Conducted in
terms:
2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0532
ECTS credits:
5
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Earth Sciences and Spatial Management
Socio-economic geography of Poland 2800-GSEP-GiKS-2-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 47 godz.):
np.
- udział w wykładach - 30
- udział w ćwiczeniach - 15
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 2 (w tym wykład-1 godzina+ ćwiczenia 1 godzina)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 33 godz.):
np.
- czytanie literatury –15
- przygotowanie do kolokwium (z ćwiczeń)- 8
- przygotowanie do egzaminu - 10
Łącznie: 80 godz. (5 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Ma wiedzę i zna podstawowe zagadnienia z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i metody ich analizy przestrzennej – K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W06; K_W07;K_W08; K_W09;
W2: Rozumie zróżnicowanie przestrzeni społeczno-ekonomicznej Polski i jej zmiany, zwłaszcza w okresie transformacji gospodarki i integracji z UE oraz z gospodarka globalnej -K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W06; K_W07;K_W08; K_W09;
W3: Posiada wiedzę z zakresu poszczególnych segmentów analizy geograficzno-ekonomicznej Polski - potrafi poprawnie interpretować występujące zjawiska i procesy, zna zasady ich naukowego opracowania - K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W06; K_W07;K_W08; K_W09;
Learning outcomes - skills
(in Polish)
U1: Zna podstawową literaturę z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej Polski, potrafi ja zgromadzić, - potrafi pozyskiwać odpowiednie materiały źródłowe; umie korzystać z internetowej bazy danych (GUS-BDL, STRATEG, EUROSTAT) oraz dokonuje obserwacji własnej – K_U01, K_U03, K_U05;
U2: Potrafi przeprowadzić analizę zróżnicowania przestrzennego najważniejszych cech społeczno-ekonomicznych Polski – potrafi poprawnie interpretować zjawiska i procesy kształtujące dane struktury i układy przestrzenne - K_U01, K_U02; K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U09;
U3: Analizuje i ocenia stan zagospodarowania przestrzennego Polski wykorzystując metody analityczne - K_U07.
U4: Rozumie pojęcie miernika/wskaźnika (statystyczne i metodyczne jego znaczenia), nabywa umiejętność konstruowania nowych wskaźników i mierników rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju – K_U01, K_U03, K_U05; K_U05;
U5: Zna metody opisu zróżnicowania przestrzennego zjawisk społeczno-gospodarczych – K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09.
Student:
U1: wykorzystuje dostępne źródła, wyszukuje, przetwarza i interpretuje dane statystyczne dotyczące zjawisk i rozwoju społecznego -gospodarczego - K_U07;
U2: stosuje podstawowe metody analizy w zakresie badań społeczno-ekonomicznych - K_U06;
U3: potrafi identyfikować, analizować, interpretować i oceniać układy przestrzenne relacji społecznych i gospodarczych - K_U09;
U4: wskazuje zależności pomiędzy elementami środowiska geograficznego a rozwojem społeczno-ekonomicznym oraz opisuje wpływ działalności człowieka na środowisko przyrodnicze - K_U11;
U5: charakteryzuje region ekonomiczny; - K_U12
U6: analizuje czynniki lokalizacji działalności gospodarczej - K_U10;
U7: podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka - K_U05;
U8: wymienia najważniejsze walory turystyczne największych miast Polski - K_U02;
U9: podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka - K_U15.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish)
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych - K_K01; K_K06
K2: Potrafi działać w zespole; współdziałając ze specjalistami z innych dziedzin - K_K02; K_K07;
K3: rozumie potrzebę stosowania zasad postępowania wynikających z poczucia odpowiedzialności za stan środowiska geograficznego - K_K07; K_K08;
K4: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; jest w stanie prawidłowo zidentyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu- K_K03; K_K04
Student:
K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania i aktualizacji wiedzy z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej - K_K01;
K2: posiada kompetencje do wyjaśniania relacji między rozwojem społeczno-gospodarczym a innymi procesami i zjawiskami w przestrzeni społeczno-gospodarczej i środowisku naturalnym - K_K02;
K3: potrafi współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu problemu badawczego - K_K09.
Teaching methods
(in Polish)
Metody dydaktyczne:
- wykład informacyjny (konwencjonalny);
- wykład konwersatoryjny oraz wykład problemowy;
- klasyczna metoda problemowa.
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz;
Metody dydaktyczne podające:
- opis,
- tekst programowany,
- wykład problemowy;
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące:
- obserwacji;
- projektu;
- studium przypadku.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- informative (conventional) lecture
- programmed material
- participatory lecture
- problem-based lecture
- informative (conventional) lecture
- programmed material
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- project work
- case study
- practical
- project work
- case study
- practical
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) bez wymagań wstępnych
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: