Chemia pierwiastków i ich związków 0600-S1-CTZ-CPZ
Celem bloku przedmiotowego jest prezentacja i dyskusja właściwości chemicznych i współczesnych zastosowań najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków z punktu widzenia przemysłowego i ochrony środowiska, analiza obecnie stosowanych metod opisu struktury elektronowej oraz budowy związków, omówienie metod otrzymywania, podstawowych właściwości chemicznych i trendów zmian tych właściwości związków pierwiastków s, p, d i f – elektronowych.
Wykład:
Pochodzenie i występowanie pierwiastków we Wszechświecie i na Ziemi, chemiczna ewolucja Wszechświata, analiza struktury układu okresowego pierwiastków. Klasyfikacja związków nieorganicznych. Przegląd podstawowych grup pierwiastków: wodór, litowce, berylowce, borówce, węglowce, azotowce, tlenowce, fluorowce, helowce. Związki pierwiastków bloku s i p (struktura związków chemicznych i ich budowa elektronowa, właściwości fizyczne, ogólne właściwości chemiczne, główne metody otrzymywania). Chemia pierwiastków bloku d i f – elektronowych ich związków (występowanie, znaczenie gospodarcze, ekologiczne i biologiczne, otrzymywanie, właściwości fizyczne i chemiczne, przegląd rodzajów związków i reakcji, ważniejsze zastosowania pierwiastków d-elektronowych i ich związków). Zastosowania związków nieorganicznych w chemii i technologii żywności.
Ćwiczenia:
Położenie pierwiastków w układzie okresowym i ich konfiguracja elektronowa, periodyczne zmiany właściwości atomowych pierwiastków (energia orbitali HOMO, energia jonizacji, elektroujemność, odstęp energetyczny między orbitalami s i p, promienie atomowe i jonowe, przyczyny zmian tych właściwości atomowych), nazewnictwo związków nieorganicznych, budowa molekuł kowalencyjnych, stany walencyjne i energia promowania stanu walencyjnego, Stereochemia związków kowalencyjnych pierwiastków bloku s i p na podstawie VSEPR. Równania reakcji chemicznych, bilans reakcji. Układy redoksowe. Wpływ pH na potencjał redox.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykład - K_W01, K_U01
ćwiczenia - K_W01, K_U01, K_U19
aktywność - - K_K01, K_K05
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie 1 pisemnego sprawdzianu ocenianego łącznie w skali 0-100 pkt. Wymagany próg na ocenę dostateczną 50-60%, 61-65% dostateczny plus, 66-75% - dobry, 76-80% - dobry plus, 81-100% - bardzo dobry.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie 1 pisemny sprawdzian oceniany łącznie w skali 0-100 pkt. Trzy dodatkowe zadania domowe, łącznie za 3 pkt. Wymagany próg na ocenę dostateczną 50-60%, 61-65% dostateczny plus, 66-75% - dobry, 76-80% - dobry plus, 81-100% - bardzo dobry.
Obowiązuje zaliczenie sekwencyjne, brak zaliczenia z ćwiczeń oznacza nieuzyskanie zaliczenia z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, tomy 1-2, PWN
Warszawa, 2010;
2. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna,
PWN, 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. N.N. Greenwood, A. Earnshaw, Chemistry of the elements, 2nd edition, Elsevier, 2005;
2. C. E. Housecroft, A. G. Sharpe, Inorganic Chemistry, Pearson, 2012;
3. M. Weller, T. Overton, J. Rourke, F. Armstrong, Inorganic Chemistry, 6th edition, Oxford, 2014;
4. Artykuły publikowane na łamach: Chemii w Szkole, Wiadomości Chemicznych, Journal of Chemical Education.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: