Conducted in
terms:
2022/23L, 2024/25L
ISCED code: 0511
ECTS credits:
1
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Biological aspects of medical diagnosis 2600-BADBIOT-SX-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish)
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.)
- udział w wykładach: 15 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.)
-przygotowanie do zaliczenia - 2 godz.
- konsultacje - 8 godz.
Łącznie 25 godzin (1 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student:
W1 - wykazuje znajomość wybranych procesów biologicznych leżących u podstaw różnych zaburzeń fizjologicznych i chorób infekcyjnych oraz nowotworowych, a także zna metody stosowane w ich diagnozowaniu,
W2 - posiada wiedzę na temat czułości, specyficzności oraz ograniczeń wybranych metod diagnostyki nowotworów,
W3 - definiuje pojęcia normotermii, hipotermii, hipertermii, gorączki, anapireksji i termiatrii,
W4 - ma wiedzę na temat znaczenia wczesnej diagnostyki nowotworów dla zmniejszenia śmiertelności, zna optyczne metody wykrywania nowotworów człowieka,
W5 - rozumie znaczenie współczesnej diagnostyki molekularnej dla opracowania i stosowania nowych terapii, w tym terapii personalizowanych,
W6 - zna przykłady zastosowań metod biologii molekularnej w praktyce klinicznej, ma wiedzę na temat dostępnych markerów molekularnych oraz ich roli w diagnostyce i ocenie skuteczności leczenia,
W7 - wykazuje znajomość stosowanych współcześnie systemów klasyfikacji nowotworów człowieka,
W8 - ma wiedzę z zakresu biologii molekularnej pozwalającą dokonać oceny materiału biologicznego,
W9 - zna powiązania dyscyplin biomedycznych: fizjologii i patologii, biologii molekularnej, genetyki, medycyny i analityki,
W10 - rozumie procesy biologiczne leżące u podstaw ludzkich chorób, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o uwarunkowaniach genetycznych i środowiskowych chorób człowieka, którą jest w stanie pogłębiać, operuje rozwiniętą terminologią diagnostyczną i zna podstawowe pojęcia z zakresu medycyny,
W11 - dysponuje wiedzą i słownictwem z zakresu ogólnej, makroskopowej, mikroskopowej i molekularnej diagnostyki chorób (m.in. nowotworowych) w stopniu pozwalającym na samodzielne uzupełnianie wykształcenia, również z publikacji w języku angielskim,
W12 - zna zasady etyki dotyczącej pracy z materiałem zwierzęcym i pochodzącym od człowieka oraz zasady etyki związane z prowadzeniem badań i wykorzystaniem danych źródłowych.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student:
U1 - wykorzystuje wiedzę z zakresu biochemii, biologii molekularnej oraz fizjologii w analizie procesów leżących u podłoża schorzeń,
U2 - posiada umiejętność stosowania systemów klasyfikacji nowotworów człowieka oraz interpretacji wyników badań histopatologicznych,
U3 - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dziedzin z pogranicza biologii, genetyki, fizjologii i medycyny,
U4 - umiejętność krytycznej oceny klasycznych i nowoczesnych testów diagnostycznych,
U5 - potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciąga poprawne wnioski dotyczące oceny zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka,
U6 - stosuje zasady etyki (wiarygodność uzyskanych wyników oraz zasady pracy z materiałem zwierzęcym i pochodzącym od człowieka),
U7 - korzysta z danych literaturowych, również w języku angielskim, wykonuje analizę informacji, syntezę, podsumowuje, dokonuje krytycznej oceny, wyciąga wnioski,
U8 - potrafi posługiwać się językiem naukowym (polskim i angielskim) w stopniu umożliwiającym omówienie, udokumentowanie i opracowanie uzyskanych danych,
U9 - używa sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania publikacji naukowych, a także sporządzania raportów i prezentacji wyników.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student:
K1 - ma świadomość społecznego znaczenia ochrony zdrowia i upowszechniania wiedzy na temat zachowań prozdrowotnych leżących u podstaw pierwotnej prewencji chorób, ze szczególnym uwzględnieniem chorób nowotworowych,
K2 - rozumie znaczenie możliwie wczesnego wykrycia choroby nowotworowej, a jednocześnie zdaje sobie sprawę z ograniczonej czułości i specyficzności stosowanych metod diagnostycznych oraz wynikających z tego konsekwencji np. konieczności rozsądnego, okresowego powtarzania badań diagnostycznych,
K3 - rozumie konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy z dynamicznie zmieniającej się dziedziny poprzez szukanie dodatkowych informacji w publikacjach naukowych, jest świadomy znaczenia znajomości języków obcych w przyswajaniu najnowszych informacji,
K4 - rozumie potrzebę regularnego aktualizowania wiedzy o mechanizmach leżących u podstaw procesów chorobowych ze względu na dynamiczny rozwój dokonujący się w obrębie medycyny i diagnostyki,
K5 - rozumie znaczenie badań naukowych, opracowania nowych metod diagnostycznych i udoskonalanie już istniejących dla zwiększenia wyleczalności i zmniejszenia śmiertelności wśród społeczeństwa,
K6 - potrafi racjonalnie i krytycznie selekcjonować informacje uzyskane z literatury naukowej, Internetu i innych źródeł masowego przekazu, dotyczących czułości metod badawczych lub podłoża schorzeń,
K7 - ma świadomość odpowiedzialności za rozpowszechnianie nabytej wiedzy,
K8 - ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność prowadzonych analiz oraz konieczności przestrzegania zasad etyki.
Teaching methods
(in Polish) Wykłady są realizowane przy użyciu autorskich zestawów prezentacji multimedialnych.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość genetyki, biochemii, fizjologii i histologii zwierząt, biologii komórki, biologii nowotworzenia, patologii komórki, immunologii.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: