Chemia środowiska i bioanalityka 0600-S2-CKR-SP/W-CSB
Wykład:
Część I: Chemia Środowiska
Skład i właściwości chemiczne środowiska naturalnego (powietrze, woda, gleba); Zanieczyszczenia środowiska – źródła, rodzaje, wpływ na ekosystemy; Metody analizy jakościowej i ilościowej zanieczyszczeń; Monitoring środowiskowy i regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska; Chemia atmosfery i zmiany klimatyczne; Procesy detoksykacji i bioremediacji.
Część II: Bioanalityka
Podstawy bioanalityki – rola i znaczenie w naukach biologicznych i medycynie; Techniki chromatograficzne i spektroskopowe w analizie biologicznej; Analiza biomarkerów w diagnostyce i monitoringu zdrowia; Metody elektrochemiczne i immunochemiczne w bioanalityce; Nanotechnologia i biosensory w analityce biologicznej.
Laboratorium obejmuje ćwiczenia: Analiza ilościowa kwasu acetylosalicylowego, askorbinowego oraz ibuprofenu w preparatach farmaceutycznych; Oznaczanie lotnych zanieczyszczeń powietrza- tlenki azotu; Oznaczanie węglowodorów alifatycznych metodą chromatografii gazowej; Wyznaczanie parametrów sumarycznych w wodach i ściekach; Oznaczanie zawartości kationów metalicznych w glebie; Badanie kinetyki adsorpcji kwasu salicylowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym; Technika TLC w oznaczaniu izomerów związków biologicznie czynnych; Ekstrakcja do fazy stałej w oczyszczaniu i frakcjonowaniu ekstraktów roślinnych; Wyodrębnianie fenoli lotnych z próbek ciekłych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Laboratorium:
Ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, jakość pracy laboratoryjnej i pisemne sprawozdanie (postawy teoretyczne do ćwiczenia i jego wykonanie), kolokium do każdego ćwiczenia - ustalenie oceny zaliczeniowej, jako średniej z ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru zgdonie
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu; odpowiedzi na pytania wymagać będą rozwiązania zadań związanych z założonymi efektami kształcenia.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie ilości punktów z kolokwiów wejściowych obejmujących tematykę wykonywanych doświadczeń w ramach ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie wszystkich eksperymentów przewidzianych programem zajęć (ocenie podlegać będzie jakość pracy laboratoryjnej, sposób prowadzenia eksperymentów, a także umiejętność współpracy w grupie) oraz analiza uzyskanych wyników w formie sprawozdań.
Wymagany próg na ocenę z wykładu i laboratorium to:
50-60% - dostateczna
61-65% - dostateczny plus
66-75% - dobry
76-80% - dobry plus
81-100% -bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J. Naumczyk, Chemia środowiska, PWN 2022
G. W. vanLoon, S. J. Duffy, Chemia środowiska, PWN 2000
P. O'Neill, Chemia środowiska, PWN 1997
B. Buszewski, I. Staneczko-Baranowska, Bioanalityka w nauce i życiu, PWN 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: