Chemia dla humanistów 0600-OG-ChH
Chemia dawniej (12 godzin):
Miejsce chemii wśród nauk przyrodniczych. Zarys historii alchemii i chemii. Alchemia jako pierwsza próba naukowego poznania świata. Wielcy alchemicy i ich protektorzy. Odkrycie pierwszych pierwiastków i związków chemicznych. Biblia o chemii. Pierwiastek chemiczny, atom, związek chemiczny. Budowa atomu a właściwości chemiczne pierwiastków. Najważniejsze prawa chemiczne – historia ich odkrycia. Podstawowe reakcje chemiczne. Energia w chemii. Nobliści – wielcy chemicy.
Chemia wokół nas (14 godzin):
Modele budowy atomu – nowoczesne spojrzenie na strukturę elektronową pierwiastków. Układ okresowy pierwiastków – powiązanie ze struktura elektronową atomów. Jądro atomowe. Broń jądrowa. Energetyka jądrowa – korzyści, perspektywy i zagrożenia. Podstawowe stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Czym jest przemysł chemiczny. Co i jak wytwarza przemysł chemiczny. Wybrane chemiczne aspekty funkcjonowania organizmów żywych.
Czy jeszcze można odbyć się bez chemii? Najważniejsze surowce i produkty chemiczne czyli wielka polityka. Źródła i recykling surowców. Zrównoważony rozwój – rola chemii. Zielona chemia. Źródła energii odnawialnej. Jak chemia pomaga w rozwiązaniu problemów energetycznych i żywnościowych (skutki uboczne). Ciemna strona chemii – bojowe środki trujące, terroryzm chemiczny, wielkie katastrofy chemiczne, materiały wybuchowe, narkotyki. Człowiek jako analizator chemiczny czyli o mechanizmie działania węchu i powonienia. Jak postępować w sytuacjach zagrożenia chemicznego.
Chemia w pokazach (4 godziny):
Czym jest dym, ogień i wybuch. Woda i napięcie powierzchniowe. Barwna chemia.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
W1 – Uporządkowanie i skonsolidowanie wiedzy z podstaw chemii na poziomie studenta I roku kierunku chemia.
W2 – Znajomość podstawowych praw chemicznych i teorii chemicznych.
W3 – Rozszerzenie wiedzy chemicznej w zakresie chemii stosowanej na jej relacje z polityką, ochroną środowiska, ekonomią i życiem codziennym.
Efekty kształcenia – umiejętności
Po zakończeniu wykładu, student:
U1: Umie opisać właściwości chemiczne pierwiastków w powiązaniu z ich strukturą elektronową.
U2: Wyjaśnia mechanizm powstawania prostych związków chemicznych w oparciu o strukturę elektronową pierwiastków oraz przesłanki termodynamiczne.
U3: Demonstruje szeroką wiedzę z zakresu właściwości materii w podstawowych stanach skupienia: stan gazowy, ciekły i stały.
U4: Umie wskazać zastosowania omawianych treści teoretycznych w życiu codziennym oraz praktyce przemysłowej (kilka przykładów).
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne
K1: Kształtuje pozytywny obrazu chemii jako siły napędowej w rozwoju gospodarczym.
K2: Jest świadomy konieczności dbania o stan środowiska naturalnego i zagrożeń jakie stwarza dla środowiska działalność człowieka.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny testowy składający się z pytań jednokrotnego wyboru spośród 5 ewentualności. Poprawna odpowiedź – 5 punkt. Co najmniej 15 pytań w teście. Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania. Ocena bardzo dobra po uzyskaniu więcej niż 90% punktów możliwych do zdobyć. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50-90% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
W zakresie powyższych treści programowych brak jest jeszcze jednolitego podręcznika w języku polskim, podobnie w języku angielskim. Materiały z wykładu są podstawa do przygotowania student a do egzaminu. Elementy treści wykładowych znajdują się następujących podręcznikach:
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej (PWN)
L. Jones, P. T. Atkins, Chemia ogólna (PWN)
G. Patrick. Chemia organiczna. Krótkie wykłady (PWN)
D. L. Heiserman, Księga pierwiastków chemicznych (PWN)
J. Fisher, J. R. P. Arnold, Chemia dla biologów (PWN)
P. A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady (PWN)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: