Chemia i analiza żywności 0600-S1-CTZ-CAZ
Treści programowe wykładu:
1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze
2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp.
3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym
4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności.
5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna.
5. Suplementy diety, odżywki i używki.
6. Podstawowe metody analizy środków spożywczych.
Treści programowe ćwiczeń
Ćwiczenia rachunkowe dotyczące analizy żywności.
Obliczenia stosowane w trakcie zajęć laboratoryjnych.
sposoby wyrażania wyników analiz wraz z oceną statystyczną.
Metoda krzywej wzorcowej.
Treści programowe laboratorium:
Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach.
W cyklu 2021/22Z:
Treści programowe wykładu: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Chemia i analiza żywności
Wykład: Egzamin pisemny 2 godz.
Kryteria.
Na ocenę dostateczną:
Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności.
Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.
Na ocenę dostateczny plus
Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności,
-wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych,
Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni.
Na ocenę dobrą:
Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student potrafi zaproponować metodykę oznaczania poszczególnych składników żywności.
Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
Na ocenę dobry plus
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych. Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego.
Na ocenę bardzo dobry
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie sprawozdań z wykonywanych analiz
Kryteria.
Na ocenę dostateczną:
Student zna podstawy analizy żywności oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.
Na ocenę dostateczny plus
Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analizy oraz zna zasady opisu analizy przeprowadzonej w pracowni.
Na ocenę dobrą:
Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski.
Na ocenę dobry plus
Posiada pełną wiedzę o metodzie, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych.
Na ocenę bardzo dobry
Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych wykraczających poza temat wykładu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa
1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013
2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004
4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005
5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000
6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: