o znajomości lektur;
- przygotowanie referatu dotyczącego wybranego zaburzenia mowy;
- wykonywanie zadań domowych (na platformie moodle);
- pozytywna ocena z końcowego sprawdzianu/testu W1, W2, W3, W4, U1
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2012.
2) Logopedia: pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii oraz Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska,. Opole 2003, wyd. 2. zmien. i poszerz.
3) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S.Grabias, M.Kurkowski, Lublin 2012.
4) Styczek I., Logopedia, Warszawa 1979, wyd. 2. zmien. i rozszerz.
Literatura uzupełniająca:
1) Błachnio K., Logopedia holistyczna − wyzwaniem XXI wieku, „Logopedia” 1999 nr 26, s. 27-36.
2) Błachnio K., Vademecum logopedyczne: podręcznik akademicki, Poznań 2015, wyd. 5. uzup. i rozsz..
3) Demel E., Elementy logopedii, Warszawa 1982, wyd. 2. popr. i uzup.
4) Grabias S., Mowa i jej zaburzenia, „Logopedia” 2000 nr 28.
5) Grabias S., Typologie zaburzeń słuchu, głosu i komunikacji językowej, „Logopedia” 2000 nr 28.
6) S. Grabias, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia” 1996 nr 23.
7) Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988, wyd. 5.
8) Kaczmarek L., O polskiej logopedii, [w:] Język polski i językoznawstwo polskie w sześćdziesięcioleciu niepodległości., Warszawa-Wrocław-Kraków 1982.
9) Kaczmarek L. O przedmiocie i zadaniach logopedii, „Logopedia” 4/1962.
10) Kania J. T., Szkice logopedyczne, Lublin 2001, wyd. 2. popr.
11) Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., Propozycja modyfikacji projektu „Badania mowy” Ireny Styczek, „Logopedia” 25/1998, s.49-63.
12) Minczakiewicz M. E., Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków 1998.
13) Minczakiewicz E. M., Mowa. Rozwój − zaburzenia − terapia, Kraków 1996.
14) Polska terminologia logopedyczna, red. J. Ożdżyński, Kraków 1994.
15) Sadowski B., Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy, [w:[ Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
16) Szeląg E., Mózg a mowa, [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
16) Zaleski T, Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: