Historia świata w sześciu szklankach - o alkoholu, herbacie, kawie, coca-coli i nie tylko 0600-OG-HŚSS
Przedmiot adresowany do studentek(ów) pragnących poszerzyć swoją wiedzę o zagadnienia związane ze zrozumieniem roli napoi w życiu człowieka. Autor wykładu podejmie się odpowiedzi na m. in. następujące pytania oraz omówi poniższe zagadnienia:
1. Woda i jej właściwości. Woda jako rozpuszczalnik. Dlaczego „czysta” woda jest niesmaczna. Skład wody. Czy picie wody może zaszkodzić.
2. Roztwór. Jednorodność. Idealność.
3. Alkohole. Fermentacja. Destylacja. Rozdział mieszaniny.
4. Piwo (Sumerowie, Egipcjanie, średniowiecze oraz współczesność). Skład. Sposoby produkcji.
5. Wino (starożytna Grecja, antyczny Rzym oraz Galia). Gatunki wina. Szampan. Skład. Sposoby produkcji. Czy w Toruniu produkowano wino - Winnica.
6. Odkrycie i upowszechnienie destylacji. Dlaczego ludzie pokochali alkohol. Czy alkohol jest lubiany tylko przez ludzi? Trucizna. Metanol.
7. Dzieje rumu, który umożliwił Anglikom zwycięstwo pod Trafalgarem i pozbawił ich amerykańskich kolonii.
8. Narodziny brandy, waluty, która zdominowała handel niewolnikami.
9. Kształtowanie oblicza młodej amerykańskiej republiki przez whisky. Prohibicja.
10. Kawa. Narodziny rewolucji naukowej w angielskich kawiarniach. Jak wpływ miała kawa (herbata) na współczesny system finansowy. Palenie kawy.
11. Herbata - napój, którego popularność doprowadziła do upadku jedno mocarstwo (Chiny), a z drugiego (Wielkiej Brytanii) uczyniła władcę mórz i niemal połowy zamieszkanego świata. Picie herbaty – sztuką. Kolory herbat.
12. Coca-cola - napój, który symbolizuje współczesną cywilizację i stał się ikoną konsumpcjonizmu i globalizacji. Energetyki.
13. Ciemna strona napoi. Alkoholizm. Otyłość. Czy picie napoi może być zdrowe.
14. Co dalej?
Wykład zostanie zilustrowany licznymi prezentacjami.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin pisemny- W1, W2, W3, W4, W5
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu przeprowadzonego na platformie Modle. Egzamin pisemny testowy składający się z pytań jednokrotnego wyboru, spośród co najwyżej 5 ewentualności. Błędne wskazanie odpowiedzi jest równoznaczne z 0 punktów za pytanie. Poprawna odpowiedź – 1 punkt. Co najmniej 20 pytań w teście.
Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu, co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania np. 10 punktów dla 20 pytań. Ocena bardzo dobra po uzyskaniu więcej niż 80% punktów. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50-80% punktów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. P. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2015.
2. T. Standage, Historia świata w sześciu szklankach, Wyd. CiS, 2007.
3. J. Besala, Alkoholowe dzieje Polski. Czasy PRLu, Wyd. Zysk i S-ka, 2021.
4. A. Fiedoruk, Kawa herbata czekolada. Trzy energetyczne napoje, Wyd. Pascal, 2008.
5. O kawie i herbacie prawie wszystko Praca zbiorowa, Unikat, 1998.
6. K. Okakura, Księga herbaty, Karakter, 2017.
7. A. Fiedoruk, Alkoholowe dzieje świata, Księży Młyn, 2020.
8. B. Bryan, Historia smaku, Carta Blanca, 2009.
9. J. Molenda, W 80 filiżanek dookoła świata, Wyd. Lira, 2021.
10. A. Brożyna, Herbata. Odkryj prawdziwy smak najszlachetniejszego napoju na świecie, SIW Znak, 2022.
11. M. Forsyth, Krótka historia pijaństwa, Wyd. Dolnośląskie, 2018.
12. B.J. Elmore, Obywatel Coke. Kapitalizm według Coca-Coli, Rebis, 2018.
13. J. Besala, Alkoholowe dzieje Polski, 5 tomów, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: