Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0312
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Political Science and Security Studies
Political and Economic Geography 2751-BN-S1-1-GPiE
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 75 godzin, z czego:
- 30 godzin poświęconych na udział w zajęciach,
- 45 godzin poświęconych na przygotowywanie się do zajęć i egzaminu (gł. lektury wskazanych pozycji)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/ka:
• dyferencjalizuje podstawowe pojęcia z zakresu geografii politycznej, geopolityki i geografii polityki oraz opisuje ich genezę i ewolucję, od klasycznych teorii (Mahan, Mackinder) po współczesne ujęcia krytyczne (K_W02),
• definiuje i porównuje fundamentalne teorie potęgi państwa (szkoła surowcowa, relacjonistyczna) oraz wyjaśnia współczesne koncepcje oddziaływania („hard power”, „soft power”) (K_W06),
• identyfikuje zmiany na mapie politycznej świata po 1989 roku oraz charakteryzuje zasady podziału przestrzeni geopolitycznej na lądzie, morzu i w powietrzu oraz zna ich przełożenie na kształtowanie się prawa i realia prowadzenia polityki międzynarodowej (K_W04),
• opisuje globalne rozmieszczenie kluczowych surowców strategicznych (energetycznych, metali ziem rzadkich) i wyjaśnia ich rolę w kształtowaniu polityki międzynarodowej oraz pojęć takich jak bezpieczeństwo energetyczne, wodne i żywnościowe (K_W03, K_W04),
• klasyfikuje państwa, wykorzystując podstawowe mierniki rozwoju (PKB, DNB) i charakteryzuje główne osie podziałów współczesnego świata (ekonomiczne, demograficzne, technologiczne, religijne itd.) (K_W02),
• charakteryzuje potencjał polityczny, gospodarczy i militarny oraz strategiczne wyzwania wybranych państw o charakterze mocarstw (USA, Chiny, Rosja) i mocarstw regionalnych (Indie, Japonia) (K_W02),
• omawia cele, strukturę i znaczenie najważniejszych współczesnych sojuszy i organizacji międzynarodowych (NATO, UE, BRICS, SCO, AUKUS) (K_W02),
• dokonuje skutecznej eksplanacji procesów geopolitycznych i ekonomicznych w zakresie głównych współczesnych konfliktów zbrojnych (m.in. na Ukrainie, wokół Tajwanu, wojen surowcowych) (K_W01, K_W03).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student/ka:
• potrafi analizować i interpretować zjawiska - potrafi krytycznie analizować i interpretować złożone zjawiska i procesy polityczne w kontekście przestrzennym, uwzględniając wpływ czynników geograficznych (położenie, zasoby, ukształtowanie terenu) na decyzje polityczne i relacje międzynarodowe (K_U02),
• stosować wiedzę teoretyczną i wykorzystywać poznane teorie potęgi państwa oraz modele (np. potęgometryczne) do samodzielnej oceny i porównywania potencjału poszczególnych aktorów na arenie międzynarodowej (K_U02),
• identyfikować relacje i zależności, powiązania przyczynowo-skutkowe między zjawiskami gospodarczymi (np. kontrola nad zasobami, szlaki handlowe) a procesami politycznymi (np. zawieranie sojuszy, rywalizacja mocarstw) (K_U03, K_U04).
• oceniać i prognozować implikacje globalnych i regionalnych procesów (np. wzrost potęgi Chin, zmiany klimatyczne otwierające nowe szlaki w Arktyce), a także
• przewidywać ich wpływ na przyszły układ sił, dynamikę sojuszy i potencjalne punkty zapalne na świecie (w takim stopniu, w jakim jest to w ogóle możliwe) (K_U03, K_U04),
• formułować klarowne argumenty merytoryczne związane z tematyką geografii politycznej i ekonomicznej - w oparciu o zdobytą wiedzę student formułuje spójne i merytoryczne argumenty dotyczące przyczyn, przebiegu i konsekwencji współczesnych wydarzeń politycznych i gospodarczych (K_U06).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/ka:
• jest gotów do ciągłego pogłębiania wiedzy oraz krytycznej analizy dynamicznych procesów geopolitycznych i geoekonomicznych kształtujących współczesny świat (K_K01),
• docenia fundamentalne znaczenie uwarunkowań geograficznych, zasobowych i środowiskowych dla rozwoju społeczno-gospodarczego państw i globalnych nierówności (K_K06),
• wykazuje wrażliwość na etyczne wymiary i koszty społeczne globalnej rywalizacji, wojen surowcowych i degradacji środowiska, będąc gotowym do rzeczowej dyskusji na te tematy (K_K11),
• przyjmuje postawę otwartości i obiektywizmu, odrzucając stereotypy oraz determinizm geograficzny w analizie i ocenie innych państw i kultur (K_K07).
Teaching methods
(in Polish) Zajęcia wykorzystują metody eksplanacyjne (podające) i eksploracyjne (poszukujące).
Metody eksplanacyjne:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• wykład konwersatoryjny,
• opis problemu,
• dyskusja.
Metody eksploracyjne:
• metoda seminaryjna,
• analiza sytuacyjna,
• metoda kazuistyczna.
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- discussion
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- discussion
Exploratory teaching methods
- case study
- classic problem-solving
- situational
- seminar
- classic problem-solving
- situational
- seminar
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) 1. Ugruntowana wiedza z zakresu przedmiotów Wiedza o Społeczeństwie i Historia na poziomie szkoły średniej.
2. Zainteresowanie światem i polityką.
Course coordinators
Term 2025/26Z: | Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: | Term 2024/25Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: