Wybrane elementy bromatologii 0600-S2-PP/ACh-WEB
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze składnikami żywności oraz ich analizą. Ponadto, obejmuje zagadnienia związane ze współczesną bromatologią. Są to między innymi: podstawy bromatologii jako nauki o żywności, wpływ żywności na zdrowie, personalizacja diet, foodomika, nutrigenetyka, nutrigenomika, nowe rodzaje żywności, nowoczesne opakowania stosowane w żywności.
Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia:
1. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforanów w przetworach mięsnych.
2. Ocena wybranych parametrów jakościowych w kiszonych sokach warzywnych.
3. Oznaczanie aktywności przeciwutleniającej wybranych produktów żywnościowych metodą FRAP.
4. Oznaczanie kwasu cytrynowego w wodach smakowych metodą izotachoforezy kapilarnej
5. Fluorymetryczne oznaczanie chininy w napojach typu tonik
6. Chromatograficzne oznaczanie kofeiny w napojach energetycznych i kawie
7. Polarymetryczne analiza czystości cukrów
8. Oznaczanie zawartości białka w piwach
9. Chromatograficzne oznaczanie zawartości barwników spożywczych w produktach stałych i ciekłych
10. Fluorymetryczne oznaczanie witaminy E w produktach spożywczych
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze składnikami żywności mających wpływ na zdrowie człowieka. Interakcje pomiędzy składnikami pożywienia. Ogólna charakterystyka grup żywności i ich analiza. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- referatu
- doświadczeń
- panelowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład –zaliczenie na podstawie prac zaliczeniowych.
Na ocenę dostateczną (60-65%)
Student prezentuje referat na wybrany temat powiązany z bromatologią. K_W02; K_U01; K_K01,
Na ocenę dostateczny plus (65-70%)
Student prezentuje referat na wybrany temat powiązany z bromatologią. Potrafi wykorzystać i powiązać ze sobą posiadaną wiedzę na temat bromatologii, zna odpowiednie sposoby prezentacji K_W02; K_U01; K_K01,
K_U05; K_K06
Na ocenę dobrą (70-80%)
Student prezentuje pracę zaliczeniową w bardziej aktywny sposób niż metoda referatu na wybrany temat powiązany z bromatologią. Przekazuje wiedzę na wybrany temat aktywizując do pracy pozostałe osoby w grupie. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06
Na ocenę dobry plus (80-90%)
Student prezentuje pracę zaliczeniową w bardziej aktywny sposób niż metoda referatu na wybrany temat powiązany z bromatologią. Przekazuje wiedzę na wybrany temat aktywizując do pracy pozostałe osoby w grupie. Potrafi zaplanować panel dyskusyjny lub inny rodzaj aktywnego uczestnictwa całej grupy ćwiczeniowej. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06
Na ocenę bardzo dobry (> 90%)
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, prezentuje ją w sposób innowacyjny (panel dyskusyjny, burza mózgów, metoda okrągłego stołu) aktywizując cała grupę do uczestnictwa. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06
Laboratorium: zaliczenie na podstawie punktacji uzyskanej ze sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń.
Na ocenę dostateczną (60-65%)
Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.
K_W02; K_W09; K_W12,
Na ocenę dostateczny plus (65-70%)
Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej i mikrobiologicznej przeprowadzonej w pracowni. Potrafi zaproponować metodę do konkretnej analizy. K_W02; K_W09; K_W12, K_U01: K_U05
Na ocenę dobrą (70-80%)
Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy chemicznej i mikrobiologicznej. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11
Na ocenę dobry plus (80-90%)
Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14
Na ocenę bardzo dobry (> 90%)
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny laboratorium zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14
K_K01; K_K02; K_K05; K_K06;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
2. H. Giertig, J. Przysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa
3. E. Kolarzyk, Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka, Uniwersytet Jagielloński, 2016
4. Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL, Warszawa, 2022
5. Mirosław Jarosz, Barbara Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011
6. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005
7. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000
Literatura uzupełniająca:
1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
2. Jan Gawęcki, Teresa Mossor-Pietraszewska, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa, 2008
3. Richard Owusu-Apenten, Introdution to food chemistry, CRC Press, 2005
4. Da-Wen Sun, Modern techniques for food authentication, Elsevier, 2008
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: