Innowacje społeczne i techniczne 0600-OG-IST
OPIS:
Rozwój społeczny i techniczny możliwy jest dzięki innowacjom społecznym i technicznym wprowadzanym w życie w grupach społecznych różnej wielkości: obywatele państwa, mieszkańcy regionu, miejscowości, dzielnicy lub domu, członkowie rodziny. Dzisiejszy stan rozwoju społecznego i technicznego jest osiągnięty dzięki nieustającym innowacjom jaki gatunek ludzki wprowadza do życia poczynając od przyjęcia pozycji dwunożnej, wytworzenia i użycia pierwszych narzędzi, krzesania i podtrzymywania ognia, przez podjęcie podróży odkrywczych w okresie Odrodzenia aż do naukowego poznania świata w wieku XIX, XX i XXI. Gwałtowne przyspieszenie zmian w otoczeniu społecznym i materialnym wynika przede wszystkim z niespotykanej w dotychczasowej historii ludzkości sytuacji polegającej na masowym tworzeniu i stosowaniu innowacji. Jest to możliwe dzięki ugruntowaniu dominacji naukowego poznania i kształtowania świata wskutek wzrostu roli nauki, liczby naukowców oraz nakładów na badania naukowe w skali światowej. Jednak u podstaw zjawiska masowej innowacyjności znajduje się człowiek jako inspirator i twórca innowacji. Skala innowacyjnego rozwiazywania licznych problemów XXI jest uzależniona od liczby osób zdolnych do innowacyjnego myślenia polegającego m. in. na zdolności do formułowania problemu i generowania sposobów ich rozwiązania.
Przedmiot niniejszy ma na celu wyłonienie grupy osób zdolnych do podołania temu wyzwaniu XXI i wyksztalcenie lub pogłębienie u nich zdolności do tworzenia innowacji społecznych i technicznych. Służyć temu ma zastosowana metoda dydaktyczna będąca połączeniem wykładu, ćwiczeń i seminarium. Efektem zajęć mają być innowacyjne projekty stanowiące podstawę do zaliczenia przedmiotu zamiast zachowawczej formy zaliczania jaką jest tradycyjny egzamin w jakiejkolwiek formie.
ZAGADNIENIA:
Przełomowe wynalazki, odkrycia i innowacje w historii ludzkości m.in. ogień, koło, wytop metali, nowe metody i uprawy rolnicze, kompas, żagiel, proch, maszyna parowa, elektryczność, silnik spalinowy, samochód, samolot, lampa elektronowa, aspiryna i sulfonamidy, fotografia i film, fonografia, reklama, pojęcie marki, radio, antybiotyki, tranzystor, elektronika na bazie krzemu, komputer i pochodne, Internet, GPS, Geneza i skutki wynalazków oraz innowacji. Wielcy wynalazcy i innowatorzy m.in. Paracelsus, Kopernik, Kolumb, Galileusz, Pascal, Newton, Stevenson, Dunlop, Edison, Ford, Marconi, Bell, Gates, Zukerberg, Gates. Wielcy polscy wynalazcy, odkrywcy i innowatorzy. Pojęcie wynalazku, patentu, wzoru użytkowego i nazwy zastrzeżonej. Najsłynniejsze znaki firmowe i produkty.
(prowadzenie dr hab. J. P. Łukaszewicz)
Wniosek patentowy – zasady tworzenia. Co może być opatentowane. Procedura patentowa w Polsce i na świecie. Zakres czasowy i merytoryczny ochrony patentowej. Bazy patentowe. Rzecznicy patentowi.
(Prowadzenie specjalista praktyk patentowy)
Dostrzeganie i formułowanie problemu technicznego i społecznego. Opis problemu. Metody generowania rozwiązań problemów. Pojęcie innowacji społecznej. Wielkie historyczne innowacje społeczne. Zarządzanie innowacjami społecznymi. Przygotowywanie opisu projektów w zakresie innowacji społecznej.
(prowadzenie dr E. Wilska, dr hab. J. P. Łukaszewicz)
Ukierunkowanie na innowacyjne myślenie (metoda indukcji, dedukcji). Budowanie zespołów. Rola jednostki w zespole. Uwarunkowania pracy w zespole. Metody pracy w zespole (w tym burza mózgów). Zarządzanie talentami: odkrywanie talentów, rozwój i wykorzystanie talentów.
(Prowadzenie dr E. Wilska)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot jest nowatorski i ma charakter interdyscyplinarny. Jest przeinaczony dla studentów wszystkich kierunków studiów w UMK. Po przeprowadzeniu analizy efektów kształcenia dla kierunku chemia w zakresie „Wiedza” (Wydział Chemii jest jednostką zgłaszającą) stwierdzono, że brak jest kierunkowych efektów kształcenia, których częścią mogą by wymienione poniżej przedmiotowe efekty kształcenia.
Brak odpowiednika efektów kształcenia kierunku chemia.
W1: Zna historię najważniejszych odkryć, wynalazków, innowacji oraz wielkich wynalazców, odkrywców, innowatorów
W2: Zna wpływ przykładowych wynalazków, odkryć i innowacji na rozwój techniczny i społeczny świata
W3: Zna podstawowe pojęcia i zasady dotyczące ochrony wynalazku i wzoru użytkowego
W4: Zna zasady i techniki definiowania, opisu i rozwiązywania problemu technicznego lub społecznego
W5: Zna zasady rozwiązywania problemu metodą indukcji i dedukcji oraz metoda burzy mózgów
Przedmiot jest nowatorski i ma charakter interdyscyplinarny. Jest przeinaczony dla studentów wszystkich kierunków studiów w UMK. Po przeprowadzeniu analizy efektów kształcenia dla kierunku chemia w zakresie „Umiejętności” (Wydział Chemii jest jednostką zgłaszającą) stwierdzono, że brak jest kierunkowych efektów kształcenia, których częścią mogą by wymienione poniżej przedmiotowe efekty kształcenia.
Brak odpowiednika efektów kształcenia kierunku chemia.
U1: Potrafi uzasadnić kluczową rolę wynalazków, odkryć i innowacji w rozwoju ludzkości
U2: Potrafi określić podstawowe zasady patentowania i ochrony wzorów użytkowych
U3: - Potrafi dostrzec, zdefiniować i podjąć próbę rozwiązania problemu technicznego lub społecznego w formie tzw. projektu innowacyjnego (forma pisemna)
K1: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01 (efekt kierunkowy: chemia S1).
K2: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań - K_K02 (efekt kierunkowy: chemia S1).
K3: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny - K_K04 (efekt kierunkowy: chemia S1).
K4: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_K05 (efekt kierunkowy: chemia S1).
K5: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów - K_K09 (efekt kierunkowy: chemia S1).
Kryteria oceniania
Test – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2
Projekt – U3, K1, K2, K3, K4, K5
Literatura
1. J. Challoner. 1001 wynalazków, które zmieniły świat. Dom Wydawniczy Elipsa. 2011.
2. R. Hanbury-Tenison. Wielcy odkrywcy. Wydawnictwo BOSZ. 2011.
3. M. Mycielska. Ale patent!. Wydawnictwo Dwie Siostry. 2015 (książka popularna).
4. A. Grzywińska, S. Okoń. Marki, wynalazki, wzory użytkowe. Ochrona własności przemysłowej. Wydawnictwo Onepress. 2014.
5. J.A. Tabor. Zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie. Koncepcje, strategie, praktyka. Wydawnictwo Poltext. 2013.
6. D. Harrington-Mackin. Budowanie zespołu: zestaw narzędzi. Dom Wydawniczy Rebis. 2011.
7. Bieniok H.. Rola zarządzania talentami w procesie budowania potencjału innowacyjnego organizacji. [w:] H. Jagoda. J. Lichtarski (red.). Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: