Conducted in
terms:
2025/26Z, 2025/26L
ISCED code: 0512
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Biological and Veterinary Sciences
(in Polish) Metody biotechnologiczne w ochronie środowiska 2600-TSMBIOT-SX-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- udział w ćwiczeniach lab./seminariach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- przeprowadzenie egzaminu: 8 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 7 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt. ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- udział w ćwiczeniach lab./seminariach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 2 = 7 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3,0 pkt. ECTS
3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godz.
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- udział w ćwiczeniach lab./seminariach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników badań i opracowań naukowych z zakresu ekologii i ochrony środowiska): 7 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 75 godz., co odpowiada 3,0 pkt. ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 2 = 7 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godz., co odpowiada 0,3 pkt. ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- udział w ćwiczeniach lab./seminariach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- nakład pracy studenta poza udziałem w wykładach (jw.): 15 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 75 godz., co odpowiada 3,0 pkt. ECTS.
Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
- udział w ćwiczeniach lab./seminariach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 30 godz.
Łączny nakład pracy studenta w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 60 godz., co odpowiada 2,4 pkt. ECTS.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty uczenia się – wiedza:
Student zna i rozumie:
W01: Posiada podstawową wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych. (K_W01)
W02: Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. (K_W01)
W03: Zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i medycznych. (K_W06)
W04: Posiada wiedzę w zakresie matematyki, statystyki informatyki umożliwiającą opisywanie i analizę obserwacji z zakresu nauk przyrodniczych. (K_W06)
W05: Rozumie rolę eksperymentu w biotechnologii, biologii molekularnej i medycynie. (K_W13)
W06: Rozumie podstawowe funkcje narządów i układów tworzących organizm człowieka. (K_W02, K_W03).
W07: Rozumie główne mechanizmy zaburzeń funkcji życiowych i zna kluczowe pojęcia z zakresu fizjologii człowieka. (K_W04, K_W05)
W08: Rozumie biologiczne, chemiczne i biofizyczne mechanizmy funkcjonowania komórek i narządów. (K_W09)
W09: Posiada podstawową wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, molekularnej, genetyki człowieka, genetyki klinicznej i genetyki populacyjnej. (K_W12)
W10: Zna czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące cechy organizmu oraz zasady dziedziczenia cech i powstawania zmienności organizmów żywych. (K_W12)
W11: Rozumie molekularne podstawy funkcjonowania organizmu człowieka w stanach fizjologicznych i patologicznych, procesy biochemiczne oraz uwarunkowania genetyczne i środowiskowe zaburzających ich przebieg. (K_W04, K_W05, K_W07))
W12: Zna zasady i metodykę hodowli komórkowych roślinnych i zwierzęcych i ich zastosowanie w biotechnologii. (K_W09)
W13: Posiada wiedzę w zakresie technik biologii molekularnej używanych w badaniach materiału genetycznego jego modyfikacjach. (K_W04, K_W07)
W14: Posiada wiedzę na temat mikroorganizmów i ich zastosowania w biotechnologii. (K_W08)
W15: Posiada podstawową wiedzę na temat wirusów i wywodzących się z nich narzędzi (wektorów) stosowanych w biotechnologii i biologii molekularnej. (K_W10)
W16: Zna technologie otrzymywania substancji aktywnych biologicznie i metody modyfikowania właściwości tych substancji dla potrzeb terapeutycznych i diagnostycznych. (K_W11)
W17: Posiada wiedzę na temat środowiska naturalnego, jego zanieczyszczeń, zasad ochrony i procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w tej ochronie. (K_W15)
W18: Zna historię powstania i rozwoju biotechnologii oraz kluczowe odkrycia naukowe z nią związane. (K_W06)
W19: Posiada podstawową wiedzę z zakresu filozofii i etyki biotechnologii i medycyny. (K_W20)
W20: Zna podstawowe regulacje i normy prawne związane z biotechnologią. (K_W18)
W21: Zna zasady regulujące własność intelektualną w biotechnologii oraz akceptację społeczną jej produktów i procesów. (K_W18)
W22 Zna podstawy przedsiębiorczości, formy prawne i struktury zarządzania firmami i podstawy ekonomii biotechnologicznej i medycznej. (K_W17, K_W18)
W23: Zna zasady dobrej praktyki laboratoryjnej, przepisy BHP obowiązujące w laboratoriach i zagrożenia związane z pracą w laboratorium i sposoby zapobiegania im. (K_W19)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty uczenia się – umiejętności:
Student potrafi:
U01: Wykorzystuje techniki i narzędzia badawcze właściwe dla biotechnologii, nauk biologicznych i medycznych. (K_U01)
U02: Opracowuje założenia badań i realizuje projekty badawcze w podstawowym zakresie. (K_U07)
U03: Korzysta z narzędzi informatycznych w celu pozyskiwania i przechowywania danych. (K_U10)
U04: Korzysta z danych literaturowych z zakresu biotechnologii w języku polskim i rozumie teksty publikacji przeglądowych i podręczników w języku angielskim. (K_U02)
U05: Uczy się samodzielnie i potrafi pozyskać źródła wiedzy niezbędne do opanowania zadanego tematu. (K_U03)
U06: Wykorzystuje różne źródła w procesie pozyskiwania danych na wybrany temat i wnioskowania. (K_U03, K_U10)
U07: Potrafi wykonać i zarejestrować podstawowe pomiary prostych parametrów fizycznych, chemicznych lub biologicznych. (K_U06)
U08: Wykonuje proste badania pod nadzorem. (K_U06)
U09: Prowadzi dokumentację pracy laboratoryjnej. (K_U05)
U10: Przygotowuje pisemne opracowanie i dokumentację zadanego problemu naukowego lub własnej pracy naukowej w języku polskim. (K_U13)
U11: Potrafi przygotować ustną prezentację w języku polskim, opisującą wybrany problem naukowy lub badania własne. (K_U14)
U12: Opisuje zjawiska i dokonuje obliczeń związanych z procesami biologicznymi i biotechnologicznymi stosując podstawowe metody matematyczne, informatyczne i statystyczne. (K_U10)
U13: Wykorzystuje terminologię naukową w dyskusjach z dziedziny biotechnologii, biologii molekularnej i medycyny. (K_U12)
U14: Potrafi opisać właściwości leku otrzymanego metodami biotechnologicznymi w sposób zrozumiały dla pacjenta i/lub lekarza otrzymanego metodami biotechnologicznymi. (K_U08)
U15: Potrafi przygotować materiały edukacyjne dla osób/organizacji z otoczenia społecznego. (K_U09)
U16: Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk biologicznych i medycznych, zgodne z wymaganiami. (K_U16)
U17: Potrafi wskazać i objaśnić problemy etyczne związane z biotechnologią, biologią molekularną i medycyną i potrafi je rozwiązywać. (K_U17)
U18: Analizuje mechanizmy funkcjonowania organizmu ludzkiego na wszystkich poziomach jego organizacji. (K_U02, K_U11)
U19: Uzasadnia mechanizmy rozwoju zaburzeń czynnościowych, prawidłowo interpretuje patofizjologiczne podłoże rozwoju chorób. (K_U02, K_U11)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty uczenia się – kompetencje społeczne:
Student wykazuje:
K01: Potrafi działać i pracować w grupie. (K_K04)
K02: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. (K_K01)
K03: Rozumie potrzebę podnoszenia i aktualizacji wiedzy i kompetencji zawodowych. (K_K02)
K04: Posiada świadomość ograniczeń własnej wiedzy i wie, kiedy zasięgnąć porady specjalistów. (K_K03)
K05: Kieruje się etyką zawodową w celu rozpoznawania i rozwiązywania problemów moralnych i etycznych. (K_K08)
K06: Odpowiedzialnie traktuje bezpieczeństwo i potrafi reagować w stanach zagrożenia. (K_K06)
K07: Odpowiedzialnie traktuje własną pracę i powierzony sprzęt i szanuje pracę innych. (K_K05)
K08: Rozumie potrzebę innowacyjności i przedsiębiorczości i potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem w dziedzinie biotechnologii i medycyny. (K_K07)
K09: Rozumie znaczenie nowoczesnych metod badawczych w różnych dziedzinach gospodarki, medycyny. (K_K02)
Teaching methods
(in Polish) Wykład:
- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
- wykład interaktywny z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
- wykład informacyjny z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
- analiza przypadków z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
Ćwiczenia lab./seminaria:
- ćwiczenia laboratoryjne lub:
- konwersatoria i dyskusja
- seminaria problemowe
- analiza przypadków (forma dyskusji dydaktycznej)
- równoległe ćwiczenia audytoryjne
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- experimental
- laboratory
- situational
- case study
- seminar
- practical
- presentation of a paper
- experimental
- laboratory
- situational
- case study
- seminar
- practical
- presentation of a paper
Online teaching methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods
- evaluative methods
- content-presentation-oriented methods
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie interpretacji znaczenia procesów biotechnologicznych w kształtowaniu homeostazy środowisk antropogenicznych i rozumienia roli procesów biotechnologicznych, ekologicznych, ekofizjologicznych i biogeochemicznych, w kształtowaniu stanu (kondycji) organizmu w jego środowisku. Wymagana jest znajomość podstawowych reguł i prawidłowości z dziedziny biogeochemii, ekologii i ochrony środowiska oraz biochemii, chemii i fizyki, na poziomie liceum ogólnokształcącego.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: