Fizyka 0600-S1-O-FIZ
Wiedza fizyczna ma fundamentalne znaczenie we wszystkich naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest usystematyzowanie tej wiedzy, z którą studenci zetknęli się na wcześniejszych etapach kształcenia, a także istotne jej rozszerzenie.
Problemy zaprezentowane na zajęciach pozwolą zapoznać się z podstawowymi oddziaływaniami występującymi w przyrodzie oraz prawami rządzącymi zjawiskami fizycznymi. Pokażemy, że wiele zjawisk, które możemy obserwować wokół nas, ma stosunkowo proste wyjaśnienie fizyczne, a zrozumienie ich istoty może dawać dużą osobistą satysfakcję.
Będziemy zwracać uwagę studentów na to, że wiele technik pomiarowych wykorzystywanych obecnie rutynowo w różnych działach chemii ma swoje źródło w badaniach podstawowych z fizyki.
Omawiając kolejne problemy fizyczne pokażemy znaczenie matematyki w opisie zjawisk fizycznych, w tym narzędzi takich jak rachunek różniczkowy czy całkowy, który studenci poznają na zajęciach z matematyki. Będziemy zwracać uwagę na to, jak abstrakcyjne modele matematyczne można powiązać z rzeczywistymi procesami fizycznymi.
Program wykładu:
1. Elementy rachunku wektorowego, iloczyny skalarny i wektorowy.
2. Układy współrzędnych (kartezjański, cylindryczny, sferyczny), symetria a wybór układu współrzędnych.
3. Jednostki układu SI oraz jednostki tradycyjne (np. używane w spektroskopii czy astronomii), rozpiętość wartości różnych wielkości.
4. Opis ruchu postępowego i obrotowego punktu materialnego.
5. Zasady dynamiki Newtona, pęd, moment pędu, siła harmoniczna, siły tarcia, siła grawitacyjna, zasady zachowania pędu i momentu pędu.
6. Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia, siła Coriolisa.
7. Praca, energia, energia potencjalna (w polu grawitacyjnym, sprężystości), zasada zachowania energii, maszyny proste.
8. Statyka i dynamika płynów.
9. Kinetyczna teoria gazów i elementy termodynamiki.
10. Elektryczność i magnetyzm.
11. Fale: równanie falowe, interferencja fal, efekt Dopplera.
12. Zjawiska i eksperymenty świadczące o dualiźmie korpuskularno-falowym.
13. Fale elektromagnetyczne.
14. Optyka falowa i geometryczna.
Ćwiczenia rachunkowe będą ściśle skorelowane z wykładem. Zadania rozwiązywane na ćwiczeniach będą ilustrowały treści z wykładu, ćwiczone będzie wykorzystanie matematyki do rozwiązywania problemów fizycznych. Jednocześnie będziemy zwracać uwagę na to, że nie każde rozwiązanie pojawiające się w modelu matematycznym ma sens fizyczny i aspekt ten powinien być zawsze rozważany.
Na zajęciach laboratoryjnych przeprowadzane będą eksperymenty fizyczne, które, podobnie jak ćwiczenia, będą ilustrowały zagadnienia dyskutowane na wykładzie. Studenci będą musieli samodzielnie przeprowadzić wszystkie pomiary a ich wyniki opracować i znaleźć interesujące nas wielkości fizyczne. Duży nacisk będzie położony na dochowanie staranności przeprowadzenia eksperymentu, kontrolę i ograniczenie czynników, które mogę zaburzać pomiar, oraz analizę pojawiających się błędów pomiarowych.
Proponowane ćwiczenia laboratoryjne będą obejmowały następujące tematy:
- zajęcia wstępne: sposób przeprowadzania pomiarów i rachunek błędów
- prawo Archimedesa - wyznaczanie gęstości
- wahadło matematyczne i fizyczne - wyznaczanie stałej grawitacji
- równia pochyła: siły tarcia i grawitacja
- prawo Hooka
- przewodnictwo cieplne izolatorów
- elektryczność: prawo Ohma, prawa Kirchhoffa
- optyka: dyfrakcja i interferencja
|
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
W cyklu 2025/26L:
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego - W1, W2, W3, W4, K3
Ćwiczenia: pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych - U1, U2, K1, K3
Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie przygotowanych raportów zawierających opis przeprowadzonego zadania i opracowanie wyników pomiarów - U3, K1, K2, K3, K4
Kryteria oceniania:
0-50% - ndst (2)
50-60% - dst (3)
61-65% - dst plus (3+)
66-75% - db (4)
76-80% - db plus (4+)
81-100% - bdb (5)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs i inni, Fizyka dla szkół wyższych tom I-III, Katalyst Education, OpenStax Polska
(https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-polska);
2. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN;
3. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom I-II, PWN;
4. H. Szydłowski, Pracownia fizyczna, PWN;
5. T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN;
6. M. S. Cedrik i inni, Zbiór zadań z fizyki, PWN;
7. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT;
8. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN;
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura: |
W cyklu 2025/26L:
Literatura: |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: Ćwiczenia: >40 pkt bdb (5.0) |
W cyklu 2023/24L:
Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: Ćwiczenia: >40 pkt bdb (5.0) |
W cyklu 2024/25L:
Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: Ćwiczenia: >40 pkt bdb (5.0) |
W cyklu 2025/26L:
Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: Ćwiczenia: >40 pkt bdb (5.0) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: