Conducted in
terms:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0314
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Methodology and Research Methods in Ethnology 2525-s1ETN2Z-TIMBE
This course has not yet been described...
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Total student workload
(in Polish) Praca własna: każdorazowe przygotowanie do zajeć (przygotowanie tekstów, przemyślenie problemów).
Praca własna i laboratorium: przygotowanie samodzielnych badań terenowych (ustalenie tematu, uzyskanie wiedzy bazowej, dostosowanie metod, dyskusja nad problematyką, realizacja badań).
Eseje: napisanie minimum 2 esejów tematycznych (etnologicznych) na temat podany przez prowadzącego.
Projekt i raport: napisanie obszernego raportu z badań terenowych (przedstawienie uzyskanych danych pierwotnych i wtórnych, z właściwą redakcją tekstu, bibliografią).
Przygotowanie tekstów wybranych książek: problematyka i krytyka tekstów dot. codzienności badań w terenie.
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Wiedza:
Student zna charakterystykę metodologiczną historycznych badań etnograficznych (w ramach szkół i ich przedstawicieli) EK_W01 (H1A_W01); EK_W11 (H1A_W07).
Słuchacz poznaje specyfikę etnologicznego postępowania badawczego (w teorii i praktyce) EK_W 01 (H1A_W01).
Uczestnik zajęć rozumie odrębność etnologii na tle innych nauk humanistycznych i społecznych oraz z właściwą terminologię przedmiotową EK_W03 (H1A_W02); EK_W 04 (H1A_W03).
Student zna związki i różnice metodologiczne etnologii i nauk o kulturze (społecznych i humanistycznych) EK_W08 (H1W_05).
Zaznajomił się z najnowszymi prądami metodologicznymi w etnologii/antropologii kulturowej EK_W09 (H1A_W04, H1A_W06).
Uczestnik kursu zna specyfikę zakresu i zasady zachowania wysokich standardów etycznych podczas prowadzenia badań etnologicznych EK_W12 (H1A_W08).
Student jest świadomy, że kultura jest zjawiskiem zmiennym i rozumie potrzebę stosowania adekwatnego aparatu metodologicznego na wszystkich etapach postępowania badawczego EK_W13 (H1A_W09).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Umiejętności:
Uczestnik kursu umie określić podstawowe konsekwencje zastosowania historycznych i współczesnych sposobów interpretacji kultur i krytycznie porównać rozmaite podejścia badawcze EK_U08 (H1A_U04).
Student potrafi przygotować wystąpienie, a także krótką pracę pisemną, na podstawie samodzielnie zgromadzonych źródeł i przeprowadzić podstawową ocenę i interpretację materiałów EK_U01 (H1A_U01); EK_U02 (H1A_U01); EK_U03 (H1A02).
Uczestnik kursu umie zastosować zdobytą wiedzę w trakcie przygotowania, jak i realizacji etnologicznych badań terenowych EK_U04 (H1A_U02); EK_U05 (H1A_U03); EK_U06 (H1A_U02).
Student zna podstawy obsługi i potrafi prawidłowo posługiwać się urządzeniami do rejestracji danych badawczych (fotografia etnograficzna, zapis audio i wideo), EK_U07 (H1A_U02).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student jest świadomy kluczowej roli metodyki etnologicznej w odniesieniu do prowadzonych badań i dostrzega potrzebę samokształcenia przedmiotowego EK_K01 (H1A_K01).
Uczestnik zajęć rozumie potrzebę zachowywania wysokich standardów etycznych w trakcie prowadzenia badań, jak i podczas publikacji ich wyników EK_K05 (H1A_K04).
Uczestnik potrafi podjąć nieskomplikowane działania badawcze, prowadzone samodzielnie i w grupie. Umie podzielić zakres obowiązków badawczych, a także w zależności od potrzeby przyjąć funkcję prowadzącego, jak i jednego z członków grupy EK_K02 (H1A_K02); EK_K03 (H1A_K03).
Student prezentuje humanitarną i empatyczną postawę wobec problemów społecznych w Polsce i za granicą EK_K07 (H1A_K04).
Student jest świadomy swej roli w upowszechnianiu idei równości etnicznej i religijnej, a także zachowania dziedzictwa kulturowego jako wartości ogólnoludzkiej EK_K06 (H1A_K06); EK_K08 (H1A_K06).
Teaching methods
(in Polish) W ramach konwersatorium prowadzący preferuje dyskusję związaną ściśle z bieżącym materiałem. Zakres odniesień merytorycznych dyskusji zmienia się w zależności od czasu trwania zajęć (w ramach semestrów) i opanowania materiału przez studentów. Przygotowanie do zajęć jest czasami sprawdzane za pomocą tzw. wejściówek. Stosowane są również elementy wykładu, omówienie najważniejszych zagadnień bieżących, wyjaśnianie kwestii problematycznych, a także szczególnie trudnych oraz wskazywanie wątków i możliwych kierunków krytyki podejść badawczych.
Przekazywane i szczegółowo omówione są kryteria poprawności pracy pisemnej (treści i formy).
Expository teaching methods
- participatory lecture
- description
- problem-based lecture
- description
- problem-based lecture
Exploratory teaching methods
- practical
- observation
- brainstorming
- project work
- biographical
- case study
- presentation of a paper
- observation
- brainstorming
- project work
- biographical
- case study
- presentation of a paper
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) brak
Course coordinators
Bibliography
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Notes
|
Term 2022/23Z:
None |
Term 2023/24Z:
None |
Term 2024/25Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: