Conducted in
terms:
2024/25Z, 2025/26Z
ISCED code: 0314
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Humanities
Optional course: Anthropology of Music 2525-s1ETN1Z-FA-AM
This course has not yet been described...
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student zna i rozumie: 1. Miejsce i znaczenie etnologii i antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i społecznych, jej odrębność oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). 2. Zakres przedmiotowy etnologii i antropologii kulturowej oraz innych nauk o kulturze i powiązania antropologii kulturowej z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi badającymi zjawiska kulturowe wraz z odnośną terminologią (K_W02). 3. Zakres metodologii badań etnologii i antropologii kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii innych nauk o kulturze wraz z odnośną terminologią (K_W03). 4. Zakres studiów etnicznych i narodowościowych, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata wraz z ich kulturowymi wytworami regionalnymi i lokalnymi (K_W04). 5. W zaawansowanym stopniu - złożoność i zmienność kultury oraz różnorodność metod jej interpretacji. Strukturę i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie (K_W06). 6. Zasady i pojęcia z zakresu prawa autorskiego oraz ochrony danych osobowych, a także podstawowe zasady tworzenia i rozwoju rozmaitych form przedsiębiorczości (K_W07).
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student potrafi: 1. Samodzielnie wyszukiwać i pozyskiwać dane badawcze z zastosowaniem rozmaitych technik i metod wykorzystując źródła zastane i wywołane (K_U01). 2. Opracować źródła zastane i wywołane oraz przeprowadzić ich analizę, a następnie, z użyciem specjalistycznej terminologii, zastosować je w dyskusji, referacie, opracowaniu naukowym lub debacie publicznej. (K_U02). 3. Formułować tezy, przeprowadzać analizę porównawczą źródeł oraz formułować interpretacje elementów kultury w zakresie etnologii i antropologii kulturowej (K_U03). 4. W ramach posiadanej wiedzy analizować przyczyny i przebieg procesów kulturowo-społecznych. Prowadzić na ich temat polemikę, budować argumentację naukową, a także przyjmować krytykę własnych poglądów oraz formułować wnioski z dyskusji (K_U04). 5. Przygotować krótkie wypowiedzi ustne oraz opracowania pisemne na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, pisemny referat, esej, notatka z wykładu) (K_U05). 6. Dostrzec potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego (K_U07). 7. Podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i członka zespołu (K_U08).
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student jest gotów do: 1. Ustalania priorytetów dla prowadzonych działań badawczych dobierając tematy pod względem ich wartości naukowej, potrzeb społecznych oraz własnych możliwości mając na względzie tradycje i dorobek dyscypliny naukowej (K_K01). 2. Identyfikacji i rozstrzygania problemów związanych z doborem technik i metod badawczej pracy terenowej na podstawie krytycznej oceny posiadanej wiedzy i własnych kompetencji (K_K02). 3. Identyfikacji i rozstrzygania problemów etycznych związanych z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników oraz odczuwania potrzeby ochrony światowego dziedzictwa kulturowego (K_K03). 4. Przedsiębiorczego i krytycznego wykorzystywania posiadanej wiedzy w działaniach na rzecz interesu publicznego i rozwiązywania problemów kulturowo-społecznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej (K_K04). 5. Wykazywania empatycznej, zaangażowanej i przedsiębiorczej postawy wobec problemów kulturowo-społecznych współczesnego świata mając na uwadze zasady etyki zawodowej (K_K05). 6. Rozumienia potrzeby popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (etnicznego i religijnego), w zgodzie z dobrymi praktykami dyscypliny naukowej (K_K06).
Teaching methods
(in Polish) Wykład konwersatoryjny, pokaz, metoda ćwiczeniowa zakładająca obserwacje prowadzone wspólnie z prowadzącym.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- narration
- informative (conventional) lecture
- narration
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- practical
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: