Research and Development in the Energy Industry
2751-PL-S2-PE-BRE
the scale of energy carrier resources located in Poland,
the degree of diversification of supply sources,
the origin of supply sources (domestic, foreign),
the volume of stored reserves,
the level of development of renewable energy sources,
the ownership structure of enterprises in the energy sector and the supply system,
the condition of the supply system (transmission capacity, technical state, reliability),
the level of development of transportation means and infrastructure,
the quality of state supervision and the implementation of development and investment decisions,
the possibilities of financing new technologies,
the stability of the internal situation,
the stability of the international situation,
the diversification of energy sources in Poland,
state policy regarding nuclear power plants (construction of the POLA reactor),
the cost intensity of energy in Poland compared to other countries and the technological level of the Polish energy sector,
the development of hydrogen technologies and the state of research on hydrogen in Poland.
Total student workload
“Preparation of a class presentation, including a bibliography and the application of SWOT analysis; active participation during classes.”
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) 1. Student wie jak wygląda rynek energetyczny w Polsce. K_W03
2. Student wie jak wygląda strategia rozwoju energetyki w Polsce do roku 2024 K_W03
3. Student wie jakie zagrożenia występują na polskim rynku energetycznym.K_W03
4. Zna źródła energii elektrycznej występujące w Polsce, rozumie czym jest proces dekarbonizacji i przechodzenia na źródła OZE. K_W01
5. Wie jak wygląda Polsce uzależnienie od surowców potrzebnych do wytwarzania energii. K_W03
6. Wie jakie są możliwości przesyłowe polskich sieci energetycznych i jaka modernizacja je czeka. K_W03
7. Wie jak wygląda proces przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i jakie znaczenie ma energetyka atomowa. K_W03
8. Wie jakie środki są przeznaczane na energetykę w Polsce i jakie są potrzeby państwa w tym zakresie. K_W01
9. Wie jakie są trendy rozwojowe w energetyce i jakie badania są prowadzone. K_W03
Learning outcomes - skills
(in Polish) 1. Umie wskazać jakie są główne kierunki rozwoju OZE w Polsce i jak jest powiązany z polityka. K_U08
2. Umie wskazać mocne i słabe strony przejścia procesu transformacji energetycznej w Polsce K_U01
3. Umie/[potrafi scharakteryzować jakie są plany względem "dużego" atomu i SMR. K_U01
4. Umie wskazać jakie przeszkody stoją na drodze do gospodarki niskoemisyjnej. K_U02
5. Umie wskazać potencjalne rozmieszczenie elektrowni atomowych w Polsce. K_U01
6. Umie wskazać zalety i słabości jakie występują przy pozyskiwaniu energii elektrycznej z węgla kamiennego i brunatnego, gazu, wiatru, wody, słońca, biopaliw, źródeł geotermalnych i wodoru. K_U02, K_U01
7. Potrafi wskazać jakie są trendy w gospodarce dotyczące energetyki, jakie prowadzone są badania w Polsce i jak to się ma do trendu światowego. K_U01
8. Analizuję informacje zawarte w pracach (raporty, opracowania, statystyki) dotyczące energetyki. K_U04
Learning outcomes - social competencies
The student will learn what the energy industry is like in Poland today. What are the trends in the EU and other countries of the world. He will learn what the decarbonization process is. What are the opportunities and threats facing Poland. From what sources are research mainly related to renewable energy and SMR in Poland financed? What are the trends and opportunities in obtaining renewable energy.
Teaching methods
(in Polish) Prezentacja
Pogadanka
Dyskusja
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- description
- discussion
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- SWOT
Online teaching methods
- methods developing reflexive thinking
Prerequisites
Basic knowledge about energy in Poland.
Course coordinators
Bibliography
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: