Behaviour in Public Situations 2751-PL-S1-MP-ZSP
The course "Behavior in public situations" is conducted in the form of a workshop. During the classes, knowledge is transferred and developed about the process of preparing a public speech, delivering the speech itself and its evaluation. At the same time, this knowledge is applied in practice - students prepare their speeches on given topics, deliver them, and then analyze and evaluate.
The topics of the classes include the following issues related to the process of preparing, delivering and assessing a public speech:
- specificity of public situations
- types of public speaking
- purpose of the speech
- presentation structure
- the content of the speech
- relations with the audience
- the process of preparing for the presentation
- control of somatic elements
- elements of rhetoric
- nonverbal communication
- prosodic elements of utterances
- techniques of self-presentation and persuasion
During the course, it will be necessary to have a laptop on which to play movies with recorded speeches (at least 1 computer for 3-5 people).
Total student workload
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- discussion
- narration
Exploratory teaching methods
Type of course
Course coordinators
Assessment criteria
Assessment criteria:
- continuous assessment: current preparation for classes and activity
- term paper: public speech and self-evaluation
- mid-term papers: self-evaluation of the process of preparing a speech, evaluation of a selected public speech of another person
Practical placement
n.a.
Bibliography
Recommended literature:
1. Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
2. Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.
3. Mark Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
4. Dieter-W. Allhoff, Waltraud Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
5. Jacek Wasilewski, Adam Skibiński, Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
6. Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas Ehninger, Alan H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.
7. Katarzyna Markiewicz, Krystyna Syroka (red.), Komunikowanie się w sytuacjach społecznych, Wydawnictwo UMC-S, Lublin 2009.
8. Kevin Hogan, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa 2005.
9. Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa b.d.
10. Piotr Andrzejewski (red.), Sztuka wystąpień publicznych i profesjonalnej korespondencji, Wydawnictwo Forum, Poznań 2002.
11. Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
12. Allan Pease, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2001.
13. Christiane Eisler-Mertz, Mowa rąk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1998.
14. Mark Leary, Robin M. Kowalski, Lęk społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
15. Marcin Poprawa, Telewizyjne debaty jako przykład dyskursu publicznego, TAiWPN Universitas, Kraków 2009.
16. Michał Kuziak, Jak mówić, jak przemawiać?, Wydawnictwo Park sp. z o.o., Bielsko-Biała 2005.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: