Mikro i makroelementy
0600-S2-CM-MME
Przedmiot obejmuje 10-godzinny wykład, 15-godzin pracowni.
Wykład:
1. dystrybucja pierwiastków w przyrodzie nieożywionej i ożywionej
2. zagadnienia związane z charakterystyką chemiczną pierwiastków i ich rolą
w prawidłowym funkcjonowaniem organizmu człowieka
3. metody oceny niedoborów mikro- i makroelementów (w tym wybrane metody analityczne)
4. właściwości sodu, potasu, magnezu, wapnia, fluoru i chloru - konsekwencje jego niedoboru i nadmiaru w organizmie
5. właściwości wybranych metali 3d-elektrnowych (np. miedzi, żelaza, cynku), źródła ich dostarczania, toksyczność, konsekwencje nadmiaru i niedoboru dla gospodarki mikro- i makroelementami.
Pracownia:
1. wyznaczanie stałych trwałości kompleksów miedzi z alaniną
2. oznaczanie fosforu w wybranych preparatach (suplementach diety)
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
10h wykładu
15h laboratorium
25h konsultacji
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 10h pracy indywidualnej
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w zaliczeniach, sprawdzianach na laboratorium): 15h przygotowań
Łącznie: 75h (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii (podstawowych działów chemii nieorganicznej, mikroelementów oraz głównych grup związków oraz relacje między strukturą związków chemicznych a zachodzącymi reakcjami oraz zna mechanizmy przemian chemicznych), stanowiącą podstawy teoretyczne dla kształcenia w zakresie chemii medycznej; zna główne trendy rozwojowe dotyczące wykorzystania metod chemicznych w medycynie i farmacji
W3: zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analityczne i instrumentalne techniki pomiarowe wykorzystywane w medycynie i farmacji (w szczególności te związane z badaniami strukturalnymi oraz właściwościami fizykochemicznymi związków nieorganicznych i kompleksowych) oraz ich znaczenie dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości; K_W03
W4: zna aktualne kierunki rozwoju oraz najnowsze osiągnięcia związane z chemią medyczną (a w szczególności posiada wiedzę na temat trendów badania i stosowania biomateriałów, mikro- i makroelementów w różnych dziedzinach naszego życia) - K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, chemii materiałów i biomateriałów oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie chemii biomedycznej w medycynie i farmacji - K_U01
U3: potrafi samodzielnie i w zespole planować, realizować i poszerzać wiedzę z zakresu metod chemicznych stosowanych w badaniach medycznych oraz rozwiązywać problemy w oparciu o poznane zagadnienia z zakresu chemii medycznej (w szczególności w odniesieniu do chemii nieorganicznej i koordynacyjnej); K_U03
U4: potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki analiz, przedyskutować błędy pomiarowe; K_U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi formułować i przedstawiać opinie na temat zagadnień chemicznych w medycynie i farmacji oraz ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy w pracy naukowej i zawodowej; K_K01
K3: potrafi dzielić się swoją wiedzą i uzasadniać znaczenie rozwoju nauk chemicznych w aspekcie medycznym; K_K03
Metody dydaktyczne
Wykład:
Wykład połączony z dyskusją, wspomagany metodami audio-wizualnymi
Ćwiczenia laboratoryjne:
Wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych, dyskusja wyników, przygotowanie sprawozdań, praca samodzielna.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- punktowana
- referatu
- laboratoryjna
- seminaryjna
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, chemii koordynacyjnej, chemii biomateriałów, biologii, analizy instrumentalnej i chemii fizycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie na ocenę
Ocenie podlega sprawdzenie wiedzy oraz umiejętności z zakresu wymienionych efektów kształcenia na podstawie przedstawionej prezentacji: W1, W3, W4, U1.
Laboratorium - suma punktów zgromadzonych za opracowania z ćwiczeń: W3, U3, U4, K1, K3.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Peckenpaugh N. - Podstawy żywienia i dietoterapia; 2011
2. Jarosz M., Bułhak –Jachymczyk B. - Normy żywienia człowieka dla populacji Polskiej; 2012
3. Rogulska A. – Postępowanie dietetyczne w niedożywieniu; PZWL, 2010
4. Ciborowska H., Rudnicka A., „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL, Warszawa 2011.
5. Gertig, H.; Przysławski, J. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2007.
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Peckenpaugh N. - Podstawy żywienia i dietoterapia; 2011 2. Jarosz M., Bułhak –Jachymczyk B. - Normy żywienia człowieka dla populacji Polskiej; 2012 3. Rogulska A. – Postępowanie dietetyczne w niedożywieniu; PZWL, 2010 4. Ciborowska H., Rudnicka A., „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL, Warszawa 2011. 5. Gertig, H.; Przysławski, J. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2007.
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Peckenpaugh N. - Podstawy żywienia i dietoterapia; 2011 2. Jarosz M., Bułhak –Jachymczyk B. - Normy żywienia człowieka dla populacji Polskiej; 2012 3. Rogulska A. – Postępowanie dietetyczne w niedożywieniu; PZWL, 2010 4. Ciborowska H., Rudnicka A., „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL, Warszawa 2011. 5. Gertig, H.; Przysławski, J. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL, Warszawa 2007.
|
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: