Profesjonalne planowanie kariery 0600-S2-O-PPK
Zajęcia w formie warsztatowej będą obejmowały rozwój następujących kompetencji: branie odpowiedzialności, dążenie do rozwoju oraz etyka i profesjonalizm.
Zajęcia dotyczące brania odpowiedzialności będą zawierały omówienie obecnej sytuacji na rynku pracy, informacje dotyczące ofert pracy i praktyk, wymagania pracodawców wobec potencjalnych kandydatów, przykładowe ścieżki karier na podstawie badania losów absolwentów, możliwości dalszego rozwoju, zasady przygotowywania dokumentów aplikacyjnych oraz sposoby szukania pracy. Dzięki prezentacji i ćwiczeniom studenci rozwiną umiejętność podejmowania realnych zobowiązań, przewidywanie konsekwencji działań w kontekście budowania swojej ścieżki kariery, nabędą umiejętność do brania osobistej odpowiedzialności za swoją przyszłość zawodową.
Podczas części zajęć dotyczących dążenia do rozwoju omówione zostaną następujące elementy: Model Kompetencji Zawodowych, rozpoznawanie mocnych i słabych stron pod kątem celów zawodowych oraz zasady przygotowywania CV i listu motywacyjnego na podstawie własnych kompetencji zawodowych w kontekście wybranego celu zawodowego. Studenci dzięki różnorodnym ćwiczeniom (indywidualnym, w parach, dyskusjom oraz testom) rozpoznają swoje mocne i słabe strony, odkryją własny typ osobowości oraz preferowane środowisko pracy. To wszystko pozwoli studentom w doprecyzowaniu celów zawodowych pod kątem predyspozycji zawodowych i oczekiwań pracodawców. Studenci przećwiczą w praktyce przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych pod kątem danego stanowiska pracy. Udział w ćwiczeniach pozwoli studentom rozwinąć również umiejętność poszukiwania możliwości zdobycia nowej wiedzy i doświadczeń, otwartości na nowe zadania, analizowania własnych sukcesów i porażek oraz korzystania z doświadczeń innych osób.
Ostatnia część zajęć rozwijająca, zarówno powyższe kompetencje, jak i głównie etykę i profesjonalizm będzie zawierała omówienie rozmowy kwalifikacyjnej. Studenci w scenkach oraz zadaniach indywidualnych i grupowych przećwiczą elementy autoprezentacji swojej osoby podczas rozmowy rekrutacyjnej (mowa ciała, wygląd, głos, odpowiadanie na pytania pracodawcy, radzenie sobie ze stresem podczas rozmowy oraz negocjowanie wynagrodzenia). Dzięki zajęciom dowiedzą się, jak budować własną wiarygodność, być uczciwym i prawdomównym oraz jak podczas rozmowy przedstawić swoją spójność z wartościami firmy i przyjętymi przez nią standardami pracy.
Biorąc udział w zajęciach studenci będą mieli również możliwość rozwijania takich kompetencji jak: komunikatywność, elastyczność, zaangażowanie, kreatywność.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
-ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność)
-indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej)
- przygotowanie dokumentów aplikacyjnych na konkretną ofertę pracy
- przygotowanie autoprezentacji
Każda z prac zostanie oceniona w skali 1-5 pkt. Suma uzyskanych punktów oraz obecność na zajęciach (80%)będzie stanowiła podstawę uzyskanego przez uczestnika stopnia.
ndst do 6 pkt.
dst 7-8 pkt.
dst plus 9 pkt.
db 10 -12 pkt.
db plus 13 pkt.
bdb 14-15 pkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Stephen Covey "7 nawyków skutecznego działania"
2. Rowland S. Miller "Niepewność i zakłopotanie. O pokonywaniu niechcianych uczuć”
3. James A.F.Stoner, R.Edward Frejman, Daniel R. Gilbert Jr. “Kierowanie"– rozdz.4 “Odpowiedzialność społeczna i etyka”
4. Marcus Buckingham "To jedno, co powinieneś wiedzieć"
5. Guy Kawasaki "The Art of the Start"
6. Malcolm Gladwell "Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu"
7. Wojciech Eichelberger, Pierre Forthomme, Francois Nail "Quest. Twoja droga do sukcesu"
8. Ricky W. Griffin "Podstawy zarządzania organizacjami"– rozdz. 4 "Etyczny i społeczny kontekst zarządzania”
9. Kenneth Blanchard, Norman Vincent Peale "Etyka biznesu"
Literatura uzupełniająca:
10. John C. Maxwell "Wybór należy do Ciebie"
11. Elliot Aronson, Carol Tavris "Błądzą wszyscy (ale nie ja)"
12. Michał Podbielski "NLP Ewolucja. Przejdź kolejny etap rozwoju - od człowieka myślącego do człowieka szczęśliwego"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: