Materiały jubilerskie i klejnoty - piękno zaklęte w materii 0600-OG-MJiK
Budowa materii.Metale - klasyfikacja oraz właściwości. Stopy metali.
Twardość, skala Mohsa. Próby jubilerskie.
Złoto i wyroby ze złota. Stopy złota w jubilerstwie, dopuszczalne barwy złota: złoto czerwone, żółte, białe, zielone i niebieskie. Roztwarzanie złota, sposoby złocenia. Srebro, stopy srebra i wyroby ze srebra. Platynowce w jubilerstwie.Tytan i wyroby z tytanu. Inne metale w jubilerstwie.
Barwy i ich pochodzenie. Efekty optyczne w jubilerstwie, kamienie zjawiskowe.
Kamienie szlachetne i ozdobne, ich właściwości fizyczne (w szczególności optyczne) i chemiczne. Rodziny kamieni jubilerskich. Czynniki kształtujące cenę kamieni (reguła 4c). Diamenty – kamienie najcenniejsze z cennych. Szlif brylantowy i inne rodzaje szlifów. Rodzina korundów (rubin, szafiry). Chryzoberyle i spinele. Rodzina beryli (szmaragd, akwamaryn, heliodor, morganit i czerwony beryl). Ditlenek krzemu i krzemiany (kwarce, chalcedony, opale, topazy, granaty, cyrkony, turmaliny, tanzanit itd.). Naśladownictwo kamieni szlachetnych.
Prezentacja słynnych kamieni i klejnotów. Wskazówki dotyczące zakupu biżuterii. Trendy modowe w jubilerstwie. Inwestycja w metale szlachetne, kamienie i klejnoty.
W cyklu 2022/23Z:
Budowa materii. |
W cyklu 2023/24Z:
Budowa materii. |
W cyklu 2024/25Z:
Budowa materii. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1: zna najważniejsze pierwiastki i ich związki stosowanych jako materiały jubilerski; właściwości fizyczne i chemiczne metali jubilerskich; właściwości chemiczne i fizyczne różnorodnych związków będących kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi - K_W02.
Efekty kształcenia – umiejętności
U1: potrafi opisać właściwości pierwiastków i ich związków chemicznych – materiałów jubilerskich; potrafi identyfikować rodzaje kamieni szlachetnych, wyjaśnić przyczynę barwy kamieni - K_U02.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne
K1: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01;
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin testowy online - jedna poprawna odpowiedź do każdego pytania
Kryteria oceniania:
ndst – 0-49%
dst- 50-60%
dst plus- 61-65%
db- 66-75%
db plus- 76-80%
bdb- 81-100%
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
1. C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007.
2. R. Hochleitner, Minerały, kamienie szlachetne, skały, Multico Oficyna Wydawnicza 2010.
3. W. Heflik, L. Natkaniec-Nowak, Gemmologia, wyd. 2, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2011.
4. E. Grządka, Wybrane zagadnienia z gemmologii, nauki o kamieniach szlachetnych, Wydawnictwo UMCS 2011.
5. J. Żaba, I.V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Wydawnictwo SBM 2022.
W cyklu 2022/23Z:
C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007. |
W cyklu 2023/24Z:
C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007. |
W cyklu 2024/25Z:
C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia odbywają się online na platformie TEAMS. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywają się online na platformie TEAMS. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia odbywają się online na platformie TEAMS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: