Chemia ogólna
0600-S1-ChK-ChOp
Wykład:
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami chemicznymi oraz nomenklaturą chemiczną. Przedstawione będą stany materii, budowa atomu, konfiguracje elektronowe pierwiastków, układ okresowy, wiązania chemiczne. Sklasyfikowane zostaną związki nieorganiczne oraz reakcje chemiczne. Omówione zostaną równowagi kwasowo-zasadowe i równowagi fazowe, iloczyn jonowy wody, pH roztworów, bufory i iloczyn rozpuszczalności. Wprowadzone będą elementy analizy chemicznej jakościowej. Uwzględnione zostanie wykorzystanie pierwiastków i nieorganicznych związków chemicznych do produkcji kosmetyków oraz metody ich analizy.
Laboratorium:
Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z wyposażeniem laboratorium chemicznego, podstawowym sprzętem i naczyniami laboratoryjnymi. Poznają i wykorzystują odczynniki stosowane w chemii analitycznej oraz stosują podstawowe techniki w chemii nieorganicznej i analitycznej. Uczą się posługiwać pH-metrem. Sporządzają roztwory, w tym mieszaniny buforowe. Oznaczają kationy i aniony w roztworach, analizują substancje stałe (sole nieorganiczne). Wykrywają jony w artykułach codziennego użytku i w kosmetykach.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia poświęcone są ugruntowaniu wiadomości przekazanych na wykładzie i treści zajęć laboratoryjnych. Studenci doskonalą znajomość budowy atomów, konfiguracji elektronowych pierwiastków, nazewnictwo chemiczne. Ćwiczą zapisywanie wzorów chemicznych i pisanie równań reakcji. Zadania obejmują podstawowe obliczenia stechiometryczne, obliczanie stężeń roztworów, pH, stopnia i stałej dysocjacji, rozpuszczalności i iloczynu rozpuszczalności , a także obliczenia ilościowe związane z planowaniem składu złożonych mieszanin kosmetycznych.
W cyklu 2021/22Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami chemicznymi oraz nomenklaturą chemiczną. Przedstawione będą stany materii, budowa atomu, konfiguracje elektronowe pierwiastków, układ okresowy, wiązania chemiczne. Sklasyfikowane zostaną związki nieorganiczne oraz reakcje chemiczne. Omówione zostaną równowagi kwasowo-zasadowe i równowagi fazowe, iloczyn jonowy wody, pH roztworów, bufory i iloczyn rozpuszczalności. Wprowadzone będą elementy analizy chemicznej jakościowej. Uwzględnione zostanie wykorzystanie pierwiastków i nieorganicznych związków chemicznych do produkcji kosmetyków oraz metody ich analizy.
Laboratorium: Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z wyposażeniem laboratorium chemicznego, podstawowym sprzętem i naczyniami laboratoryjnymi. Poznają i wykorzystują odczynniki stosowane w chemii analitycznej oraz stosują podstawowe techniki w chemii nieorganicznej i analitycznej. Uczą się posługiwać pH-metrem. Sporządzają roztwory, w tym mieszaniny buforowe. Oznaczają kationy i aniony w roztworach, analizują substancje stałe (sole nieorganiczne). Wykrywają jony w artykułach codziennego użytku i w kosmetykach.
Ćwiczenia: Ćwiczenia poświęcone są ugruntowaniu wiadomości przekazanych na wykładzie i treści zajęć laboratoryjnych. Studenci doskonalą znajomość budowy atomów, konfiguracji elektronowych pierwiastków, nazewnictwo chemiczne. Ćwiczą zapisywanie wzorów chemicznych i pisanie równań reakcji. Zadania obejmują podstawowe obliczenia stechiometryczne, obliczanie stężeń roztworów, pH, stopnia i stałej dysocjacji, rozpuszczalności i iloczynu rozpuszczalności , a także obliczenia ilościowe związane z planowaniem składu złożonych mieszanin kosmetycznych.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami chemicznymi oraz nomenklaturą chemiczną. Przedstawione będą stany materii, budowa atomu, konfiguracje elektronowe pierwiastków, układ okresowy, wiązania chemiczne. Sklasyfikowane zostaną związki nieorganiczne oraz reakcje chemiczne. Omówione zostaną równowagi kwasowo-zasadowe i równowagi fazowe, iloczyn jonowy wody, pH roztworów, bufory i iloczyn rozpuszczalności. Wprowadzone będą elementy analizy chemicznej jakościowej. Uwzględnione zostanie wykorzystanie pierwiastków i nieorganicznych związków chemicznych do produkcji kosmetyków oraz metody ich analizy.
Laboratorium: Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z wyposażeniem laboratorium chemicznego, podstawowym sprzętem i naczyniami laboratoryjnymi. Poznają i wykorzystują odczynniki stosowane w chemii analitycznej oraz stosują podstawowe techniki w chemii nieorganicznej i analitycznej. Uczą się posługiwać pH-metrem. Sporządzają roztwory, w tym mieszaniny buforowe. Oznaczają kationy i aniony w roztworach, analizują substancje stałe (sole nieorganiczne). Wykrywają jony w artykułach codziennego użytku i w kosmetykach.
Ćwiczenia: Ćwiczenia poświęcone są ugruntowaniu wiadomości przekazanych na wykładzie i treści zajęć laboratoryjnych. Studenci doskonalą znajomość budowy atomów, konfiguracji elektronowych pierwiastków, nazewnictwo chemiczne. Ćwiczą zapisywanie wzorów chemicznych i pisanie równań reakcji. Zadania obejmują podstawowe obliczenia stechiometryczne, obliczanie stężeń roztworów, pH, stopnia i stałej dysocjacji, rozpuszczalności i iloczynu rozpuszczalności , a także obliczenia ilościowe związane z planowaniem składu złożonych mieszanin kosmetycznych.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami chemicznymi oraz nomenklaturą chemiczną. Przedstawione będą stany materii, budowa atomu, konfiguracje elektronowe pierwiastków, układ okresowy, wiązania chemiczne. Sklasyfikowane zostaną związki nieorganiczne oraz reakcje chemiczne. Omówione zostaną równowagi kwasowo-zasadowe i równowagi fazowe, iloczyn jonowy wody, pH roztworów, bufory i iloczyn rozpuszczalności. Wprowadzone będą elementy analizy chemicznej jakościowej. Uwzględnione zostanie wykorzystanie pierwiastków i nieorganicznych związków chemicznych do produkcji kosmetyków oraz metody ich analizy.
Laboratorium: Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z wyposażeniem laboratorium chemicznego, podstawowym sprzętem i naczyniami laboratoryjnymi. Poznają i wykorzystują odczynniki stosowane w chemii analitycznej oraz stosują podstawowe techniki w chemii nieorganicznej i analitycznej. Uczą się posługiwać pH-metrem. Sporządzają roztwory, w tym mieszaniny buforowe. Oznaczają kationy i aniony w roztworach, analizują substancje stałe (sole nieorganiczne). Wykrywają jony w artykułach codziennego użytku i w kosmetykach.
Ćwiczenia: Ćwiczenia poświęcone są ugruntowaniu wiadomości przekazanych na wykładzie i treści zajęć laboratoryjnych. Studenci doskonalą znajomość budowy atomów, konfiguracji elektronowych pierwiastków, nazewnictwo chemiczne. Ćwiczą zapisywanie wzorów chemicznych i pisanie równań reakcji. Zadania obejmują podstawowe obliczenia stechiometryczne, obliczanie stężeń roztworów, pH, stopnia i stałej dysocjacji, rozpuszczalności i iloczynu rozpuszczalności , a także obliczenia ilościowe związane z planowaniem składu złożonych mieszanin kosmetycznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. 30h - wykład, 90h - laboratorium, 60h – ćwiczenia, tj. 180h kontaktowych
2. 100h - praca indywidualna,
3. 120h - czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania.
4. całkowity czas nakładu pracy studenta to 400h.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawy chemii ogólnej (rozumie pojęcia i prawa), terminologię i nomenklaturę chemiczną – K_W01,
W2: Zna właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz stanów materii – K_W01,
W3: Zna podstawowe wyposażenie laboratorium (sprzęt: wagi laboratoryjne, suszarki, mieszadła, łaźnie, pH-metry; naczynia miarowe; odczynniki do analizy jakościowej) – K_W03,
W4: Zna podstawowe reakcje chemiczne (syntezy, analizy, wymiany, kompleksowania, redoks) – K_W01,
W5: Zna metodykę analizy jakościowej – K_W01,
W6: Zna zasady pracy i BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym - K_W21.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Opisuje prawa chemiczne – K_U01
U2: Zapisuje równania reakcji chemicznych – K_U01
U3: Wykonuje proste eksperymenty chemiczne – K_U03
U4: Analizuje kationy i anionów w roztworach, wykonuje analizę jakościową prostych soli nieorganicznych – K_U03
U5: Posługuje się sprzętem laboratoryjnym – K_U01
U6: Wykonuje obliczenia chemiczne (stechiometria, obliczanie składu próbki, stężeń roztworów, obliczanie pH w różnych w roztworach kwasów, zasad, soli, buforów) – K_U01
U7: Analizuje wyniki doświadczeń – K_U02, K_U03.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kształtuje analityczne myślenie – K_K01
K2: Poprawnie wyciąga wnioski z przeprowadzonych samodzielnie eksperymentów – K_K01
K3: Wykonuje prace eksperymentalne systematycznie, rzetelnie i samodzielnie – K_K03, K_K06, K-K07
K4: Posługuje się podręcznikami, wyszukuje i wykorzystuje źródła naukowe –¬ K-K07
K5: Zna i przestrzega zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym – K_K08.
Metody dydaktyczne
Wykład:
Wykład z prezentacjami multimedialnymi.
Laboratorium:
Samodzielna praca laboratoryjna.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia rachunkowe.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Wiedza z chemii na poziomie liceum.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny – W1, W2, W4, W5, W6, U1, U2.
Laboratorium: zaliczenie na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i opracowań, kolokwium końcowe - W1, W3, U1-U7, ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć - K1-K5.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – W1, W4, U1, U2, U6, ocena ciągła studenta w czasie zajęć –K1-K5.
Praktyki zawodowe
Literatura
Wykaz literatury podstawowej:
1. L. Pajdowski, Chemia ogólna; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2. J. Lee, "Zwięzła chemia nieorganiczna", PWN, Warszawa 1999.
3. Z. Wojtczak, L. Huppenthal, A. Kościelecka, Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii; Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2003.
4. P. W. Atkins, L. Jones, Chemia Ogólna, PWN, Warszawa, 2006.
5. T. Kołek, B. Osipowicz, Chemia ogólna z elementami chemii analitycznej; Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław 2011.
6. H. Kowalczyk-Dembińska, Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. M.S. Sillberberg, MacGraw Hill Chemistry. The Molecular Nature of Matter and Change, Boston 2000.
2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 1, PWN, Warszawa 1997.
3. Praca zbiorowa, Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993.
W cyklu 2021/22Z:
Wykaz literatury podstawowej: 1. L. Pajdowski, Chemia ogólna; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 2. J. Lee, "Zwięzła chemia nieorganiczna", PWN, Warszawa 1999. 3. Z. Wojtczak, L. Huppenthal, A. Kościelecka, Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii; Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2003. 4. P. W. Atkins, L. Jones, Chemia Ogólna, PWN, Warszawa, 2006. 5. T. Kołek, B. Osipowicz, Chemia ogólna z elementami chemii analitycznej; Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław 2011. 6. H. Kowalczyk-Dembińska, Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.
Wykaz literatury uzupełniającej: 1. M.S. Sillberberg, MacGraw Hill Chemistry. The Molecular Nature of Matter and Change, Boston 2000. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 1, PWN, Warszawa 1997. 3. Praca zbiorowa, Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykaz literatury podstawowej: 1. L. Pajdowski, Chemia ogólna; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 2. J. Lee, "Zwięzła chemia nieorganiczna", PWN, Warszawa 1999. 3. Z. Wojtczak, L. Huppenthal, A. Kościelecka, Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii; Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2003. 4. P. W. Atkins, L. Jones, Chemia Ogólna, PWN, Warszawa, 2006. 5. T. Kołek, B. Osipowicz, Chemia ogólna z elementami chemii analitycznej; Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław 2011. 6. H. Kowalczyk-Dembińska, Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.
Wykaz literatury uzupełniającej: 1. M.S. Sillberberg, MacGraw Hill Chemistry. The Molecular Nature of Matter and Change, Boston 2000. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 1, PWN, Warszawa 1997. 3. Praca zbiorowa, Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykaz literatury podstawowej: 1. L. Pajdowski, Chemia ogólna; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 2. J. Lee, "Zwięzła chemia nieorganiczna", PWN, Warszawa 1999. 3. Z. Wojtczak, L. Huppenthal, A. Kościelecka, Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii; Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2003. 4. P. W. Atkins, L. Jones, Chemia Ogólna, PWN, Warszawa, 2006. 5. T. Kołek, B. Osipowicz, Chemia ogólna z elementami chemii analitycznej; Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław 2011. 6. H. Kowalczyk-Dembińska, Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.
Wykaz literatury uzupełniającej: 1. M.S. Sillberberg, MacGraw Hill Chemistry. The Molecular Nature of Matter and Change, Boston 2000. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 1, PWN, Warszawa 1997. 3. Praca zbiorowa, Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1993.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: