Technologie proekologiczne
0600-S1-CM-PW7a-VIa
Wykład
Wykład pozwoli uzyskać wiedzę na temat:
1. Rozwoju technologii efektywnego spalania i współspalania biomasy z zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych,
2. Praktycznych aspektów pozyskiwania biogazu z instalacji przeróbki odpadów zwierzęcych i/lub roślinnych, oczyszczalni ścieków oraz składowisk odpadów w gminie,
3. Działania kolektorów słonecznych, baterii fotowoltaicznych.
4. Działania elektrownii wodnych, falowych i pływowych.
5. Metod wykorzystania ciepła geotermalnego.
6. Aeroenergtyki zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
7. Samochodów hybrydowych, elektrycznych i na biopaliwa.
Laboratorium
Pozwala doskonalić umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń z zakresu energetyki alternatywnej oraz:
1. Potencjału energetyki alternatywnej.
2. Obliczania wartości kalorycznej i efektywności energetycznej.
3. Obliczania sprawności kolektora słonecznego, pompy ciepła, turbiny wiatrowej.
4. Szacowania zapotrzebowania na energię w danej gminie.
5. Najnowszych osiągnięć w energetyce alternatywnej.
Studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia laboratoryjne typowe dla problemów proekologicznych określonych przez prowadzącego
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład: 10 h.
Laboratorium: 20 h.
Konsultacje: 2 h.
Praca własna: 43 h.
Całkowity nakład pracy: 75 h.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje i kwalifikuje poszczególne rodzaje energii alternatywnej – K_W02.
W2: Oblicza wartość opałową biomasy, biopaliw i biogazu – K_W04.
W3: Opisuje zasadę działania kotła fluidalnego i cyklonowego – K_W06.
W4: Klasyfikuje odpady na cele energetyczne – K_W04.
W5: Zna potencjał energetyki alternatywnej w Polsce – K_W04.
W6: Opisuje zasadę działania siłowni wiatrowej i elektrowni wodnej – K_W06.
W7: Zna zasadę działania, możliwości sterowania i doboru parametrów pracy pompy ciepła, kolektora słonecznego – K_W04.
W8: Opisuje metody wykorzystania ciepła geotermalnego – K_W04.
W9: Zna schematy technologiczne kotłów do spalania słomy;
na słomę rozdrobnioną i kotłów wsadowych – K_W04.
W10: Zna schematy i zasady działania instalacji odgazowywania wysypisk – K_W04.
U1: Opisuje prawa chemiczne – K_U02.
U2: Potrafi dobrać optymalne warunki przeprowadzenia procesu spalania i współspalania – K_U05.
U3: Umie obliczać potencjał energetyki alternatywnej – K_U04.
U4: Potrafi obliczać wartość kaloryczną biopaliw – K_U05.
U5: Potrafi obliczyć zapotrzebowanie na surowce w technologii biodiesla – K_U04.
U6: Zna metody aglomeryzacji biomasy – K_U04.
U7: Umie wskazać właściwe lokalizację pod siłownię wiatrową i wodną – K_U05.
U8: Potrafi wskazać rolę energetyki odnawialnej w bilansie energetycznym Polski – K_U09
Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych. Dąży do rozwoju: jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia – K_K01.
Jest świadomy istniejących zagrożeń w wyniku stosowania nowoczesnych technik badawczych i wykazuje odpowiedzialność za ich właściwą ocenę oraz za tworzenie warunków bezpiecznej pracy, Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt – K_K02.
Wykazuje analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki – K_K03.
Jest zdolny do pracy zespołowej; potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role służące realizacji określonego zadania, nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów – K_K04.
Postępuje profesjonalnie, zna i przestrzega zasady oraz normy obowiązujące w wykonywanym zawodzie, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób – K_K05.
Ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym, w tym w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i technicznych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykorzystując wiedzę i umiejętności w prowadzeniu inicjatyw gospodarczych – K_K06.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Opisuje prawa chemiczne – K_U02.
U2: Potrafi dobrać optymalne warunki przeprowadzenia procesu spalania i współspalania – K_U05.
U3: Umie obliczać potencjał energetyki alternatywnej – K_U04.
U4: Potrafi obliczać wartość kaloryczną biopaliw – K_U05.
U5: Potrafi obliczyć zapotrzebowanie na surowce w technologii biodiesla – K_U04.
U6: Zna metody aglomeryzacji biomasy – K_U04.
U7: Umie wskazać właściwe lokalizację pod siłownię wiatrową i wodną – K_U05.
U8: Potrafi wskazać rolę energetyki odnawialnej w bilansie energetycznym Polski – K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych. Dąży do rozwoju: jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia – K_K01.
Jest świadomy istniejących zagrożeń w wyniku stosowania nowoczesnych technik badawczych i wykazuje odpowiedzialność za ich właściwą ocenę oraz za tworzenie warunków bezpiecznej pracy, Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt – K_K02.
Wykazuje analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki – K_K03.
Jest zdolny do pracy zespołowej; potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role służące realizacji określonego zadania, nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów – K_K04.
Postępuje profesjonalnie, zna i przestrzega zasady oraz normy obowiązujące w wykonywanym zawodzie, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób – K_K05.
Ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym, w tym w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i technicznych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykorzystując wiedzę i umiejętności w prowadzeniu inicjatyw gospodarczych – K_K06
Metody dydaktyczne
Wykład: 10 h.
Laboratorium: 20 h.
Konsultacje: 2 h.
Praca własna: 43 h.
Całkowity nakład pracy: 75 h.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Definiuje i kwalifikuje poszczególne rodzaje energii alternatywnej – K_W02.
W2: Oblicza wartość opałową biomasy, biopaliw i biogazu – K_W04.
W3: Opisuje zasadę działania kotła fluidalnego i cyklonowego – K_W06.
W4: Klasyfikuje odpady na cele energetyczne – K_W04.
W5: Zna potencjał energetyki alternatywnej w Polsce – K_W04.
W6: Opisuje zasadę działania siłowni wiatrowej i elektrowni wodnej – K_W06.
W7: Zna zasadę działania, możliwości sterowania i doboru parametrów pracy pompy ciepła, kolektora słonecznego – K_W04.
W8: Opisuje metody wykorzystania ciepła geotermalnego – K_W04.
W9: Zna schematy technologiczne kotłów do spalania słomy;
na słomę rozdrobnioną i kotłów wsadowych – K_W04.
W10: Zna schematy i zasady działania instalacji odgazowywania wysypisk – K_W04.
U1: Opisuje prawa chemiczne – K_U02.
U2: Potrafi dobrać optymalne warunki przeprowadzenia procesu spalania i współspalania – K_U05.
U3: Umie obliczać potencjał energetyki alternatywnej – K_U04.
U4: Potrafi obliczać wartość kaloryczną biopaliw – K_U05.
U5: Potrafi obliczyć zapotrzebowanie na surowce w technologii biodiesla – K_U04.
U6: Zna metody aglomeryzacji biomasy – K_U04.
U7: Umie wskazać właściwe lokalizację pod siłownię wiatrową i wodną – K_U05.
U8: Potrafi wskazać rolę energetyki odnawialnej w bilansie energetycznym Polski – K_U09
Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych. Dąży do rozwoju: jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia – K_K01.
Jest świadomy istniejących zagrożeń w wyniku stosowania nowoczesnych technik badawczych i wykazuje odpowiedzialność za ich właściwą ocenę oraz za tworzenie warunków bezpiecznej pracy, Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt – K_K02.
Wykazuje analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki – K_K03.
Jest zdolny do pracy zespołowej; potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role służące realizacji określonego zadania, nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów – K_K04.
Postępuje profesjonalnie, zna i przestrzega zasady oraz normy obowiązujące w wykonywanym zawodzie, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób – K_K05.
Ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym, w tym w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i technicznych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykorzystując wiedzę i umiejętności w prowadzeniu inicjatyw gospodarczych – K_K06
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny – standardowa skala ocen
– W1-W10, U1, U12-U14.
Laboratorium: ocena ciągła – W1-W10, K1-K7
100-81% - bdb
80-76% - db+
75-66% - db
65-60% - dost+
59-50% - dost
Literatura
R. Buczkowski i in., Technologie proekologiczne w przemyśle
i energetyce województwa kujawsko-pomorskiego, Wyd. UMK, Toruń 2004.
2. Igliński i in., Technologie bioenergetyczne, Wyd. UMK, Toruń 2009.
3. B. Igliński i in., Technologie geoenergetyczne, Wyd. UMK, Toruń 2010.
4. B. Igliński i in., Technologie helioenergetyczne, Wyd. UMK, Toruń 2013.
5. B. Igliński i in., Technologie aeroenergetyczne, Wyd. UMK, Toruń 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: