Synteza organiczna komponentów kosmetyków
0600-S1-ChK-SOKK
Historia komponentów kosmetyków, mydła
Środki powierzchniowo czynne
Związki zapachowe
Hydroksykwasy, przeciwutleniacze
Związki bakterio i grzybobójcze
Koloidy
Pigmenty i barwniki
Surowce naturalne w kosmetykach
Preparaty do kosmetyki włosów
Preparaty do higieny osobistej
Preparaty do pielęgnacji skóry
Preparaty do golenia i do higieny zębów
Preparaty do makijażu
Preparaty promieniochronne i wybielające
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach – 30 h
- udział w laboratoriach – 45 h
- udział w konsultacjach - 25 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do pracowni – 10 h
- przygotowanie do kolokwiów – 15 h
- przygotowanie do egzaminów – 20 h
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5 h
Łącznie: 150h/25h = 6 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W07 posiada wiedzę na temat reakcji związków organicznych i grup funkcyjnych oraz mechanizmów reakcji
K_W09 zna podstawowe grupy surowców kosmetycznych oraz metody ich pozyskiwania
K_W12 zna podstawowe metody syntezy organicznej stosowane w syntezie surowców kosmetycznych
K_W17 zna podstawowe formy kosmetyczne i zasady komponowania preparatów kosmetycznych
K_W21 zna chemizm procesów odpowiadających za odczuwanie powonienia oraz podstawowe pojęcia z zakresu perfumerii i tworzenia kompozycji perfumeryjnych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_UO1 Absolwent posługuje się umiejętnościami z zakresu chemii ogólnej oraz potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym
K_U07 rozpoznaje grupy funkcyjne związków organicznych i prowadzi eksperymenty z zakresu chemii organicznej
K_U09 Umie scharakteryzować surowce kosmetyczne i pozyskać je ze źródeł naturalnych oraz powiązać ich strukturę z działaniami kosmetycznymi
K_U12 umie zsyntezować wybrane surowce kosmetyczne na drodze syntezy organiczneh
K_U17 umie uzyskać wybraną formę kosmetyku, stworzyć prostą kompozycję zapachową i zaprojektować prosty kosmetyk
K_U21 potrafi dobrać barwę i zapach formy kosmetycznej oraz potrafi zastosować olejki eteryczne w aromaterapii
K_U23 krytycznie ocenia informacje z zakresu najnowszych osiągnięć chemii kosmetycznej dostępne w masowych mediach
K_U25 potrafi zarejestrować się na różne rodzaje zajęć dydaktycznych oraz korzystać z elektronicznych baz danych
K_U26 umie posługiwać się językiem obcym nowożytnym na poziomie ,sredniozaawansowanycm (B2) w życiu codziennym, podczas nauki oraz w przygotowywaniu pracy dyplomowej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 Analityczne myślenia: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki
K_K02 Kreatywność: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań
K_K03 Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny
K_K04 Komunikatywność: Skutecznie przekazuje innym osiągnięcia wiedzy o kosmetykach w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy
K_K05 Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych, zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
K_K06 Wytrwałość i konsekwencja: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami
K_K07 Samodzielność: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasem trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej
K_K08 Profesjonalizm i etyka: Zna i postrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób
K_K09 Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dązy do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych;
motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów.
Metody dydaktyczne
Wykład z użyciem środków multimedialnych i pokazem
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowy wykład z chemii organicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Skala ocen obowiązująca na Wydziale Chemii UMK w Toruniu
Literatura
1. Aromaterapia. Ilustrowany przewodnik. Clare Walters Wydawnictwo Philip Wilson Warszawa 2001
2. Perfumy, Beata Hoffmann Wydawnictwo Impuls. Kraków 2013
3. Podręczniki akademickie z chemii organicznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: