Wprowadzenie do studiowania i metody PBL 0600-S1-OZE-PBL
1) Prezentacja organów wydziału: dziekan, prodziekani, wykładowcy, dziekanaty. Omówienie roli poszczególnych osób w procesie edukacyjnym. Szczegółowe omówienie regulaminu: zasady oceniania, wymagania dotyczące frekwencji, procedury odwoławcze. Dyskusja na temat znaczenia znajomości regulaminu.
2) Korespondencja z dziekanatem i prowadzącymi: jak pisać e-maile do dziekanatu i wykładowców: etykieta, struktura wiadomości. Przykłady dobrych i złych praktyk w komunikacji. Ćwiczenia praktyczne na komputerach własnych.
3) Formy zajęć akademickich i metodyka pracy: Omówienie różnych form zajęć: wykłady, ćwiczenia, laboratoria. Wskazówki dotyczące aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Podstawy zarządzania czasem: Ustalanie priorytetów: metoda Eisenhowera, zasada 80/20, wprowadzenie do techniki Pomodoro oraz innych narzędzi wspierających efektywność. Różnice między nauką w szkole a studiowaniem na wyższej uczelni: porównanie nauki w szkole średniej a studiowaniem: samodzielność, odpowiedzialność za własne postępy; Rola wykładowcy jako mentora/facylitatora. Dyskusja grupowa: refleksje studentów na temat ich oczekiwań wobec studiów. Wymiana doświadczeń dotyczących przystosowania się do nowego środowiska edukacyjnego.
4) Wprowadzenie do metody PBL: Wyjaśnienie zasad metody PBL. Przykłady zastosowania PBL w różnych dyscyplinach akademickich. Warsztaty praktyczne z PBL: Podział na grupy i praca nad mini-projektem zgodnie z zasadami PBL.
5) Prezentacja wyników pracy grupowej oraz omówienie doświadczeń.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obserwacja przedłużona, Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach (udział w dyskusji) oraz poprawności wszystkich wykonywanych zadań.
Projekt grupowy – dzielenie się pracą, wywiązywanie się z przydzielonej roli, słuchanie kolegów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. S. Cottrell: Podręcznik umiejętności studiowania, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007.
2. M. Cieciura: Jak skutecznie studiować? Poradnik nie tylko dla studentów i maturzystów, Vizja Press & IT, Warszawa 2007
3. A. Wach, J. Furmańczyk: Drogowskazy studiowania. Podręcznik umiejętności akademickich, PWN, Warszawa 2024.
4. A. Andrzejczak (red): metodyka studiowania, Wyd. UE, Poznań 2014.
Informacje ogólne:
http://www.umk.pl/
http://www.samorzad.umk.pl/
http://www.umk.pl/studenci/regulamin/
https://www.uci.umk.pl/index.php/Kategoria:Studenci_i_doktoranci
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: