Chemia nieorganiczna w terapii i diagnostyce 0600-S1-CM-PW7c-VI
Wykład połączony z dyskusją
1. Podstawy teoretyczne chemii koordynacyjnej.
2. Rola metali i ligandów w układach biologicznych.
3. Charakterystyka wybranych pierwiastków toksycznych i ich wpływ na organizm człowieka.
4. Chelatoterapia.
5. Witamina C, witamina B12 i witaminy z grupy B6 jako przykład biologicznych: reduktorów, związków kompleksowych i ligandów biologicznych.
6. Chemioterapia - terapia nowotworów.
7. Leki psychotropowe. Leczenie niestrawności, wrzodów. Leki przeciwbakteryjne.
8. No - EDRF. Rola NO i związków wydzielających NO w leczeniu chorób serca.
9. Chryzoterapia - związki złota i leczenie RZS.
10. Związki chromu i wanadu a cukrzyca.
11. Związki kontrastowe. Tomografia NMR.
12. Światło i kompleksy metali w medycynie. PDT, terapia żółtaczki, łuszczycy....
13. Radiofarmaceutyki. PET/SPECT
14. Kobiety, które zmieniały naukę. Nagrody Nobla w dziedzinie chemii.
Laboratorium:
Synteza, badanie właściwości preparatów chromowych i wanadowych; Oznaczanie zawartości ASA w preparatach farmaceutycznych; Synteza kompleksów miedzi(II) i żelaza(III) z ASA i SA oraz ich charakterystyka spektralna; Badanie trwałości nadtlenku wodoru oraz wytwarzanie nadtlenowych połączeń wybranych metali d-elektronowych; Środki antyseptyczne- jodek tlenek bizmutu(III) – synteza i analiza.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Dysponuje wiedzą z zakresu głównych działów chemii, posługuje się odpowiednią terminologią i nomenklaturą - K_W01
2. Dysponuje wiedzą pozwalającą na zrozumienie podstawowych problemów związanych z tematyką kierunku studiów - K_W11
3. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu nauk biologicznych i chemicznych wykorzystywaną w badaniach biomedycznych oraz opisuje podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne zachodzące w żywym organizmie - K_W03
4. Zna teoretyczne i praktyczne aspekty metod, technik i narzędzi badawczych wykorzystywanych w analizach chemicznych i biologicznych - K_W04
1.Potrafi analizować i rozwiązywać problemy chemiczne i biologiczne w oparciu o zdobytą wiedzę - K_U01
2. Potrafi zaplanować eksperyment i wykorzystać aparaturę służącą do realizacji określonego zadania badawczego - K_U04
1.Rozumie konieczność ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych - K_K01
Kryteria oceniania
Test pisemny, zaliczeniowy z wykładu (60%): ;
Wejściówki i praca w parach - laboratorium (40%): .
Test pisemny – K_W01, K_W11, K_W03, K_W04
Wejściówki – K_U01, K_U04, K_W03, K_W11, K_W01
Praktyki zawodowe
-
Literatura
P. Atkins, T. Overton i in., Shriver&Atkins Inorganic Chemistry, 5 wyd. Oxford University Press 2010;
2. C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, „Inorganic Chemistry”, 4 wyd., Person Education Limited 2005;
3. J. R. Gispert, “Coordination Chemistry”, Wiley-VCh 2008;
4. Artykuły publikowane na łamach: Wiadomości Chemicznych, Chemii w Szkole, Journal of Chemical Education, Coordination Chemistry Reviews.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: