Conducted in
term:
2024/25L
ISCED code: 0314
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Optional course - Culture of Attractions 2555-s1KUL-L-FK-KA
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) udział w konwersatorium - 30 godz.
- konsultacje - 5 godz.
Godziny samodzielnej nauki:
- przygotowanie do dyskusji - 10 godz.
- pisanie wypracowań/ referatów/ projektów - 20 godz.
Łącznie: 65 godz.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Posiada zaawansowaną wiedzę na temat miejsca kultury atrakcji wśród zjawisk kultury wizualnej i popularnej XIX–XXI wieku; rozumie jej interdyscyplinarny charakter na styku historii sztuki, techniki, mediów i performansu.
Zna zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w kontekście analizowania oraz wykorzystywania historycznych, a także współczesnych form widowisk, artefaktów medialnych lub dokumentacji atrakcji wizualnych.
Ma świadomość, że kultura atrakcji to dynamiczne pole przemian społecznych, technologicznych i estetycznych; rozumie zmienność języków pokazów, konwencji iluzji i kodów rozrywki masowej w historii.
Zna instytucje odpowiedzialne za gromadzenie, archiwizowanie i prezentację dziedzictwa kultury atrakcji (muzea, parki rozrywki, kolekcje prywatne); orientuje się w praktykach współczesnej popularyzacji dawnych widowisk i mediów.
Zna przykłady pozaeuropejskich form widowisk i atrakcji (np. chińskie cienie, azjatyckie formy teatru optycznego), rozumie ich wpływ na kulturę atrakcji w Europie.
Posiada wiedzę na temat dzisiejszych przekształceń kultury atrakcji – recepcji dawnych technologii we współczesnej popkulturze.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Potrafi wyszukiwać, selekcjonować i krytycznie analizować źródła dotyczące historii rozrywki wizualnej, technologii iluzji i mediów atrakcji (teksty, artefakty, obrazy ruchome), zarówno w bibliotekach, jak i archiwach cyfrowych.
Formułuje problemy badawcze dotyczące kultury atrakcji (np. analiza przemian latarni magicznej, salonów gier, fotoplastykonów); dobiera odpowiednie narzędzia interpretacyjne z zakresu kulturoznawstwa, historii mediów i performatyki.
Porównuje zjawiska kultury atrakcji z różnych epok i regionów – np. XIX-wieczne jarmarki z dzisiejszymi parkami tematycznymi, czy pokazy z latarni magicznych z późniejszymi widowiskami wizualnymi.
Potrafi w sposób uporządkowany i krytyczny wypowiadać się na temat zjawisk kultury atrakcji, wykorzystując wiedzę teoretyczną i historyczną; stosuje argumentację i odwołania do źródeł.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Rozumie znaczenie samodzielnego i ciągłego rozwijania wiedzy o kulturze atrakcji jako dziedzinie transdyscyplinarnej; jest świadomy/a zmienności form rozrywki i ich znaczenia dla dzisiejszego społeczeństwa.
Potrafi współpracować w grupie podczas analizy dawnych widowisk, tworzenia prezentacji problemowych oraz pracy nad wspólnym projektem dotyczącym kultury atrakcji.
Efektywnie planuje i organizuje pracę własną w ramach realizacji zadania badawczego (np. eseju lub prezentacji o automatach, latarni magicznej, wystawach światowych), dostosowując działania do terminów i celów kursu.
Teaching methods
(in Polish) Konwersatorium/wykład konwersatoryjny, pokaz, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, referat, metoda stolików, eksperckich, metoda panelowa
Observation/demonstration teaching methods
- simulation (simulation games)
- display
- exhibition
- display
- exhibition
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- narration
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- narration
- participatory lecture
- description
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- experimental
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- observation
- case study
- presentation of a paper
- classic problem-solving
- observation
- case study
Type of course
elective course
Prerequisites
(in Polish) Nie dotyczy.
Course coordinators
Notes
|
Term 2024/25L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: