Chemia środowiska i ekologia 0600-S1-CTZ-CSE
Wykład: Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi wiadomościami o Ziemi. Geneza kształtowania i ochrony środowiska. Zagadnienia ochrony atmosfery (pochodzenie, budowa, skład). Zagadnienia hydrosfery. Źródła i skutki zanieczyszczeń wód. Gospodarka ściekami. Oczyszczanie – rodzaje i metody. Metody analizy zanieczyszczeń wód. Organizacja monitoringu środowiskowego. GLP, GMP, ISO. Ochrona gleby. Bilans użytkowania powierzchni gleby. Odpady stałe (przemysłowe, komunalne, rolne). Ścieki, zanieczyszczenia wód. Ludność a wyżywienie. Uciążliwości cywilizacyjne. Hałas, wibracja – zapobieganie.
Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych. Obejmują badania zanieczyszczeń wód powierzchniowych. Oznaczanie substancji anionoaktywnych w wodzie i ściekach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest udział w wykładach i laboratoriach znajomość procedur analitycznych potrzebnych do poprawnego wykonania ćwiczenia-analizy laboratoryjnej, uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia konwersatorium, laboratorium i egzaminu.
Metody oceniania:
Wykład:
Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Laboratorium:
Ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, jakość pracy
laboratoryjnej, znajomość procedur analitycznych potrzebnych do poprawnego wykonania ćwiczenia-analizy laboratoryjnej, uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia laboratorium.
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu; odpowiedzi na pytania wymagać będą rozwiązania zadań związanych z założonymi efektami kształcenia;
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie ilości punktów z kolokwiów wejściowych obejmujących tematykę
wykonywanych doświadczeń w ramach ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie wszystkich eksperymentów przewidzianych programem zajęć (ocenie podlegać będzie jakość pracy laboratoryjnej, sposób prowadzenia eksperymentów, a także umiejętność współpracy w grupie) oraz analiza uzyskanych wyników w formie sprawozdań.
Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50-60%, dostateczny plus– 61-65%, dobry– 66-75%, dobry plus– 76-80%, bardzo dobry– 81-100%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
I. Baranowska. , B. Buszewski, Bioanalityka, PWN, Warszawa 2020
E. Hywel Evans, Mike E. Foulkes, Chemia analityczna, podejście praktyczne, PWN, Warszawa 2020
R. Gadzała-Kopciuch, B. Buszewski (red.), Fizykochemiczne metody analizy w chemii środowiska, cz. Ćwiczenia laboratoryjne z analityki i kontroli w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016
P. Kosobucki, B. Buszewski (red.), Fizykochemiczne metody analizy w chemii środowiska, cz. 2, Ćwiczenia laboratoryjne z ochrony wód i gleb, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016
J. Nawrocki, I. Obst, Metody analizy zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i orga¬nicz¬nych zanie¬czysz¬czeń wody pitnej, UAM, Poznań, 1992;
B. Buszewski, Chromatografia i techniki pokrewne w chemii środowiska, UMK, Toruń, 1994 – 98
W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2004
G. W. vanLoon, S.J. Duffy, Environmental chemistry. A global perspective, Oxford University Press, 2005
R. Kellner, J.-M. Mermet, M. Otto, H. M. Widmer, Analytical chemistry, Wiley-VCH, Weinheim, 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: