Chemia nieorganiczna 0600-S1-O-CNORG
Celem bloku przedmiotowego jest prezentacja i dyskusja właściwości chemicznych i współczesnych zastosowań najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków z punktu widzenia przemysłowego i ochrony środowiska, dyskusja trendów termodynamicznych procesów redoksowych, omówienie metod i technik wykorzystywanych do ustalania struktury molekuł.
Wykład
Pochodzenie i występowanie pierwiastków we Wszechświecie i na Ziemi, chemiczna ewolucja Wszechświata, układ okresowy pierwiastków oraz okresowe zmiany ich właściwości, struktura związków chemicznych i ich budowa elektronowa, zastosowanie metod spektroskopowych w badaniach strukturalnych, termodynamika, kinetyka i mechanizmy reakcji redoksowych, substytucji i kwasowo-zasadowych. Chemia pierwiastków bloków s,p, d i f.
Chemia (występowanie, znaczenie gospodarcze, ekologiczne i biologiczne, otrzymywanie, właściwości fizyczne i chemiczne, przegląd rodzajów związków i reakcji) pierwiastków grup 1-2, 13 - 18 z bardziej szczegółowym omówieniem: wodoru, boru i glinu, węgla i krzemu, azotu i fosforu, tlenu i siarki oraz chloru. Chemia koordynacyjna (pojęcia, metody) i przegląd właściwości (właściwości magnetyczne, ważniejsze reakcje) oraz zastosowań pierwiastków d-elektronowych.
Lantanowce i aktynowce - właściwości oraz współczesne znaczenie związków tych pierwiastków.
Wybrane zagadnienia z chemii połączeń metaloorganicznych.
Ćwiczenia
Położenie pierwiastków w układzie okresowym i ich konfiguracja elektronowa, periodyczne zmiany właściwości atomowych pierwiastków: energii orbitali HOMO, elektroujemności, objętości atomowej, odstępu energetycznego między orbitalami s i p, przyczyny tych zmian, nazewnictwo związków nieorganicznych, budowa molekuł kowalencyjnych w ramach teorii wiązań walencyjnych, stany walencyjne i energia promowania stanu walencyjnego, zastosowanie LCAO MO do opisu budowy molekuł.
Właściwości redoksowe, diagramy Frosta, trwałość termodynamiczna związków koordynacyjnych.
Laboratorium
Otrzymywanie, wydzielanie z mieszaniny poreakcyjnej, oczyszczanie oraz oznaczanie składu związków chemicznych pierwiastków bloku s i p oraz związków koordynacyjnych metali d- elektronowych. Badanie właściwości chemicznych otrzymanych produktów.
Zastosowanie spektroskopii elektronowej do identyfikacji związków koordynacyjnych. Przewidywanie i wyjaśnianie właściwości optycznych tych połączeń.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student powinien:
1. Rozumieć podobieństwa i różnice pomiędzy właściwościami pierwiastków bloków s, p, d i f;
2. Znać właściwości chemiczne pierwiastków;
3. Znać przyczyny powstawania wiązań chemicznych danego rodzaju;
4. Potrafić opisać główne rodzaje struktur;
5. Umieć zbudować diagramy LCAO MO, Frosta i Walsha-Mullikena;
6. Znać najważniejsze współczesne zastosowania związków chemicznych;
7. Rozumieć różne mechanizmy reakcji związków nieorganicznych;
8. Potrafić podać przykłady metod wiązania N2, utleniania za pomocą O2 (H2O2) etc.
9. Umieć otrzymać i wydzielić z mieszaniny poreakcyjnej proste związki nieorganiczne oraz związki koordynacyjne, zbadać ich właściwości chemiczne i spektroskopowe.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (65%), ćwiczenia audytoryjne (15%), laboratorium (20%).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podstawowa:
1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010;
2. P. Atkins, T. Overton, J. Rourke, M.Weller, F. Armstrong, Shriver & Atkins Inorganic Chemistry, 5th ed., Oxford University Press 2010;
3. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy, PWN, Warszawa, 1995.
4. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2004.
5. P. Kita, Chemia nieorganiczna I. Wykłady, materiały dydaktyczne przygotowane do projektu pn. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego UMK w Toruniu w dziedzinach matematyczno-przyrodniczych” realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1. POKL, Toruń, 2011.
6. P. Kita, Chemia nieorganiczna II. Wykłady, materiały dydaktyczne przygotowane do projektu pn. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego UMK w Toruniu w dziedzinach matematyczno-przyrodniczych” realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1. POKL, Toruń, 2015.
7. A. Katafias, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii nieorganicznej i koordynacyjnej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2008.
8. A. Katafias, A. Topolski, G. Wrzeszcz, J. Wiśniewska, Chemia nieorganiczna – Laboratorium, materiały dydaktyczne przygotowane do projektu pn. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego UMK w Toruniu w dziedzinach matematyczno-przyrodniczych” realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1. POKL, Toruń, 2015.
9. P. Kita, Chemia nieorganiczna I - Ćwiczenia, materiały dydaktyczne przygotowane do projektu pn. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego UMK w Toruniu w dziedzinach matematyczno-przyrodniczych” realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1. POKL, Toruń, 2011.
10. P. Kita, Chemia nieorganiczna II - Ćwiczenia, materiały dydaktyczne przygotowane do projektu pn. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego UMK w Toruniu w dziedzinach matematyczno-przyrodniczych” realizowanego w ramach Poddziałania 4.1.1. POKL, Toruń, 2015.
Uzupełniająca:
1. S.F.A. Kettle, Fizyczna chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999.
2. A.F. Wells, Strukturalna chemia nieorganiczna, WNT, Warszawa, 1993.
Uwagi
W cyklu 2020/21:
Z powodu pamdemii COVID-19 wykłady oraz ćwiczenia odbędą się on-line. |
W cyklu 2021/22:
Z powodu pamdemii COVID-19 wykłady oraz ćwiczenia odbędą się on-line. |
W cyklu 2022/23:
Z powodu pamdemii COVID-19 wykłady oraz ćwiczenia odbędą się on-line. |
W cyklu 2023/24:
Z powodu pamdemii COVID-19 wykłady oraz ćwiczenia odbędą się on-line. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: