Chemia strukturalna pierwiastków 0600-S1-W-CSP
W ramach wykładu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Wybrane metody badań strukturalnych (przede wszystkim ciała stałego ale też cieczy): UV-Vis, XRD, SEM, EPR, podatności magnetycznej.
2. UV-Vis: chromofory organiczne i nieorganiczne, teoria pola ligandów, możliwość określania zmian strukturalnych na podstawie zmian w widmie UV-Vis.
3. Magnetochemia: właściwości magnetyczne związków, rodzaje oddziaływań magnetycznych, prawo Curie, kompleksy wysoko- i niskospinowe, właściwości i zastosowania związków.
4. Krystalografia: rodzaje kryształów, struktura kryształów aperiodycznych i kwazikryształów, układy, sieci Bravais’go, polimorfizm, XRD, teoretyczne metody przewidywania struktury krystalicznej.
5. Energia sieci kryształów cząsteczkowych i jonowych, stałe Madelunga.
6. Struktura substancji w ciele stałym, ciekłym i gazowym, zmiany strukturalne związane ze zmianą stanu skupienia, struktury 0D, 1D, 2D, 3D.
7. Chemia koordynacyjne: liczby koordynacyjne i wielościany koordynacyjne, upakowanie kul, pojęcie luk i rodzaje luk w układach najgęstszego upakowania kul, związki międzywęzłowe.
8. Struktury tetraedryczne i oktaedryczne, łączenie wielościanów, tworzenie struktur warstwowych (na przykładzie tlenków manganu).
9. Struktura materiałów węglowych – diament, grafit i grafen, otrzymywanie i właściwości.
10. Perowskity (struktury, teoria pasmowa, właściwości nadprzewodzące).
11. Związki jonowe: wybrane typy struktur oraz właściwości.
12. Struktury wybranych niemetali: siarki, fosforu i ich związków.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie na ocenę (minimum 60% obecności) oraz prezentacje ustne studentów
Kryteria.
Na ocenę dostateczną
Student prezentuje treści zawarte w podstawowych podręcznikach z zakresu chemii strukturalnej oraz nieorganicznej poruszane na wykładach.
Na ocenę dostateczną plus
Student prezentuje treści zawarte w podstawowych podręcznikach z zakresu chemii strukturalnej oraz nieorganicznej, zawarte na stronach www oraz poszerza swoją prezentację o informacje wyszukane w czasopismach ogólnopolskich.
Na ocenę dobrą
Student prezentuje podstawowe oraz rozszerzone informacje dotyczące poruszanego tematu wyszukane w czasopismach naukowych. Potrafi zaciekawić swoim wystąpieniem oraz odpowiada na zadane pytania dotyczące omawianego tematu.
Na ocenę dobry plus
Student swobodnie porusza się po prezentowanym temacie, porusza zagadnienia nie objęte programem wykładu, korzysta z informacji zawartych w czasopismach naukowych, potrafi zaciekawić innych, odpowiada swobodnie na zadane pytania.
Na ocenę bardzo dobra
Student prezentuje treści nie objęte wykładem, sposób prezentacji sugeruje bardzo dobra znajomość omawianego tematu, potrafi zachęcić innych do dyskusji oraz swobodnie odpowiada na zadane pytania, potrafi wskazać własne rozwiązania i przemyślenia związane z omawianymi problemami.
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
Literatura podstawowa
1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1994
2. A.F. Wells Strukturalna chemia nieorganiczna, WNT, warszawa, 1993
3 W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, warszawa, 2011
Literatura uzupełniająca
1. C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, Inorganic chemistry, Fourth edition, Pearson Education Limited, 2012, England
2. U. Müller Inorganic structural chemistry, Second edition, Wiley&Sons, 2006, England
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: