Ups, coś poszło nie tak - o „przypadku”, "katastrofach" i „pechu” w nauce 0600-OG-UPS
Przedmiot adresowany do studentek(ów) pragnących poszerzyć swoją wiedzę o zagadnienia związane ze zrozumieniem roli odkryć/wynalazków (zarówno pozytywnym jak i negatywnym) w otaczającym świecie, ich wpływem na rozwój cywilizacji ludzkiej oraz podstaw naukowych omawianych zagadnień. Autor wykładu podejmie się odpowiedzi na m. in. następujące pytania oraz omówi poniższe zagadnienia:
1. Przedstawienie podstawowych pojęć: badania naukowe, wynalazek, odkrycie naukowe. Odkrycie czy wynalazek? Krótka historia odkryć i wynalazków. Archimedes – Eureka. Latający cyrk Monty Pythona. Teledysk. Pieniądze. Szczęśliwy zbieg okoliczności. Dynamit. Wulkanizacja. Guma do żucia. Sklerozki. Rzepy. Mimetyzm.
2. Jak zobaczyć coś, czego nie widać. Budowa materii. Model budowy atomu. Układ okresowy pierwiastków. Kolorowy zawrót głowy. Promienie X, radioaktywność, energia jądrowa - kronika pomyłek.
3. Promienie X, radioaktywność, energia jądrowa - kronika pomyłek. Radioaktywność. Zimna fuzja. Elektrownie termojądrowe. Reaktory fuzyjne. Neutrina szybsze niż światło. Co ma wspólnego kuchenka z mikrofalami.
4. Rozwój kartografii. „Odkrycia” geograficzne. Operacja Nil. Biali w Afryce. Płaska Ziemia. Archeologiczne problemy. Kanały i woda na Marsie.
5. Chipsy. Na słodko. Słodziki. Cukier waniliowy/cukier wanilinowy?! Lody na patyku. Płatki śniadaniowe. Szampan. Coca-cola/Pepsi-Cola.
6. Plastik – tworzywa sztuczne. Polistyren. Nylon. Kevlar. Teflon. Sprężynka. K-dron. Ciastolina. Pieluchy jednorazowe. Podpaski. Papier toaletowy. Porcelana. Zapałki. Fajerwerki. Woda mineralna.
7. Penicylina. Klątwa Tutenhamona. Klątwa Jagiellończyka. Dogonić bakterie. Superbakterie. Problemy z syntezą nowych leków. Antybiotyk remedium na wszystko. Lekodoporność. Talidomid. Viagra. Szkorbut. Witamina C.
8. Mimiwirusy. Gorączka połogowa. Szczepionka. Tyfus. Polio. Gruźlica. Viagra. Addyi. Nanomedycyna.
9. Znieczulenie. Homeopatia. Woda strukturyzowana. „Cudowne” wody. Nabici w butelkę.
10. Błędy w kosmosie. Porażka nie wchodzi w grę. Błędy programistyczne. Ołów w życiu człowieka – od starożytności (akwedukty) po ołów w benzynie. Freon. Choroba Szalonych Kapeluszników. Choroba Minamata. Tiomersal. Sól. Katastrofa LZ-129 „Hindenburg”. Samolot vs. samochód. Kryzys paliwowy.
11. Katastrofa w Czarnobylu. Fukushima. Tsunami. Meteoryt Tunguski. Poligon w Semipałatyńsku. Atol Bikini.
12. 7 cudów starożytnego świata. 7 widoków, których już nie zobaczymy, bo zostały zniszczone przez ludzi. Upadek cywilizacji. Wielki smog londyński. PM2.5. Katastrofa w Bhopalu. Dust Bowl. Jezioro Aralskie. Pożar na rzece Cuyahoga. Króliki w Australii – jak plagę zwalczyć plagę. Gaszenie pożaru benzyną.
13. Okoń milowy. Kudzu. Wróbelek – Elemelek. Genetyka radziecka. Gatunki, które umieszczono tam, gdzie nie powinno ich być. Inwazja „obcych” trwa. Legalne narkotyki. Amfetamina. LSD. Żółta febra. Strychnina – węgiel aktywny. Papa Smerf. Insulina.
14. Reguła pięciu sekund. Nagroda Ig Nobla, czyli o badaniach naukowych, które najpierw śmieszą, a potem skłaniają do myślenia oraz odkryciach, które nie mogą lub nie powinny być powtarzane. Nagroda Darwina - dlaczego warto uczyć się w szkole. Ewolucja w działaniu. Selekcja nienaturalna. Strategia przetrwania. Legendy miejskie. Złota malina. Podatki/NIE(podatki). Absurdalne podatki. Nagroda Nobla – dziwne przypadki. Pominięci z Polski.
15. Gdzie jeszcze przydałby się ludzkości „pech”. O „katastrofach”, których ludzkość powinna unikać. „Test na żywym organizmie”. Mysia utopia. Wielka Pacyficzna Plama Śmieci. Kosmiczne śmieci. Nanoplastik. Biomimetyka. Lekcje z procesu twórczego.
Wykład zostanie zilustrowany licznymi prezentacjami.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin pisemny- W1, W2, W3, W4, W5
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu przeprowadzonego na platformie Modle. Egzamin pisemny testowy składający się z pytań jednokrotnego wyboru spośród co najwyżej 5 ewentualności. Błędne wskazanie odpowiedzi jest równoznaczne z 0 punktów za pytanie. Poprawna odpowiedź – 1 punkt. Co najmniej 20 pytań w teście.
Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania np. 10 punktów dla 20 pytań. Ocena bardzo dobra po uzyskaniu więcej niż 80% punktów. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50-80% punktów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. P. Atkins, L. Jones, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2004.
2. P. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015.
3. T. Phillips, Ludzie: krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko, Albatros, Warszawa, 2020.
4. T. Phillips, Prawda: krótka historia wciskania kitu, Albatros, Warszawa, 2020.
6. S. Johnson, Małe wielkie odkrycia, SQN, Kraków, 2015
7. E. Pietruska-Madej, Odkrycie naukowe. Kontrowersje filozoficzne, PWN, Warszawa, 1990.
8. A. Grobler, Metodologia nauki, Wydawnictwo Aureus: Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006.
9. J. Such, Wiedza naukowa a wiedza potoczna, [w:] B. Kotowa, J. Such, (red.), Kulturowe konteksty poznania, Wydawnictwo Naukowe Instytutu UAM, Poznań 1995.
10. J. Such , M. Szcześniak, Filozofia nauki, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2000.
11. M. Brooks, 13 rzeczy, które nie mają sensu, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: