Conducted in
term:
2025/26
ISCED code: 0188
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Doctoral School of Medical and Health Sciences
(for:
Faculty of Medicine)
(in Polish) Metodologia działalności naukowo - badawczej: Przeglądy systematyczne 7401-1-PS
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Samodzielne przygotowanie wstępne (przegląd podstaw EBM / zapoznanie z platformami baz danych): 3 godziny
Samodzielna praca po szkoleniu (powtórzenie, utrwalenie, analiza przykładowego SR + notatki / selekcja źródeł): 4 godziny
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) rozróżnia podstawowe typy przeglądów naukowych (systematic review, narrative review, meta-analysis) oraz zna ich zastosowanie i ograniczenia
zna główne bazy publikacji naukowych wykorzystywane w medycynie i rozumie różnice metodologiczne pomiędzy nimi
rozumie kluczowe elementy procesu przygotowania systematic review (formułowanie pytania badawczego, kryteria włączenia / wyłączenia, selekcja badań)
zna zasady oceny jakości badań oraz ryzyka bias’u z użyciem narzędzi takich jak PRISMA i standardowych checklist
rozumie podstawowe koncepcje statystyczne niezbędne do interpretacji meta-analiz klinicznych
zna najważniejsze narzędzia i oprogramowanie wspierające przygotowanie przeglądów systematycznych i meta-analiz
zna proces praktycznego przeprowadzenia systematic review
Learning outcomes - skills
(in Polish) Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
potrafi poprawnie sformułować pytanie badawcze pod systematic review
potrafi zaplanować strategię wyszukiwania publikacji oraz dobrać odpowiednie bazy źródłowe
potrafi opracować kryteria włączenia i wyłączenia badań oraz przeprowadzić selekcję publikacji
potrafi zastosować checklisty jakości i narzędzia do oceny ryzyka bias
potrafi zinterpretować podstawowe wyniki meta-analizy klinicznej
potrafi wykorzystać wybrane narzędzia i oprogramowanie wspierające SR i meta-analizy
potrafi przeprowadzić analizę etapów systematic review i zaplanować analogiczny proces dla własnego projektu badawczego
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
rozumie znaczenie rzetelności metodologicznej i transparentności procesu badawczego w EBM
potrafi krytycznie oceniać jakość dowodów naukowych oraz unikać nieuprawnionych wniosków
wykazuje odpowiedzialność za właściwe raportowanie wyników i interpretowanie danych zgodnie z zasadami etyki badań naukowych
jest gotów do współpracy zespołowej w interdyscyplinarnych projektach badawczych
dostrzega potrzebę stałego aktualizowania wiedzy i weryfikacji źródeł naukowych
Teaching methods
(in Polish) wykład interaktywny z elementami dyskusji
analiza przykładów publikacji i fragmentów systematic reviews
praca na realnych bazach danych publikacji
demonstracja narzędzi i oprogramowania wykorzystywanego w SR i meta-analizach
rozwiązywanie problemów metodologicznych w grupie
warsztat praktyczny “step by step” na przykładzie metanalizy zastawek TAVI
Q
Prerequisites
(in Polish) podstawowa orientacja w metodologii badań klinicznych (RCT / obserwacyjne / kohorty / case-control / case series)
umiejętność czytania i rozumienia publikacji naukowych w języku angielskim
podstawowa znajomość zasad EBM (Evidence Based Medicine)
swobodne korzystanie z komputera oraz umiejętność pracy w przeglądarce (wyszukiwanie publikacji, obsługa platform bibliograficznych)
mile widziane wcześniejsze doświadczenie w pracy z bazami danych publikacji (PubMed / Embase / Scopus), ale nie jest obowiązkowe
Statystyczne elementy niezbędne do rozumienia meta-analiz będą wprowadzone w szkoleniu.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: