Conducted in
terms:
2022/23, 2023/24
ISCED code: 0511
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Biological and Veterinary Sciences
(in Polish) Biologia dla uczniów Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego 2600-BLA
This course has not yet been described...
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.):
- udział w wykładach – 14 godz.
- udział w zajęciach laboratoryjnych – 28 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 3 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną ucznia (5 godz.):
- przygotowanie do zajęć – 5 godz.
Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Wyjaśnia pojęcia fizyczne, chemiczne, biologiczne zachodzące w przyrodzie oraz związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją w królestwie zwierząt i roślin – K_W01, K_W02
W2: Zna strukturę i właściwości aminokwasów, białek, cukrowców i lipidów a także metody stosowane w ich analizie jakościowej i ilościowej – K_W03, K_W04
W3:Wyjaśnia mechanizm katalizy enzymatycznej – K_W08
W4: definiuje, wyjaśnia i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu hodowli roślin w kulturach in vitro, funkcje regulatorów wzrostu, metody regeneracji - K_W01, K_W02, K_W03, K_W15
W5: zna podstawowe materiały i narzędzia stosowane w hodowlach in vitro, wymienia różne typy kultur tkankowych i
2
opisuje ich znaczenie K_W01, K_W02, K_W15
W6: Charakteryzuje poziomy organizacji życia w królestwie roślin i zwierząt – K_W07
W7: Objaśnia wpływ środowiska na budowę i funkcjonowanie organizmów żywych– K_W08
W8: W zaawansowanym stopniu zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka – K_W09
W9: Wykorzystuje techniki i narzędzia badawcze stosowane w biologii – K_U10
W10: Tłumaczy związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych – K_W12
W11: Ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii zwierząt i roślin, a także fizjologii roślin i genetyki – K_W14
W12: Zna fachową literaturę polsko- i obcojęzyczną z zakresu wybranej specjalizacji – K_W21
W13: Zna techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie zjawisk przyrodniczych, w tym opisuje źródła pozyskiwania, metody izolowania komórek do hodowli in vitro a także zna przepisy i zasady z zakresu BHP – K_W23
W14: ma wiedzę dotyczącą procedur przygotowania podłoży, zakładania różnych typów kultur in vitro i aklimatyzacji regenerantów do warunków ex vitro, mikropropagacji roślin i rozumie jej znaczenie. K_W07 K_W15
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej, morfologii, fizjologii, biochemii, genetyki, biologii molekularnej w analizie zjawisk przyrodniczych – K_U02
U2: nabywa umiejętności pracy w warunkach aseptycznych i wyprowadzenia sterylnych linii komórkowych i tkankowych, potrafi zaplanować eksperyment dotyczący regeneracji rośliny z różnego typu materiału donorowego - K_U02
U3: Stosuje podstawowe techniki opisu anatomicznego zwierząt i roślin oraz identyfikuje przy pomocy dostępnych narzędzi elementy przyrody ożywionej oraz – K_U03
U4: Potrafi zastosować poznane metody do analizy jakościowej i ilościowej aminokwasów, białek, cukrowców i lipidów – K_U05
U5: Ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka – K_U08
U6: Wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii i morfologii do identyfikacji gatunków zwierząt– K_U09
U7: Wykorzystuje techniki i narzędzia badawcze stosowane w biologii – K_U10
U8: Wykazuje umiejętność korzystania z podstawowych źródeł literaturowych z zakresu wybranej specjalizacji – K_U09, K_U11, K_U12
U8: Dokonuje pomiarów, interpretuje obserwacje, i na ich podstawie opracowuje i właściwie interpretuje wyniki uzyskane w pracy eksperymentalne oraz wyciąga poprawne wnioski - K_U013
U9: Przeprowadza proste obserwacje i pomiary w laboratorium w obecności opiekuna – K_U15
U10: Posługuje się językiem naukowym opisującym budowę
3
roślin i zwierząt – K_U18
U10: Posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników badań oraz ustnego prezentowania wyników w języku polskim – K_U21, K_U22
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i ma świadomość jej praktycznego zastosowania K_K01
K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do nauk biologicznych – K_K03, K_K06
K3: Wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy – K_K05
K3: Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych oraz zdolny do pracy zespołowej oraz umie postępować w stanie zagrożenia, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11
K5: Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych – K_K09
Teaching methods
(in Polish) Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi,
- wykład konwersatoryjny,
- wykład problemowy,
- dyskusja prowadzona różnymi technikami.
Metody dydaktyczne aktywizujące – zajęcia laboratoryjne – ilustratywne i badawcze w oparciu o pisemne instrukcje; studenci realizują zadania indywidualnie lub w zespołach; ze względu na metodykę prowadzonych doświadczeń (dostęp do materiału biologicznego i sprzętu laboratoryjnego) zajęcia są prowadzone w grupie 12 osób.
Metody dydaktyczne poszukujące: doświadczenia i obserwacja
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- observation
- experimental
- laboratory
- experimental
- laboratory
Type of course
auxiliary course (attribute withdrawn)
Prerequisites
(in Polish) Znajomość podstaw anatomii i morfologii zwierząt (w tym człowieka) i roślin.
Znajomość podstaw chemii ogólnej i organicznej
Course coordinators
Bibliography
Term 2022/23:
None |
Term 2023/24:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: