Kosmetyki kolorowe
0600-S1-ChK-KK
Wykład:
podział kosmetyków kolorowych, koło barw, teoria koloru, mieszanie barw: metoda addytywna i subtraktywna, budowa oka, typy kolorystyczne, historia makijażu, rynek kosmetyków w Polsce, surowce bazowe, substancje barwiące (pigmenty, barwniki, laki), omówienie różnych grup kosmetyków kolorowych: do twarzy, oczu, ust, regulacje prawne oraz technologie związane z produkcją kosmetyków kolorowych
Laboratorium:
- badanie właściwości surowców bazowych
- otrzymywanie produktów z grupy kosmetyków: do twarzy, do oczu, do ust
- wykonanie własnego kosmetyku kolorowego
Całkowity nakład pracy studenta
1. 15h wykład, 20h zajęcia laboratoryjne, 10h konsultacji, tj. 45h kontaktowych,
2. 15h praca indywidualna,
3. 15h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania,
4. całkowity czas nakładu pracy studenta to 75h = 25 * 3 = 3 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada wiedzę w zakresie chemii kosmetyków kolorowych – K_W08.
W2: Zna typowe barwniki i farby stosowane w produktach kosmetycznych – K_W08.
W3: Potrafi scharakteryzować budowę, metody otrzymywania i właściwości barwników oraz farb – K_W08.
W4: Zna metody badania kosmetyków kolorowych – K_W08.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie poszczególnych składników w kosmetyku - K_U05.
U2: Posługuje się terminologią stosowaną w chemii kosmetycznej, - K_U01.
U3: Posiada umiejętność analizowania doświadczenia i wykonuje obliczenia - K_U03.
U4: Umie wykonać typowe formulacje pod kierunkiem osób prowadzących zajęcia - K_U03.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Zna znaczenie kosmetyków kolorowych w przemyśle kosmetycznym - K_K01.
K2: Rozumie związek właściwości barwników i farb, z jakością produktu kosmetycznego - K_K02.
K3: Rozumie potrzebę samokształcenia i śledzenia postępu w dziedzinie chemii kosmetycznej i ich wykorzystania w praktyce - K_K05.
K4: Potrafi korzystać ze źródeł dydaktycznych - K_K07.
K5: Potrafi współdziałać i pracować w grupie - K_K09.
K6: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych- K_K08.
K7: Umie postępować w stanach zagrożenia- K_K08.
Metody dydaktyczne
Wykład:
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem przezroczy i środków audiowizualnych.
Laboratorium:
Eksperyment laboratoryjny wykonywany w parach.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Chemia ogólna i analityczna – znajomość nomenklatury chemicznej, wykonywania obliczeń chemicznych, zapisu równana reakcji, znajomość podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych na pracowni chemicznej.
Chemii kosmetyczna – znajomość terminologii stosowanej w chemii kosmetycznej, metody badania kosmetyków.
Chemia organiczna – zagadnienia dotyczące reakcji syntezy barwników organicznych.
Farby i barwniki w kosmetykach – zagadnienia dotyczące ich właściwości w preparatach kosmetycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin testowy (test wyboru) obejmujący całokształt prezentowanego tematu (czas egzaminu- 45 min.).
Egzamin przeprowadzony na platformie Moodle
Laboratorium: ocena sprawności manualnej w czasie zajęć, ocena sprawozdań, kolokwium
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2009
2. Zenon Sarbak i in., Chemia w kosmetyce i kosmetologii, MedPharm, Wrocław 2013
3. Ryszard Glinka, Receptura kosmetyczna, Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2003
4.B. I. Stiepanow: Podstawy chemii i technologii barwników organicznych, WNT, W-wa 1980
5. Stefan Paszyc: Podstawy fotochemii, PWN, Warszawa 1981
6. Rolf G. Kuehni.: Color, John Wiley & Sons 2012
7. Andrzej Zausznica: Nauka o barwie, PWN, Warszawa 2012
8. Aucoin Kevyn, Makijaż. Sztuka przemiany, Wydawnictwo Galaktyka 2012
9. Irena Rudowska, Kosmetyka wczoraj i dziś, Wydawnictwo Spółdzielcze 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: