Chemia koordynacyjna w kosmetykach 0600-S2-ChK-CKK
Wykład połączony z dyskusją
Na wykładzie wprowadzone zostaną zasady nazewnictwa stosowane w chemii koordynacyjnej. Omówiona będzie koncepcja twardych i miękkich kwasów i zasad, budowa związków koordynacyjnych, teoria pola ligandów oraz schemat rozszczepienia w kompleksach o symetrii Oh i Td. Wyjaśniony zostanie efekt Jahna-Tellera. Wykład obejmie również zagadnienia dotyczące klasyfikacji ligandów i ich roli w przemyśle kosmetycznym. Omówione zostaną zastosowania kompleksów wielordzeniowych oraz związków mixed-valence. Przedstawione zostaną podstawy termodynamiki i kinetyki przemian związków koordynacyjnych, stałe trwałości, czynniki wpływające na tworzenie kompleksów (właściwości jonu centralnego i ligandów). Omówione zostaną mechanizmy reakcji substytucji i mechanizmy reakcji redoks, fotochemia związków koordynacyjnych. Poruszone zostaną najciekawsze tematy z chemii koordynacyjnej mającej zastosowanie w życiu człowieka min. znaczenie biologiczne i medyczne kompleksów, kompleksy jako pigmenty, ligandy w maskowaniu i usuwaniu metali ciężkich, witaminy jako ligandy, biogenne utleniacze i reduktory kompleksów …
Laboratorium:
Czynniki redoksowe stosowane w przemyśle kosmetycznym, ich reakcje, oznaczanie. Zastosowanie kolumnowej chromatografii jonowymiennej i ligandów chelatujących (dodawanych do produktów kosmetycznych) do separacji jonów metali. Synteza i oznaczanie składów wybranych związków koordynacyjnych. Rejestracja i analiza widm elektornowych, oscylacyjnych i epr. Wyznaczanie stałych trwałości i stałych kwasowych związków koordynacyjnych metodą spektrofotometryczną. Reakcje wybranych witamin z metalami d-elektronowymi. Synteza, charakterystyka nieorganicznych barwników stosowanych w przemyśle kosmetycznym.
Ćwiczenia:
Poszerzenie wybranej tematyki wykładów. Dyskusja podstaw teoretycznych niezbędnych do zrozumienia każdego z bloków tematycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (60%) w sesji zimowej, laboratorium (30%), ćwiczenia audytoryjne (10%)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. P. Atkins, T. Overton i in., Shriver&Atkins Inorganic Chemistry, 5 wyd. Oxford University Press 2010;
2. C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, „Inorganic Chemistry”, 4 wyd., Person Education Limited 2005;
3. J. R. Gispert, “Coordination Chemistry”, Wiley-VCh 2008;
4. Artykuły publikowane na łamach: Wiadomości Chemicznych, Chemii w Szkole, Journal of Chemical Education, Coordination Chemistry Reviews.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: