Smartfony w chemii 0600-OG-SwCh
Od wielu już lat segment smartfonów na rynku urządzeń telekomunikacyjnych jest jednym z największych. Współczesny człowiek w codziennym życiu używa coraz bardziej zaawansowanych urządzeń, przy czym często wykorzystuje jedynie namiastkę ich możliwości. Przedmiot „Smartfony w chemii” ma na celu odwrócić ten trend poprzez zwrócenie uwagi na możliwości współczesnych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wykorzystanie ich do opisu przyrody i zjawisk w niej zachodzących.
Tematyka poruszana w trakcie kursu obejmuje zagadnienia:
1. Czujniki będące na wyposażeniu przeciętnego smartfonu.
2. Parametry fizykochemiczne możliwe do monitorowania przy pomocy smartfonów.
3. Procesy odpowiedzialne za powstawanie dźwięku i barw.
4. Sposoby zapisu barwy stosowane w urządzeniach elektronicznych.
5. Sposoby precyzyjnego monitorowania ruchu.
6. Sposoby precyzyjnego monitorowania zjawisk barwnych w chemii (pomiary stężenia, szybkości reakcji, miareczkowanie, krystalizacja).
7. Sposoby precyzyjnego monitorowania zjawisk w oparciu o natężenie dźwięku.
8. Procesy fizykochemiczne związane ze zmianą temperatury możliwe do opisania przy użyciu smartfonu.
9. Wykorzystanie innych często spotykanych czujników (m.in. czujników pola magnetycznego, odległości, orientacji, akcelerometru) do badania zjawisk przyrodniczych.
10. Możliwości rozbudowy smartfonów w kierunku polepszenia ich cech aparaturowych.
11. Analiza statystyczna wyników.
12. Propagacja błędów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- doświadczeń
- pomiaru w terenie
- sytuacyjna
- obserwacji
- projektu
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody ewaluacyjne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie przynajmniej 50% punktów z testu kończącego kurs. Szczegóły poniżej:
Zaliczenie na ocenę: test jednokrotnego wyboru (20 pytań)
Zaliczenie od 50% zdobytych punktów (10 punktów)
(W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2)
Szczegółowa skala ocen
Procent punktów Ocena
0-49% 2,0
50-60% 3,0
61-65% 3,5
66-75% 4,0
76-80% 4,5
81-100% 5,0
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. P. Atkins, L. Jones, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2004;
2. P. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015;
3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, T.2, Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa, 2018.
4. Artykuły z Journal of Chemical Education, m. in.:
a) J. Chem. Educ., 2016, 93 (10), pp 1754–1759, Investigating Dissolution and Precipitation Phenomena with a Smartphone Microscope
b) J. Chem. Educ., 2017, 94 (7), pp 941–945, Quantifying Protein Concentrations Using Smartphone Colorimetry: A New Method for an Established Test
c) J. Chem. Educ., 2017, 94 (7), pp 946–949, The Sound and Feel of Titrations: A Smartphone Aid for Color-Blind and Visually Impaired Students
d) J. Chem. Educ., 2015, 92 (10), pp 1759–1762, Determining the Amount of Copper(II) Ions in a Solution Using a Smartphone
e) J. Chem. Educ., 2018, 95 (1), pp 178–181, Demonstrating Principles of Spectrophotometry by Constructing a Simple, Low-Cost, Functional Spectrophotometer Utilizing the Light Sensor on a Smartphone
f) J. Chem. Educ., 2016, 93 (10), pp 1760–1765, Integrating a Smartphone and Molecular Modeling for Determining the Binding Constant and Stoichiometry Ratio of the Iron(II)–Phenanthroline Complex: An Activity for Analytical and Physical Chemistry Laboratories
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: