Conducted in
term:
2025/26Z
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Earth Sciences and Spatial Management
(in Polish) Człowiek w antropocenie 2800-CWA-G-1-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 20
np.
- udział w wykładach - 15
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):25
np.
- przygotowanie do kolokwium - 25
Łącznie: 45 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1. Charakteryzuje główne fazy i propozycje periodyzacji antropocenu (wczesny antropocen, „Orbis spike”, faza industrialna, „Wielkie Przyspieszenie”), rozumie ich ograniczenia i moc dowodową.
W2: Wyjaśnia znaczenie i typy markerów (radionuklidy, technofosylia, wskaźniki biotyczne) oraz ich zapis w archiwach
W3:Rozumie koncepcję granic planetarnych oraz powiązania ryzyk skumulowanych (klimat–biosfera–biogeochemia).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1Analizuje i syntetyzuje argumenty z nauk o systemie Ziemi i humanistyki środowiskowej; przygotowuje notę policyjną łączącą dane i instrumenty.
U2:Rozpoznaje ryzyko maladaptacji i proponuje korekty projektowe/polityczne (progi, odwracalność, łączność ekosystemowa).
U3: Opracowuje „mapę sprawczości” (aktor–narzędzie–kamień milowy) dla wybranego problemu
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Docenia wartość interdyscyplinarnej współpracy nauka–polityka–społeczeństwo i odpowiedzialność komunikacyjną
K2: Rozumie wymiar sprawiedliwości (dystrybutywnej, proceduralnej, naprawczej) i różnic odpowiedzialności.
K3:Działa etycznie w obszarze wiedzy o wysokiej niepewności, respektując progi i zasady ostrożności.
Teaching methods
(in Polish) Metody kształcenia:
Metody dydaktyczne
podające:
- wykład informacyjny konwencjonalny),
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- narration
- description
- participatory lecture
- narration
- description
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- biographical
- case study
- case study
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) podstawowa wiedze z zakresu geografii społeczno-ekonomiczne, ekonomi środowiska oraz zrównoważonego rozwoju
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: