Podstawy Fizykochemii Samochodowej - od lakieru do spalin 0600-OG-PFS
1. Chemia karoserii; Samoczyszczący się lakier; korozja; felgi aluminiowe, stalowe, chromowane funkcjonalne i efektowne; materiały metalowe – stalowe, aluminiowe, tworzywa sztuczne; nanokompozyty węglowo-polimerowe; Naprawianie karoserii: pasty polerskie, usuwanie rdzy
2. Środki czystości: mechanizmy działania
3. Chemia tapicerki: ładne i funkcjonalne – nowoczesne tworzywa i skóra, powłoki przeciwbakteryjne, materiały kompozytowe
4. Napęd: chemia (i fizyka) silników tradycyjnych, silniki elektryczne, silniki hybrydowe, Paliwa tradycyjne (LPG, CNG, Diesel, Benzyna), paliwa alternatywne: H2, Biopaliwa;
opony – nanokompozyty węglowe; KERS i inne cuda
5. Chemia (i Fizyka) Silnika: po co turbina? po co zmieniać olej? jaki płyn do chłodnicy? po co katalizator? ekologia samochodowa (Europejskie standardy emisji spalin)
6. Chemia (i Fizyka) oświetlenia i szyb czyli lepiej widać: klasyczne czy LED? dlaczego szyby parują? hydrofilowość/hydrofobowość czyli fizykochemia powierzchni.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: ma wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii ciała stałego
W2: zna podstawowe zasady charakteryzacji materiałów metodami fizycznymi i chemicznymi,
W3: opisuje poszczególne rodzaje materiałów, ich właściwości i zastosowania
W4: charakteryzuje właściwości związku po jego budowie; umie posługiwać się pojęciami biozgodności i biodegradacji, potrafi opisać czyste (ekologiczne) technologie, potrafi wskazać kryteria uciążliwości technologii tradycyjnych, oraz możliwości ich usprawnień
Efekty kształcenia – umiejętności
U1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę
U2: Analizuje dane statystyczne na temat zanieczyszczenia żywności.
U3: potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie z zakresu chemii, inżynierii materiałowej oraz badania struktury i właściwości fizykochemicznych materiałów
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne
K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń.
K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności.
K3 Nawiązuje współpracę w grupie.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: - egzamin pisemny- np. W1, w2, w3
Kryteria oceniania:
Egzamin pisemny testowy składający się z pytań jednokrotnego wyboru spośród 5 ewentualności. Błędne wskazanie odpowiedzi jest równoznaczne z 0 punktów za pytanie. Poprawna odpowiedź – 1 punkt. Co najmniej 20 pytań w teście.
Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania np. 10 punktów dla 20 pytań. Ocena bardzo dobra po uzyskaniu więcej niż 80% punktów. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50-80% punktów.
Literatura
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej (PWN).
L. Jones, P. T. Atkins, Chemia ogólna (PWN).
J. Fisher, J. R. P. Arnold, Chemia dla biologów (PWN).
P. A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady (PWN).
G. W. vanLoon, S. J. Duffy, Chemia środowiska (PWN).
D. L. Heiserman, Księga pierwiastków chemicznych (PWN).
G. Patrick. Chemia organiczna. Krótkie wykłady (PWN).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: