Technologia informacyjna
0600-S1-OZE-TI
Zgodnie z celem przedmiotu, w ćwiczeniach wykorzystane zostaną odpowiednie programy komputerowe takie jak: MS Word, Zotero, Chem Sketch, Chemix, MS Excel, oraz narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Poszczególne pracownie poświęcone są następującym zagadnieniom:
1. Przetwarzanie tekstu: w tym formatowanie układu strony, treści, wprowadzanie odwołań i przygotowanie bibliografii, wprowadzanie wzorów matematycznych;
2. Tworzenie diagramów, rysowanie wzorów strukturalnych, schematów aparatury, prostych urządzeń;
3. Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w analizie danych, obliczenia statystyczne. Graficzna prezentacja wyników. Testowanie statystyczne.
4. Wyszukiwanie użytecznej informacji w sieci WWW, odpowiedzialne korzystanie z narzędzi AI.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
- udział w laboratorium – 25 h
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):
- zadania utrwalające materiał – 20 h
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. Zna zasady zaawansowanego formatowania dokumentów naukowych w MS Word, w tym style cytowania i bibliografie z menedżera (Zotero) – K_W13
W2. Zna podstawy notacji wzorów matematycznych i ich skład w edytorze równań Word (składnia, symbole, indeksy) – K_W13
W3. Zna konwencje i narzędzia do rysowania struktur chemicznych i schematów aparatury (ChemSketch, Chemix) – K_W13
W4: Zna podstawowe metody numerycznej obróbki danych i wykorzystania typowego oprogramowania do statystycznej analizy danych i prezentacji wyników – K_W02
W5. Zna dobre praktyki odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI (jawność użycia, walidacja wyników, unikanie halucynacji, kwestie prawne i etyczne) w konteście wykorzystania tych narzędzi we własnej edukacji oraz przyszłej pracy – K_W14
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. Posługuje się programami pakietu Office do przetwarzania tekstu oraz opracowania wyników eksperymentalnych – K_U02
U2. Projektuje i składa poprawny dokument naukowy wykorzystując style, przypisy itp. – K_U03
U3. Integruje Zotero z edytorem Word: importuje rekordy z pliku i na podstawie cyfrowego identyfikatora (DOI), dobiera style cytowań, generuje i aktualizuje bibliografię; koryguje metadane – K_U03
U4. Opracowuje diagramy/schematy: rysuje struktury chemiczne i schematy aparatury, eksportuje do plików i wstawia do dokumentu – K_U02
U5. Oblicza podstawowe funkcje statystyczne w Excelu (np. średnia, odchylenie standardowe) oraz zapisuje wynik końcowy wraz z niepewnością rozszerzoną – K_U02
U6. Oblicza równanie regresji liniowej, graficznie prezentuje otrzymane wyniki i umie zinterpretować poprawność i jakość otrzymanych wyników – K_U10
U7. Wykonuje w Excelu testy statystyczne, interpretuje wyniki (p-value, założenia), raportuje je w standardzie naukowym – K_U10
U8. Stosuje narzędzia AI jako wsparcie, dokumentuje użycie i weryfikuje wyniki z literaturą – K_U01
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. Dba o rzetelność akademicką: jawnie oznacza użycie AI/narzędzi, unika plagiatu, przestrzega licencji (OA, CC) – K_K06
K2. Przyjmuje odpowiedzialność za poprawność danych i cytowani – K_K06
K3. Potrafi krytycznie ocenić informacje z sieci i wyniki narzędzi AI; zgłasza wątpliwości i sprawdza alternatywne źródła – K_K05
K4: Ma świadomość konieczności sumiennego i dokładnego wykonania każdego zadania – K_K06
K5: Jest gotowy do ciągłego uczenia się i adaptacji do nowych technologii oraz narzędzi informacyjnych – K_K08
K6. Organizuje własną pracę, dotrzymuje terminów i standardów kursu – K_K05
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia praktyczne – praca z komputerem, pogadanka.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności z zakresu obsługi komputera, edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie zostaną poddane materiały (pliki, teksty, obliczenia na papierze, zrzuty ekranu itp.) będące efektem wykonania przewidzianych programem zadań (70%) oraz zadania dodatkowe utrwalające materiał (20%) [W1-W5, U1-U8], a także zaangażowanie i chęć podnoszenia kompetencji na podstawie obserwacji ciągłej [K1 - K6]
Literatura
1. J. Cox, J. Lambert, Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Wyd. RM, Gliwice 2012
2. J. Nastalska-Wiśnicka, Menedżer bibliografii ZOTERO, Katolicki Uniwersytet Lubelski, https://www.bu.kul.pl/files/1708/Zotero.pdf (dostęp 04.10.2025)
3. J. Pyka, W. Łodyga, Wprowadzenie do programu ChemSketch, Zakład Chemii Teoretycznej UAM, https://qcg.home.amu.edu.pl/pliki/Chemsketch.pdf (dostęp 05.10.2025)
4. P. Szczepański, Materiały pomocnicze do przedmiotu Zastosowanie informatyki w chemii, Toruń 2012
5. C. D. Frye, Microsoft Excel 2010 krok po kroku, Wyd. RM, Gliwice 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: