Filozofia 0600-S3-DSC-FIL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/21:
W semestrze zimowym omawiane są następujące zagadnienia: Źródła refleksji filozoficznej Semestr letnim obejmuje następujące tematy wykładów: Wprowadzenie w problematykę wartości (z uwzględnieniem aspektu historycznego).
|
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczanie na ocenę na podstawie samodzielnej pracy pisemnej i znajomości wybranych zagadnień filozoficznych. (Zob. ew. szczegółowe wymagania na bieżący rok akad.) Tematy ustalane indywidualnie. Kryterium oceny jest jakościowe uwzględniające podane powyżej efekty, które student powinien zdobyć po odbytym kursie filozofii .
Przed obroną doktoratu
egzamin ustny (komisyjny) z filozofii
Na egzamin wymagane przygotowanie trzech zadanych lektur (z klasyki filozofii, filozofii nauki, aksjologii).
Literatura
Wybrane lektury
A. Źródła filozofii
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I. Od początków do Sokratesa, Lublin: RW KUL 1994 (wybr. fragmenty)
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II.Platon i Arystoteles, Lublin: RW KUL 1996 (wybr. fragmenty)
B. Filozofia nauki i filozofia przyrody
B1. Ujęcie historyczno-systemowe koncepcji nauki
J. Goćkowski, S. Marmuszewski, red., Nauka, Tożsamość i tradycja, Kraków: Universitas1995 (wybr. teksty w uzgodnieniu z wykładowcą)
M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków: Znak 2005
S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk: TN KUL 1992 (R.II. Historia pojęcia nauki)
B2. Ujęcie systemowe
D. Dąbek, Metodologia nauk przyrodniczych, w: S. Janeczek,. M. Walczak, A. Starościc, red., Metodologia Nauk, Lublin: KUL 2019, s. 27-52
A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków: Wyd. Aureus-Wyd. Znak 2006
A. Grobler, Realizm, w: Panorama filozofii współczesnej, red. J. Hołówka, B. Dziobkowski, Warszawa: PWN 2016, s. 359-375
T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: PWN 1968
I. Lakatos, Pisma z filozofii nauk przyrodniczych, Warszawa: PWN 1995 (fragmenty)
B. Magee, Popper, Warszawa: Prószyński i S-ka 1998 (R.1-4)
K. Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa: PWN 1977 (fragm)
K. Popper, Droga do wiedzy, Domysły i refutacje, Warszawa: PWN 1999
K. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa: PWN 2002 (wyb. fragmenty)
W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana, Toruń: UMK 2013
P. Zeidler, Miejsce filozofii chemii w filozofii przyrodoznawstwa, "Roczniki Filozoficzne" t. 54, nr. 2 (2016) s. 313-333
C. Etyka ogólna i etyka nauki
E. Agazzi, Dobro, zło i nauka, W-wa: Oficyna Akad. 1997
E. Bińczyk, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Toruń: UMK
2012 (Wstęp i wybr. fragmenty, szczeg. cz. IV)
B. Chyrowicz, O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków: Znak 2008
B. Chyrowicz, Bioetyka, Kraków: Znak 2015
Z. Drozdowicz. Uczony - zawód czy powołanie? "Nauka" 4 (2009) 67-86
J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków: PAT 1992 (Cz. szósta, R. II. Kierunki i szkoły w etyce)
J. Goćkowski, Siedem powinności zawodowych uczonego, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 3-4 (2009) 281-293
L. Koj, Powinności w nauce. t. I. Określenie i poznawalność powinności, Lublin: UMCS 1998
A. Lekka-Kowalik, Odkrywanie wymiaru aksjologicznego nauki, Lublin: KUL 2008 (wybr. fragmenty)
Praktyczna lektura uzupełniająca
A. Kodeksy dobrych praktyk:
Dobre praktyki w szkołach wyższych,Opracowanie Fundacja Rektorów Polskich (red zespół pod kier. A. Szostka), Kraków: FRP i KRASP 2007 (dostępny na stronie UMK)
Good practice elements in doctoral training. Oxford 2013
B. Innowacje
C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, Radom-Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Eksploatacji PIB 2013 (myślenie twórcze jest także przedmiotem zainteresowań filozofii umysłu, a zag. innowacyjności - filozofii nauki, ta książka może być także znakomicie wykorzystana w refleksji filozoficznej)
W cyklu 2020/21:
Literatura uzupełniająca do wybranych zagadnień filozoficznych (na zaliczenie w zależności od zainteresowań) E. Bińczyk, (Post)konstruktywizm na temat technonauki, "Avant" 4/1 (2013), 54-75 |
Uwagi
W cyklu 2020/21:
Uwagi dotyczące zaliczenia wykładu w bieżącym roku akad. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: