Chemia metali przejściowych 0600-S2-O-CMP
Wykład
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii pierwiastków przejściowych, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i utylitarnym. Obejmuje następujące treści programowe: wprowadzenie do chemii metali przejściowych (konfiguracje elektronowe, zmiany właściwości w obrębie grupy i okresu, porównanie właściwości pierwiastków szeregu 4 i 5d z 3d); teorię pola krystalicznego (rozszczepienie orbitali d w polach o różnych symetriach, czynniki wpływające na wielkość rozszczepienia, ESPK, energia wymiany, ESPO, koordynacja kwadratowa, spinele – budowa i zastosowanie); teorię pola ligandów (diagramy orbitali molekularnych, wiązania pi, porównanie koordynacji kwadratowej z tetraedryczną, szeregi nefeloauksetyczne); spektroskopię elektronową związków metali przejściowych (rodzaje i intensywność przejść elektronowych, reguły wyboru, stany elektronowe, rozszczepienie termów stanu podstawowego, diagramy Orgela i Tanabe-Sugano, wpływ budowy i konfiguracja elektronowa kompleksu na przejścia d-d); związki metali przejściowych w stanie stałym (znaczenie stanu stałego, substancje stałe szeregów 3, 4 i 5d); związki niestechiometryczne (defekty sieciowe, tworzenie, budowa i znaczenie związków niestechiometrycznych); reakcje w fazie stałej (dyfuzja, reakcje rozpadu, reakcje ciało stałe-ciało stałe i ciało stałe-gaz); warstwowe związki koordynacyjne i interkalaty (otrzymywanie, budowa i znaczenie); nadprzewodnictwo w związkach metali przejściowych (otrzymywanie, struktura, nazewnictwo, zastosowanie); nowe materiały magnetyczne na bazie związków koordynacyjnych (magnesy molekularne, pojedyncze molekuły jako magnesy, materiały hybrydowe, zastosowania).
Laboratorium
Praca studenta w laboratorium koncentruje się na syntezie, reakcjach i charakteryzowaniu związków metali przejściowych przy użyciu wielu technik pomiarowych.
Synteza obejmuje m.in. kompleksy chromu(II), chromu(III) z kwasem pikolinowym i dipikolinowym w reakcji anacji akwakompleksu chromu(III), chromu(III) z chromu(VI) w wyniku reakcji redoks, związki metaloorganiczne chromu(III), związki manganu(III) i (VI), żelaziany(VI) metodą chemiczną i elektrochemiczną, związki żelaza(II) i (III), związki miedzi(II) w różnych rozpuszczalnikach, kompleksy niklu(II).
Problematyka eksperymentów uwzględnia: zastosowanie chromatografii jonowymiennej do rozdziału produktów akwatacji kompleksów chromu(III) z kwasem pikolinowym i dipikolinowym, i oczyszczenia izomeru cis-[Cr(C2O4)2(H2O)2]^(-); ustalenie stosunku molowego chromu do liganda w otrzymanych kompleksach za pomocą metody spektrofotometrycznej, sprawdzenie właściwości redoks jonów FeO4^(2-) i wnioskowanie na temat możliwości ich zastosowania; poznanie właściwości żelaza i jego związków koordynacyjnych na różnych stopniach utlenienia; właściwości spektroskopowe jonów typu MO4^(n-) (M = Cr(VI), Mn(VI), Mn(VII), Fe(VI)); zapoznanie z metodami oznaczania składu i wyznaczania stałej trwałości związków kompleksowych metodą serii izomolowych, metodą nasycenia i metodą nachyleń prostych; określenie składu kompleksów żelaza(II) z 2,2’-bipirydylem i niklu(II) z etylenodiaminą; oznaczenie składu i wyznaczenie stałej trwałości kompleksu żelaza(III) z jonem NCS^(-); spektrofotometryczne wyznaczenie stałej kwasowej barwnego jonu kompleksowego; właściwościami miedzi(II) jako centrum koordynacji; poznanie różnorodnych zastosowań związków chromu(II) i techniki pracy w atmosferze gazu obojętnego; utlenianie alkoholi przez Cr(IV); reakcje oscylacyjne wraz z określeniem wpływu warunków doświadczalnych na przebieg reakcji; wyznaczanie podatności magnetycznej metodą Faradaya.
Charakterystyka związków metali przejściowych obejmuje: nomenklaturę i izomerię związków koordynacyjnych; właściwości i sposoby koordynacji ligandów wielokleszczowych, właściwości kwasowo-zasadowe akwakompleksów; teorię pola krystalicznego i teorię pola ligandów; szereg spektrochemiczny ligandów; efekt Jahna-Tellera; interpretację widm elektronowych związków koordynacyjnych metali d-elektronowych; związek między barwą a strukturą elektronową kompleksów metali przejściowych; właściwości magnetyczne związków koordynacyjnych; kompleksy wysoko- i niskospinowe; wykorzystanie danych magnetochemicznych do ustalania konfiguracji elektronowych jonów metali 3dn elektronowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania otwarte; test uzupełniający - poprawkowy, pytania otwarte, zadania obliczeniowe – łącznie 60 min.).
Laboratorium (ocena ciągła - bieżące przygotowywanie się do zajęć, dyskusja podczas wykonywania eksperymentów, referowanie wyników, raporty z wykonywanych ćwiczeń).
Nie obowiązuje zaliczenie sekwencyjne, brak zaliczenia z laboratorium nie oznacza nieuzyskania zaliczenia z wykładu.
Egzamin pisemny - W1, W2, W4, U1, U4, K1
"Wejściówki" - W2, W3, W5, U1, U2, U3
Raporty - W2, W3, W5, W6, U1, U2, U3, U4
Aktywność - K1, K2
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane.
Literatura
A. Bartecki, Chemia pierwiastków przejściowych, WNT, Warszawa, 1987.
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, wyd. 5, PWN, Warszawa, 2007.
M. Cieślak-Golonka, J. Starosta, M. Wasielewski, Wstęp do chemii koordynacyjnej, PWN, Warszawa, 2010.
F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy, PWN, Warszawa, 1995.
P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2004.
S.F.A. Kettle, Fizyczna chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999.
U. Schubert, N. Hüsing, Synthesis of Inorganic Materials, 2nd ed., VILEY-VCH, Weinheim, 2005.
D.F. Shriver, P.W. Atkins, Inorganic Chemistry, 4th ed. Oxford Univerity Press, 2006.
A.F. Wells, Strukturalna chemia nieorganiczna, WNT, Warszawa, 1993.
A.F.W. Williams, Chemia nieorganiczna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: