Naturalne substancje aktywne
0600-S1-CM-PW7a-III
Wykład:
1. Omówienie podstawowych grup substancji aktywnych, zasad ich nazewnictwa oraz nomenklatury INCI.
2. Charakterystyka substancji wtórnych: flawonoidów, alkaloidów, terpenów, glikozydów, olejków eterycznych, antybiotyków i witamin.
3. Wyodrębnianie substancji aktywnych ze źródeł naturalnych.
4. Produkty lecznicze na bazie naturalnych produktów wykorzystywanych w różnych schorzeniach, jak np. grypa, przeziębienie, kaszel itp.
Laboratorium - rozkład zajęć:
1. Zapoznanie z podstawowymi metodami izolacji naturalnych substancji aktywnych.
2. Izolacja i charakterystyka piperyny z pieprzu czarnego.
3. Izolacja i charakterystyka olejku imbirowego z imbiru.
4. Izolacja i charakterystyka kwercetyny z łusek cebuli.
5. Otrzymywanie i charakterystyki kulek alginianowych.
6. Izolacja i charakterystyka kofeiny z herbaty.
7. Pracownia odróbkowa i zaliczeniowa.
Całkowity nakład pracy studenta
1. 10h wykład, 35h laboratorium, 8h konsultacji, tj. 53 godzin kontaktowych,
2. 35h praca indywidualna,
3. 37h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania,
4. Łączny nakład pracy studenta to 125 godzin
125h:25h/ECTS=5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna podstawowe metody syntezy, izolowania i analizy związków chemicznych, w tym biologicznie aktywnych – K_W05.
W2: zna relacje pomiędzy strukturą i aktywnością związków chemicznych, w tym związków biologicznie czynnych – K_W06.
W3: posiada wiedzę dotyczącą przepisów i zasad bezpiecznej pracy w laboratorium, oraz regulacje prawne dotyczące substancji toksycznych i ich przechowywania oraz oznakowania – K_W09.
W4: dysponuje wiedzą pozwalającą na zrozumienie podstawowych problemów związanych z tematyką kierunku studiów - K-W11.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi stosować metody algebry liniowej i analizy matematycznej w wybranych zagadnieniach fizyki - K_U03;
U2: rozróżnia stany skupienia materii oraz umie zdefiniować i opisać procesy fizykochemiczne - K_U08;
U3: potrafi zaprojektować proste eksperymenty fizyczne, analizować ich wyniki, i wyjaśnić zjawiska fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie oraz rozwiązać podstawowe problemy w oparciu o prawa fizyki - K_U09;U1: potrafi analizować i rozwiązywać problemy chemiczne i biologiczne w oparciu o zdobytą wiedzę -K_U01
U2: potrafi zaplanować eksperyment i wykorzystać aparaturę służącą do realizacji określonego zadania badawczego-K_004
U3: stosuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w naukach chemicznych i biomedycznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentalne - K_U05.
U4: potrafi przeprowadzić syntezę i analizę związków chemicznych, w tym biologicznie aktywnych - K_U06.
U5:potrafi określić budowę oraz funkcje związków wielkocząsteczkowych występujących w organizmach żywych – K_U07.
U6: potrafi samodzielnie oraz w grupie poszerzać wiedzę z zakresu wybranej specjalizacji – K_U09.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie konieczność ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych - K_K01.
K2: potrafi organizować pracę, dąży do realizacji powierzonych zadań – K_K02.
K3: potrafi odpowiednio określić priorytety w celu zaplanowania i realizacji określonego zadania– K_K03.
K4: zna oraz przestrzega zasady i normy, dba o zdrowie i środowisko naturalne– K_K05.
K5: rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności – K_K06.
Metody dydaktyczne
Wykład:
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Laboratorium:
Samodzielna praca laboratoryjna.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
znajomość podstaw chemii oraz chemii organicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji – W1-W3, U1-U6.
Laboratorium: zaliczenie na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i opracowań, kolokwium końcowe – W1-W3, U1-U6, ocena ciągła studenta w czasie zajęć - U1-U6, K1-K7.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. I. Matławska, W. Bylka, A. Gawron-Gzella, M. Sikorska, M. Szafer-Hajdrych, M. Wójcińska, M. Dudek-Makuch, E. Banaszak-Witkowska, Farmakognozja, Wydawnictwo Naukowe Akademii Medycznej w Poznaniu, Poznań 2006.
2. J. Przondo, Związki powierzchniowo-czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2010.
3. S. Kohlmunzer, Farmakognozja, podręcznik dla studentów farmacji, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1998.
4. Z. Jerzmanowska, Substancje roślinne – metody wyodrębniania, PWN, Warszawa 1967.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: