Toksykologia
0600-S2-O-T
Wykład rozpocznie się od wprowadzenie studentom terminologii stosowanej w toksykologii (m.in. pojęcie trucizny, dawki, toksyczność związku, rodzaje zatruć). Następnie omówione zostaną rodzaje i charakterystyka trucizn występujących w środowisku człowieka z uwzględnieniem czynników warunkujących powstawanie zatruć. Omówiona zostanie zależność między budową fizykochemiczną ksenobiotyków, a ich działaniem toksycznym. Poruszony zostanie problem nowotworzenia i czynniki powodujących powstawanie nowotworów.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach - 15 h
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do egzaminu - 10 h
Łączna liczba godzin 30h/1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna w zaawansowanym stopniu nomenklaturę związków organicznych i nieorganicznych - K_W01.
W2: posiada wiedzę na temat grup funkcyjnych związków organicznych, ich transformacji oraz toksycznego działania mechanizmów reakcji - K_W03.
W3: potrafi przewidzieć potencjalne zagrożenie związane z wprowadzaniem do środowiska związków chemicznych na podstawie grup funkcyjnych. Umie dokonać analizy zagrożeń i dokonać ich eliminacji - K_W05.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi posługiwać się nomenklaturą chemiczną z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej - K_U01.
U2: rozpoznaje grupy funkcyjne związków organicznych i zna ich metody syntezy - K_U07.
U3: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w czasopismach naukowych i popularnonaukowych oraz chemicznych bazach danych; formułuje problemy naukowe z zakresu toksykologii, szuka ich rozwiązań, przedstawia wyniki pracy w formie doniesień pisemnych oraz w formie samodzielnie przygotowanej pracy - K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji i poprawnie wyciąga wnioski z wykonywanych eksperymentów - K_K01.
K2: dąży do rozwoju i zdobywania nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, widzi potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych - K_K05.
K3: ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu i dotrzymuje terminów - K_K06.
Metody dydaktyczne
Wykład połączony z dyskusją, wsparty metodami audiowizualnymi
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, chemii organicznej, chemii nieorganicznej i biologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Wymagany próg na ocenę:
- dostateczną: 50 -60 %
- dostateczną plus: 61 – 65 %
- dobrą: 66 – 75 %
- dobrą plus: 76 – 80 %
- bardzo dobrą: 81-100 %
Praktyki zawodowe
Literatura
1. W. Seńczuk, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa 2020.
2. Z.E. Sikorski (praca zbiorowa), Chemia żywności, WN-T Warszawa 2002.
3. J. Brandys (praca zbiorowa), Toksykologia - wybrane zagadnienia, Wyd. UJ. Kraków 1999.
4. E.J. Jasińska-Zubelewicz, Ergonomia. Toksykologia przemysłowa i środowiskowa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1996.
5. S. Ball, Toksykologia żywności bez tajemnic, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: