Analiza mikroskopowa
0600-S2-CKR-AM
Wykład
Mikroskopowe metody instrumentalne, podstawy teoretyczne, budowa i zasada działania aparatury oraz przegląd technik mikroskopowych. W trakcie wykładu studenci poznają następujące metody: mikroskopię świetlną LM, mikroskopię elektronową EM, mikroskopię sił atomowych AFM oraz techniki łączone: LM-IR, LM-Raman, SEM-EDX.
Warsztaty laboratoryjne
Komplementarna identyfikacja materiałów metodami mikroskopowymi LM, SEM i technikami łączonymi LM-IR, LM-Raman, SEM-EDX.
Celem warsztatów laboratoryjnych jest zdobycie praktycznej umiejętności wykonywania analiz na wybranej aparaturze, przygotowywania próby do analizy, obrabiania wyników za pomocą specjalistycznego oprogramowania oraz poznanie elementów praktycznych pracy w laboratorium, w szczególności w laboratorium kryminalistycznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.):
- udział w wykładach - 10
- udział w laboratoriach - 20
- konsultacje - 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz.):
- przygotowanie do wykładów, egzaminu - 10
- odrobienie zadań domowych - 10
- przygotowanie raportów na laboratorium - 15
Suma: 75 h (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna podstawowe prawa i nazewnictwo chemiczne (K_W01)
W2: zna podstawy analizy matematycznej i statystyki niezbędne do opisu oraz modelowania zjawisk chemicznych ( K_W02)
W3: zna i rozumie podstawy teoretyczne różnych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych ( K_W01)
W4: zna podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego do analizy i opracowania danych (K_W04)
W5: zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz
zasady działania aparatury (K_W01, K_W09)
W6: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych
oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania (K_W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii ogólnej (K_U01)
U2: posiada umiejętność opisu i modelowania zjawisk chemicznych oraz stosuje wybrane procedury numeryczne w obliczeniach
chemicznych (K_U02)
U3: posiada umiejętności wykonywania pomiarów z wykorzystaniem aparatury pomiarowej oraz potrafi opracować wyniki pomiarów
poszczególnych metod instrumentalnych (K_U03)
U4: potrafi wykonać analizy ilościowe i jakościowe z zastosowaniem metod instrumentalnych na podstawie procedur analitycznych oraz
przygotować raporty z analizy (K_U03, K_U02)
U5: potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi (K_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki (K_K01)
K2: Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny (K_K03)
K3: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia (K_K05)
K4: Wytrwałość i konsekwencja: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami (K_K06)
K5: Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej
(K_K07)
K6: Profesjonalizm i etyka: Zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób (K_K08)
K7: Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów (K_K07)
Metody dydaktyczne
Metody podające:
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementów dyskusji.
Metody praktyczne:
metoda laboratoryjna - ćwiczenia laboratoryjne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i analitycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin, test wyboru skałdający się z 20 pytań, z czego 16 pytań zamkniętych z czterema opcjami wyboru oraz 4 pytania otwarte wymagające udzielenia odpowiedzi pisemnej.
Punktacja: 0-10 ndst, 11-12 dst, 13-14 dst+, 15-16 db, 17-18 db+, 19-20 bdb.
Zajęcia laboratoryjne: Wykonanie zadań w grupach 1-3 osobowych podczas laboratorium i jako praca domowa, przygotowanie jednego raportu na ocenę z ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć .
Literatura
1. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa 1985.
2. G.W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa 1980.
3. N.L. Alpert, W.E. Keiser, H.A. Szymański, Spektroskopia w podczerwieni teoria i praktyka, W-wa 1974, PWN
4. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, W-wa 1993, WNT.
5. E. Szyszko, Instrumentalne metody analityczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: