Chemia organiczna - poziom rozszerzony 0600-S1-ChK-COr
Wykład:
Wykład omawia zagadnienia dotyczące historycznego rozwoju chemii organicznej, podziału związków organicznych w oparciu o charakterystyczne grupy funkcyjne, formy zapisu struktur związków organicznych, nomenklaturę zwyczajową i systematyczną. Prezentuje budowę wiązań chemicznych w związkach organicznych, strukturę, rodzaje hybrydyzacji, klasyfikacje wiązań, budowę przestrzenną cząsteczek i typy reakcji organicznych. Omawia rodzaje izomerii związków organicznych z podziałem na izomerię konstytucyjną: łańcuchową, położenia podstawnika, grup funkcyjnych, i stereoizomerię: konformacyjną, geometryczną i optyczną. Prezentuje reguły CIP. Systematyzuje i omawia główne grupy związków organicznych takich jak alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, dieny, związki aromatyczne, halogenki alkilowe, alkohole, etery, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe i ich pochodne, aminy oraz związki heterocykliczne. Dla każdej z grup związków prezentuje występowanie w przyrodzie, nomenklaturę, metody syntezy, reakcje charakterystyczne, podstawowe mechanizmy reakcji (odpowiednio dla danej grupy związków reakcje substytucji wolnorodnikowej, nukleofilowej, elektrofilowej, eliminacji lub addycji).
Laboratorium:
W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi technikami laboratoryjnymi z zakresu izolacji, oczyszczania oraz syntezy organicznej. W trakcie kursu poznawane są praktyczne aspekty podstawowych przemian z zakresu chemii organicznej: substytucji nukleofilowej SN1 i SN2, reakcji eliminacji oraz podstawienia w pierścieniu aromatycznym. Dodatkowo poznaje zagadnienia dotyczące analizy jakościowej. Samodzielnie ustala budowę nieznanych związków organicznych
Ćwiczenia:
Ćwiczenia obejmują zagadnienia dotyczące formy zapisu struktur związków organicznych, nomenklatury, rodzajów hybrydyzacji, klasyfikacji wiązań, rodzajów izomerii związków organicznych, podstawowych reakcji i mechanizmów omawianych na wykładzie. Prowadzone są w formie rozwiązywania zadanych problemów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny – W1, W3, U1, K1, K3, K4
Laboratorium: zaliczenie na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i opracowań, cztery kolokwia w trakcie semestru – W1, W2, W3, U1,U2, ocena ciągła studenta w czasie zajęć - K1-K4.
Ćwiczenia: dwa pisemne kolokwia - W1, W3, U1, K1, K3, K4
Zagadnienia egzaminacyjne:
1. Hybrydyzacja, typy wiązań, wolne rodniki, karbokationy i karboaniony.
2. Nazewnictwo związków organicznych.
3. Budowa, synteza, reakcje i zastosowanie węglowodorów (alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, dieny).
4. Konformacje alkanów i cykloalkanów.
5. Pojęcie aromatyczności, węglowodory aromatyczne. Reakcje podstawienia elektrofilowego benzenu i pochodnych, wpływ skierowujący podstawników.
6. Halogenowe i tlenowe pochodne węglowodorów. Otrzymywanie i reakcje halogenków, alkoholi, fenoli, ketonów, aldehydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych.
7. Stereochemia związków organicznych (chiralność, enancjomery, związki mezo, nadmiar enancjomeryczny)
8. Związki azotu: aminy i pochodne amin otrzymywanie i reakcje.
9. Podstawowe związki heterocykliczne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. P. Mastalerz, Chemia organiczna, PWN, Wrocław, 2016
2. R. Boyd, R. Morrison, Chemia organiczna, PWN, Wrocław , 2012
3. H. Hart, L. Craine, D. Hart, Chemia organiczna, krótki kurs, PZWL, Warszawa, 2009
4. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, Tom.1-5, 2021-2022
5. Z. Jerzmanowska, Analiza jakościowa związków organicznych, PZWL, Warszawa, 1975
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: