Metrologia i walidacja metod analitycznych
0600-PS-AOS-MWA
Wykład
Wykłady przedstawią ogólne zagadnienia związane z błędami wynikającymi w związku z wykorzystaniem technik instrumentalnych, metod pobierania próbek i ich przygotowania, przetwarzaniem danych, ich analizie oraz zapewnienie jakości otrzymanych wyników i walidacji metody. Wprowadzenie do przetwarzania danych, błędy w analizach chemicznych, analizy statystyczne (włączając chemometrię) i prezentację danych i analiza statystyczna. Rozwój metod , ocena, walidacja i QA/QC.
Laboratorium
Ćwiczenia laboratoryjne umożliwiają nabycie wprawy w wykonywaniu obliczeń na podstawie danych otrzymywanych z pomiarów metodami instrumentalnymi z uwzględnieniem analizy statystycznej, przygotowania raportu i QA/QC. Ćwiczenia te pozwalają również na praktyczne zastosowanie metod pobierania próbek, izolowania i oczyszczenia oraz metody analizy połączonej z przetwarzaniem danych i ich oceny.
Całkowity nakład pracy studenta
Liczba godzin zajęć teoretycznych- 11 h
Liczba godzin zajęć praktycznych- 4 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe wiadomości o Ziemi, genezę jej kształtowania i ochrony środowiska.
W2: Potrafi wymienić i opisać elementy środowiska naturalnego i jego ekosystemy: atmosferę, hydrosferę i litosferę.
W3: Zna ustawodawstwo z za¬kresu ochrony środowiska.
W4: Zna techniki pobierania, przygotowania i końcowej analizy próbek środowiskowych.
W5: Zna teoretyczne podstawy stosowanych metod analitycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Zna, rozumie i opisuje zanieczyszczenia odnoszące się do każdej sfery ekosystemu i zagrożenia z nimi idące.
U2: Zna zasady GLP, GMP, ISO.
U3: Umie określić i opisać wpływ człowieka na środowiska naturalne, tzw. zmiany socjo-ekonomiczne w środowisku.
U4: Potrafi w prawidłowy sposób zastosować poznane techniki pobierania, przygotowania i końcowej analizy próbek środowiskowych .
U5: Prawidłowo posługuje się drobnym sprzętem laboratoryjnym.
U6: Dokonuje samodzielnych pomiarów; przygotowuje samodzielnie preparaty do analiz, potrafi zaproponować procedury analityczne lub sposoby postępowania.
U7: Analizuje, interpretuje i oblicza wyniki otrzymanych w laboratorium badań.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Doskonali myślenie analityczne – pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności między własnościami matryc środowiskowych i analitów a wyborem właściwej metody oznaczania .
K2: Nastawienie na zdobywanie nowej wiedzy.
K3: Umie określać priorytety konieczne do realizacji swoich działań celem rozwiązania postawionego zadania.
K4: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania.
K5: Umie samodzielnie wykonać wymagane zadania, a w razie problemów posiłkować się dostępną literaturą .
Metody dydaktyczne
- wykłady przygotowane w formie prezentacji multimedialnych;
- indywidualne konsultacje internetowe (distance learning);
- instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie, których prowadzone są zajęcia w laboratorium;
- praca indywidualna słuchacza ze sprzętem laboratoryjnym
i zaawansowaną aparaturą analityczną pod nadzorem prowadzącego zajęcia;
- ponadto dla słuchaczy są przygotowane materiały wykładowe
i instrukcje z ćwiczeniami laboratoryjnymi w formie drukowanej.
Wymagania wstępne
Absolwenci kierunków obszaru nauk przyrodniczych oraz nauk ścisłych
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. R. Albert and W. Horwitz, Analytical Chemistry, 1997, 69, pp 789-790
2. W.J. Dixon, Ann. Math. Stat.1951, 22, p 68
3. Ch.Ch. Chan, H. Lam, Y. C. Lee, ,Analytical Method Validation and Instrument Performance Verification John Wiley & Sons, Inc. 2004
4. J.M. Green, A practical guide to analytical method validation, Analytical Chemistry, 1996, May 1, pp 305A/309A.
5. U.S. Pharmacopoeia 25, pp 2256-2259.
6. J. Vessman et al, IUPAC, Pure Appl. Chem., 2001, 73(8), pp 1381-1386.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: