Chemia fizyczna i jądrowa 0600-S2-O-CFJ
Wykład - zakres tematów:
1. Fizykochemia mieszanin (wielkości cząstkowe, nieidealność mieszanin).
2. Budowa jądra atomowego, cząstki elementarne (Model Standardowy). Stabilność jądra i przemiany jądrowe. Prawo rozpadu promieniotwórczego. Kinetyka przemian jądrowych.
3. Oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią. Absorpcja promieniowania elektromagnetycznego i cząstek naładowanych. Pomiary promieniowania - rodzaje detektorów.
4. Chemiczne skutki oddziaływania promieniowania jonizującego - elementy chemii radiacyjnej. Dozymetria. Oddziaływanie promieniowania jądrowego na organizmy żywe.
5. Energetyka jądrowa - reaktory jądrowe, problemy bezpieczeństwa. Zastosowanie izotopów w technice. Najważniejsze metody rozdzielania i wzbogacania izotopów.
6. Zastosowanie izotopów: Metody wskaźnikowe w chemii i biologii. Izotopowe metody określania wieku. Zastosowanie izotopów promieniotwórczych w medycynie ( medycyna nuklearna) - radiodiagnostyka i radioterapia. Efekty izotopowe i ich zastosowanie.
Laboratorium - wykaz ćwiczeń:
Chemia jądrowa
1. Charakterystyka licznika scyntylacyjnego.
2. Neutronowa analiza aktywacyjna. Kinetyka samorzutnych przemian jądrowych.
3. Absorpcja promieniowania γ. Spektrometria promieniowania γ.
4. Właściwości promieniowania beta. Analiza ilościowa potasu metodą wskaźnika promieniotwórczego.
5. Pomiar i zasięg promieniowania α. Oznaczanie zawartości izotopów α-promieniotwórczych w minerałach i materiałach budowlanych.
Chemia fizyczna
6. Wyznaczanie cząstkowych objętości molowych składników w układzie H2O - C2H5OH
7. Wyznaczanie stałej dysocjacji wskaźników alkacymetrycznych metodą spektrofotometryczną
8. Wyznaczanie aktywności oraz współczynnika osmotycznego wody w roztworach kwasu solnego
W cyklu 2021/22L:
Przedmiot pozwoli uzyskać poszerzoną wiedzę na temat: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny – W01, W02, W03, W04, W05, U03, K01, K03.
Laboratorium: kolokwium, raporty z ćwiczeń – W01, W04, U01, U02, U03, K02, K03
Wykład - Egzamin w formie stacjonarnej lub zdalnej składający się z dwóch części (chemia fizyczna i chemia jądrowa).
Na ocenę końcową z wykładu składa się:
- 33% wynik egzaminu z części dotyczącej chemii fizycznej,
- 67% wynik egzaminu z części dotyczącej chemii jądrowej.
Konieczne jest uzyskanie minimum 51% możliwych punktów z każdej części egzaminu oraz uzyskanie zaliczenia z laboratorium.
Laboratorium - Obowiązuje wykonanie 7 ćwiczeń i opracowanie wyników w postaci raportów według podanego schematu oraz podejście do kolokwium z zagadnień obejmujących tematykę zadań wykonywanych na pracowni. Niezbędne jest zaliczenie każdego z ćwiczeń oraz uzyskanie minimum 51% możliwych do uzyskania punktów.
Egzamin oraz Laboratorium oceniane są według skali:
<51% - niedostateczny (2)
51 - 60% - dostateczny (3)
61 - 65% - dostateczny+ (3,5)
66 - 75% - dobry (4)
76 - 80% - dobry+ (4,5)
>80% - bardzo dobry (5)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. W. Szymański, Chemia jądrowa, PWN, Warszawa 1996.
2. W. Szymański, Elementy nauki o promieniowaniu jądrowym dla kierunków ochrony środowiska, UMK, Toruń 1999.
3. J. Sobkowski, M. Jalińska-Kazimierczuk, Chemia jądrowa, Adamantan, Warszawa 2006.
4. A.B. Niesmiejanow i in., Ćwiczenia z radiochemii, PWN, Warszawa 1959.
5. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa 2001.
6. K. Pigoń, Z. Ruziewicz, Chemia fizyczna, 1. Podstawy fenomenologiczne, PWN, Warszawa 2005.
7. S.I. Sandler, Chemical and Engineering Thermodynamics, 3rd ed., Wiley, Singapore, 1999.
8. S.I. Sandler, Chemical, Biochemical, and Engineering Thermodynamics, 5th ed. Wiley, 2017.
W cyklu 2021/22L:
1. W. Szymański, Chemia jądrowa, PWN, Warszawa 1996. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: